• سه‌شنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401033122097
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رواج پدیده سرقت از سرویس‌های بهداشتی شهر

رواج پدیده سرقت از سرویس‌های بهداشتی شهر

ایسنا/اصفهان مدیر بهینه‌سازی، نگهداری و تعمیرات معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه سرویس‌های بهداشتی جزو آسیب پذیرترین تأسیسات شهری است، گفت: اخیراً پدیده سرقت از سرویس‌های بهداشتی رواج گرفته و هر شب از تعداد زیادی از سرویس‌های بهداشتی شهر سرقت می‌شود.

سید مهدی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سرقت از سرویس‌های بهداشتی سطح شهر این روزها پدیده عجیب و غریبی شده، گفت: سارقان درها یا شیرآلات را سرقت و سعی می‌کنند یک تکه را جدا کنند و ببرند. این کار به تأسیسات آسیب می‌زنند و علاوه بر هزینه، باید روزانه تعمیر و اشکالات را برطرف کنیم.

وجود ۲ هزار و ۳۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در شهر

مدیر بهینه‌سازی، نگهداری و تعمیرات معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به وجود ۲۷۰ دستگاه سرویس بهداشتی در شهر اصفهان، گفت: درمجموع حدود ۲ هزار و ۳۰۰ چشمه در سطح شهر در سالیان گذشته ساخته شده که به‌صورت پراکنده و با توجه جمعیت جانمایی شده است.

وی با بیان اینکه استانداردی برای تعداد سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر وجود ندارد، گفت: ولی برای رسیدن به حد مطلوب باید ۲۰ دستگاه دیگر احداث کنیم که جزو پروژه‌های هر سال شهرداری است و همین امسال ۵ دستگاه سرویس بهداشتی در پروژه‌های عمرانی شهرداری پیش‌بینی شده است.

حسینی با اشاره به اینکه در برخی از فضاهای شهری که زمین و یا امکان ساخت‌وساز وجود ندارد از سرویس‌های پرتابل استفاده کرده‌ایم، گفت: این سرویس‌ها دو چشمه‌ای است و از متریال استیل استفاده شده، اما به‌صورت خیلی محدود از آن‌ها استفاده کرده‌ایم. در حال حاضر حدود ۳۰ دستگاه پرتابل در سطح شهر داریم.

وی با بیان اینکه نگهداری و بهره‌برداری از سرویس‌های بهداشتی سطح شهر هر سال از طریق مناقصه به پیمانکاران واجد شرایط واگذار می‌شود، تصریح کرد: این پیمانکاران باید طبق دستورالعمل‌های روزانه نظافت، ضدعفونی، نگهداری و تعمیرات تأسیسات سرویس‌های بهداشتی را انجام دهند و ملزومات بهداشتی را شارژ کنند.

نیاز اصفهان به ۳۰ دستگاه سرویس بهداشتی جدید

مدیر بهینه‌سازی، نگهداری و تعمیرات معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: برای ساخت سرویس‌های بهداشتی استانداری وجود دارد اما ازنظر تعداد سرویس‌ها بر اساس جمعیت شهر، استانداردی وجود ندارد، بااین‌وجود در شهرها معمولاً برای هر ۱۰ هزار نفر یک دستگاه سرویس بهداشتی احداث می‌شود، با این حساب برای جمعیت اصفهان ۲۵۰ دستگاه لازم است، درحالی‌که الان ۲۷۰ دستگاه داریم. البته با توجه به اینکه اصفهان یک شهر گردشگرپذیر است این عدد را اضافه کرده و پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۳۰۰ دستگاه نیاز داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه نظافت سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر به عهده متصدی است، توضیح داد: اما برخی روزها، مثل روزهای تعطیل میزان استفاده از برخی سرویس‌های بهداشتی سطح شهر به‌ویژه در نقاط گردشگری زیاد است و این سرویس‌ها جوابگو نیست، ضمن اینکه تأسیسات پر استهلاکی دارند و ممکن است مشکلی پیش بیاید، اما متصدیان آماده هستند و در صورت بروز مشکل، به‌سرعت باید برطرف کنند.

حسینی با بیان اینکه نگهداری از سرویس‌های بهداشتی با پیمانکاران است، گفت: ناظران به‌صورت مستمر بر اساس کلاس‌بندی بر آن‌ها نظارت می‌کنند. سرویس‌های بهداشتی ازنظر موقعیت کلاس‌بندی شده‌اند و در ساعات مختلف درهای سرویس‌ها باز است؛ برخی یک نوبت  از ۶ صبح تا ۲ بعدازظهر، برخی از ۶ صبح تا ۲ شب و برخی هم شبانه‌روزی فعال هستند، اما به‌طورکلی در شش ماه اول سال همه سرویس‌های بهداشتی به‌صورت شبانه‌روزی باز است.

هزینه ۴۰ میلیارد تومانی شهرداری برای سرویس‌های بهداشتی

وی با بیان اینکه سرویس‌های بهداشتی واقعاً هزینه ‌بر است، گفت: امسال تنظیف، نگهداری و تأمین مایحتاج سرویس‌های بهداشتی نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان هزینه برای شهرداری اصفهان داشته است.

مدیر بهینه‌سازی، نگهداری و تعمیرات معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان از شناسایی نقاطی که کمبود سرویس‌های بهداشتی وجود دارد خبر داد و گفت: به‌صورت هم‌زمان دو اقدام انجام می‌دهیم؛ یکی تملک زمین و احداث سرویی بهداشتی همان‌طور که اشاره کردم در برنامه شهرداری است و دیگری استفاده از ظرفیت مساجد، به‌طوری‌که با هیئت امنای مساجد هماهنگ شده تا در صورت امکان درهای سرویس‌های بهداشتی را برای استفاده عموم باز بگذارند تا شهروندان استفاده کنند، هزینه خدمات روزانه و تعمیرات را نیز شهرداری انجام می‌دهد.

وی در مورد سرویس‌های بهداشتی سیار نیز گفت: این سرویس‌های بهداشتی سال گذشته توسط سازمان زیباسازی طراحی و نصب شد. در برخی جاها که زمین نیست مثل میدان آزادی و یا لازم نیست این حجم از تأسیسات احداث شود از این سرویس‌های استفاده می‌شود که تا الان هم خوب بوده و اگر احیاناً اشکالاتی دارد باید برطرف شود. برای سرویس‌های بهداشتی سیار تلاش شده از بهترین متریال یعنی استیل استفاده شود.

حسینی با بیان اینکه هم‌زمان با نگهداری و اقدامات روزمره اپلیکیشنی آماده بهره‌برداری است، گفت: در این اپلیکیشن مکان و فاصله سرویس‌های بهداشتی برای شهروندان و به‌ویژه گردشگران مشخص است و در حال نهایی کردن این کار هستیم.

مدیر بهینه‌سازی، نگهداری و تعمیرات معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان در خاتمه خاطرنشان کرد: اگر شهروندان در مکانی نیاز به احداث سرویس بهداشتی دارند و یا شکایتی از وضعیت سرویس‌های بهداشتی دارند می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ اعلام کنند و بلافاصله رسیدگی می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha