• سه‌شنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۲۰:۵۱
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401033122425
  • خبرنگار : 50377

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران:

حل بحران زباله‌ نیازمند راهکارهای خلاقانه/ ظرفیت امحاء زباله نصف دپوی روزانه

حل بحران زباله‌ نیازمند راهکارهای خلاقانه/ ظرفیت امحاء زباله نصف دپوی روزانه

ایسنا/مازندران معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران ضمن تاکید بر ارائه راهکارهای خلاقانه برای حل بحران زباله گفت: کل ظرفیت ۷ مکان امحاء زباله در استان به ۲۰۰۰ تن در روز نمی‌رسد در شرایط که در حالت عادی روزانه حدود ۴۰۰۰ تن و در پیک حضور مسافران، بین ۸ تا ۱۲ هزار تن زباله در استان تولید می‌شود.

رضا علیخانی کوشکک، با بیان سرفصل های اولویت‌ مدیریت پسماند در جلسه کارگروه پسماند استان، به تشریح اولویت‌های مدیریت پسماند مازندران پرداخت و گفت: نخاله‌های ساختمانی شهری و روستایی، پسماند روستایی، امحاء زباله، مدیریت شیرابه، مدیریت محل‌های دپوی زباله، زباله های بین راهی، مدیریت تولید و تفکیک زباله و بی‌خطرسازی زباله‌های درمانی باید تا حصول نتیجه قطعی و حل مشکل، مدنظر مسئولان ذیربط باشد.

این مسئول اولین موضوع و چالش را نخاله‌های ساختمانی شهری و روستایی دانست و گفت: می‌توان در چهار نقطه استان چهار کارخانه ایجاد کرد که مردم نخاله‌ها را به این واحدها بفروشند تا به آجر سفال تبدیل شود. نمونه این کارخانه در کلاردشت وجود دارد و فعال است. شاید یکی از راه‌های حل مشکل نخاله همین باشد. اگر ایده بهتری هم وجود دارد ارائه و اجرا شود.

وی موضوع بعدی را پسماند روستایی عنوان کرد و افزود: دهیاران از ما درخواست دستگاه حمل زباله دارند. از چند ماه پیش از وزارت کشور و سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پیگیر تهیه دستگاه حمل زباله برای استان هستیم اما شاید ۲۰ دستگاه در کشور خریداری شود که ۲ دستگاه به مازندران برسد. واقعیت این است که در شرایط کنونی بحران را مدیریت کنیم و باید به سمت راهکارهای تعاونی و شرکتی در روستاها برویم و پسماند را به سمت درآمدزایی و مدیریت مشارکتی ببریم.

علیخانی با بیان اینکه انتظار می رود اداره کل حفاظت محیط زیست در این زمینه به سمت آموزش دهیاران برای فعالیت‌های اینچنینی حرکت کند گفت: برای پسماند روستایی از تفکیک کاربردی در مبدا تا حمل و نقل و امحا باید کمیته تشکیل داده شود. روستاها پول ندارند، دهیاران آموزش ندیدند، ماشین حمل زباله نداریم و بودجه هم نیست. در این شرایط باید راهکارهای خلاقانه را به کار بگیریم.

معاون عمرانی استاندار نکته بعدی را امحاء زباله معرفی و خاطرنشان کرد: در استان ۷ نقطه امحاء زباله داریم. فرض کنیم همگی راه‌اندازی شوند و با تمام ظرفیت کار کنند. کل ظرفیت این واحدها به ۲ هزار تن در روز هم نمی‌رسد در شرایط که در حالت عادی حدود ۴ هزار تن و در پیک حضور مسافران بین ۸ تا ۱۲ هزار تن زباله در استان تولید می‌شود. برای بقیه زباله‌ها باید چه کرد، پس باید برای دپو نیز به دنبال راهکارهای مناسب باشیم.

علیخانی خاطرنشان کرد: نگاه نخست ما در بحث زباله درآمد نیست. بلکه فعلا به دنبال مهار و از بین بردن زباله‌ها با کمترین هزینه اعم از هزینه اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی هستیم. یعنی طرحی باشد که کمترین زمین، انرژی، اعتبار و آب را مصرف کند. زباله‌سوز بین ۸ تا ۱۲ لیتر بر ثانیه آب مصرف می‌کند. همین هم چالش‌زاست. البته فناوری نیروگاه نوشهر مفید و ارزشمند است و بهترین موردی است که تا کنون دیدم و در حال کار کردن است.

وی چالش دیگر را مدیریت شیرابه زباله دانست و تصریح کرد: خیلی‌ از طرح‌ها معضل زباله را حل می‌کنند. اما شیرابه چه می‌شود، این که شیرابه به کود تبدیل می‌شود کمی مبهم است.

علیخانی مدیریت محل‌های دپوی زباله را موضوع جدی و مهم دیگری عنوان و بیان کرد: در برخی از این مناطق به نقطه بروز تنش‌های اجتماعی رسیده ایم. در سایت انجیل‌سی شرمنده مردم هستیم. اگر خودمان و خانواده‌مان جای آن‌ها بودیم نمی‌توانستیم تحمل کنیم. کودکی که در آن منطقه زندگی می‌کند چه گناهی کرده، فرض که اصلا دیگر زباله‌ای به این فضاها وارد نشود، برای مدیریت و مهار همین مقدار باقیمانده چه باید کرد، به هر حال باید برای این سایت‌ها فکری کرد. ضروری است برای مهار بو و شکل و دپوی زباله پژوهش انجام شود تا به نتیجه برسیم.

معاون عمرانی استاندار با اظهار به اینکه نکته بعدی زباله‌های بین راهی است، تصریح کرد: بارها حتی گاهی به سبک نظامی با موضوع برخورد کردیم، اما هنوز پابرجاست که باید پاکسازی شود. مدیریت تولید و تفکیک زباله، بی‌خطرسازی زباله‌های درمانی و برخی موارد دیگر نیز وجود دارند که باید به صورت بنیادی و کاربردی درباره آن‌ها مباحثه شود.

وی تاکید کرد: برای این‌ موارد باید کمیته تشکیل شود تا کار عملیاتی شکل بگیرد نه اینکه مقاله علمی ارائه شود. انتظار داریم همه مسئولان از جلسات بعدی با نگاهی کاربردی و عملیاتی در جلسات کارگروه پسماند حضور یابند تا در مسیر رسیدن به نتیجه‌ای مشخص قرار بگیریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha