• سه‌شنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401033121725
  • خبرنگار : 50123

فرسودگی حدود ۳۵ درصد از شبکه‌های توزیع آب در چهارمحال و بختیاری

فرسودگی حدود ۳۵ درصد از شبکه‌های توزیع آب در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا چهارمحال و بختیاری گفت: به طور میانگین حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از شبکه های توزیع آب مناطق شهری و روستایی استان فرسوده بوده که نیازمند بازسازی هستند.

مراد محمودی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه فرسودگی شبکه های توزیع آب بحث ملی است، اظهار کرد: برخی مواقع مردم شکستگی هایی که در سطح شهر و در خیابان ها اتفاق می‌افتد را به فرسودگی لوله‌های آب نسبت می‌دهند که این امر اشتباه بوده و این اتفاق ممکن است به دلیل جانمایی تاسیسات آبی در گذشته باشد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا چهارمحال و بختیاری افزود: نتیجه هر شکستگی فرسودگی شبکه توزیع آب نیست، ولی در سطح شهرها و بیشتر در روستاهای استان شبکه‌هایی وجود دارد که فرسوده هستند و شرکت آبفای استان در این زمینه پیگیر رفع آن‌هاست.

محمودی با بیان اینکه بازسازی شبکه‌های فرسوده توزیع آب جزو اولویت‌های کاری این شرکت است، تصریح کرد: به طور میانگین حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از شبکه های توزیع آب مناطق شهری و روستایی استان فرسوده بوده که نیازمند بازسازی هستند، البته هر سال حدود ۱۰۰ کیلومتر از شبکه‌های توزیع آب در شهرها و روستاها بازسازی می‌شود که با تزریق اعتبارات بیشتر، قطعا سریع‌تر کار بازسازی این شبکه‌ها انجام خواهد شد.

وی گفت: سفر رییس جمهور به استان مصوبات خوبی به همراه داشت که امید است با اعتباراتی که در سال جاری اختصاص پیدا می‌کند، بتوان بخشی از این فرسودگی‌ها را برطرف کرد تا تحول مناسبی در این زمینه صورت گیرد، البته برای بازسازی شبکه‌های فرسوده در استان از اعتبارات تملک دارایی استفاده می‌شود که هرساله متناسب با اعتبارات تخصیصی به استان، بخشی به بازسازی شبکه‌ها اختصاص می‌یابد و در اختیار شرکت آبفای استان قرار می‌گیرد، برای نوسازی شبکه‌های توزیع آب مناطق روستایی، اعتبارات محرومیت‌زدایی درنظر گرفته می‌شود، یعنی همه روستاهایی که در حوزه محرومیت‌زدایی قرار می‌گیرند به طور ۱۰۰ درصد شبکه‌های آن‌ها نیز نوسازی و مشکلات برطرف می‌شود.

وی اضافه کرد: در روستاها قراردادهایی تحت عنوان محرومیت‌زدایی با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) بسته شده که شبکه‌های آب تمام روستاهای قرار گرفته در فاز محرومیت‌زدایی، تعویض خواهد شد، امسال ۴۴ روستا و سال آینده حدود ۳۰۰ روستا برای این امر پیشنهاد شده است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا چهارمحال و بختیاری یادآور شد: قرار است امسال اعتبارات خوبی برای نوسازی شبکه‌های فرسوده توزیع آب در استان اختصاص یابد تا بخش زیادی از فرسودگی‌ها بازسازی شود.

محمودی بیان کرد: به موازات بازسازی شبکه  توزیع آب، به خصوص براساس اولویت شهرهایی همچون شهرکرد، فرخشهر،  بروجن و ... که با بحران آب مواجه‌اند، زون‌ بندی و مدیریت مصرف آب انجام می‌شود که این امر نوعی بازسازی شبکه به شمار می‌رود، یعنی فشار آب به گونه ای تنظیم می‌شود که شکستگی‌ها به حداقل برسد یا آب براساس استاندارد مصرف شود.

محمودی با تاکید بر اینکه ۴۰۰ حلقه چاه آب شرب چهارمحال و بختیاری را تامین می‌کند، تصریح کرد: عمده تامین آب شرب از منابع آب‌های زیرزمینی است که متاسفانه منابع آب زیرزمینی وضعیت مطلوبی ندارند و هرساله با کاهش این منابع مواجهیم، در حقیقت سیاست‌های نادرست در گذشته موجب شده که همه مصارف استان در بخش‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت به جای استفاده از آب‌های سطحی به سمت منابع آب‌های زیرزمینی پیش رود که هم‌اکنون به دلیل کاهش بارش‌ها این منابع در حال نابودی هستند، زیرا خروجی بیش از ورودی است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: سیاست‌های آینده شرکت آبفا و آب منطقه‌ای استان این است که بیشتر منابع تامین آب شرب، به سمت منابع سطحی یعنی چشمه‌ها و رودخانه‌ها پیش رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha