• چهارشنبه / ۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401040100363
  • خبرنگار : 50035

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان همدان مطرح کرد

شیوع نگران‌کننده مصرف قلیان در بین دختران همدانی

شیوع نگران‌کننده مصرف قلیان در بین دختران همدانی

ایسنا/همدان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان همدان با اشاره به اینکه همدان جزء استان های عاری از کشت گیاهان مخدری است، اعلام کرد: بیشترین نگرانی ما در شیوع مصرف قلیان به ویژه توسط دختران در شهر همدان است.

حمزه عبدکوند چهارشنبه یکم تیرماه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه اعتیاد و موادمخدر یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین مقوله در دنیاست، اظهار کرد: ما در حوزه اعتیاد و موادمخدر کار می کنیم و دنبال درمان، توانمندسازی اجتماعی و بازگشت به جامعه هستیم.

وی افزود: در بحث پیشگیری در حوزه اعتیاد و مقابله و برخورد در حوزه موادمخدر مشارکت مردم برای مقابله با این آسیب انکارناپذیر است به طوریکه بدون مشارکت اهداف کامل محقق نمی شود و در تلاش هستیم شعار "هر ایرانی، یک سفیر پیشگیری از اعتیاد" عملیاتی شود و نفرت عمومی در جامعه شکل بگیرد.

عبدکوند با اشاره به اهم برنامه های هفته مبارزه با موادمخدر استان یادآور شد: در حاشیه برگزاری نمازجمعه برپایی غرفه مشاوره در حوزه اعتیاد، میز خدمت و نمایشگاه پیش بینی شده است در ضمن همایش پیاده روی خانوادگی با محوریت ورزش علیه اعتیاد، برگزاری کارگاه پیشگیری از اعتیاد برای واحدهای تولیدی و صنعتی، حضور در برنامه های رادیویی و تلویزیون، برگزاری همایش خیرین و کارآفرینان در حوزه اعتیاد و مبارزه با موادمخدر، بازدید از مراکز ماده ۱۵ و ۱۶، اهدای خون توسط همکاران دبیرخانه شورا، برگزاری مسابقه فوتسال بین سمن ها و صیانت‌گران و تجهیز خانه های ورزش روستایی جزء این برنامه‌هاست.

وی با بیان اینکه ۲۷۶ کشور دنیا درگیر اعتیاد و مواد مخدر بوده و ۳۷۵ میلیون نفر درگیر اعتیاد هستند، مطرح کرد: امسال لایحه ای مبنی بر اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر در مجلس ارائه شده تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد چراکه تناسب احکام صادره با جرائم کم است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان همدان با اعلام اینکه ۲۵ دستگاه در راستای کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد باید تلاش داشته باشند، خاطرنشان کرد: جایگاه شورا سیاستگذاری، تصمیم گیری، تصمیم سازی و نظارت بر اجراست به طوریکه در سطح استان همدان اقدامات و فعالیت های خوبی انجام دادیم.

وی میانگین نرخ اعتیاد را در دنیا هفت درصد، در کشور ۵.۹ درصد و در استان همدان ۲.۴ درصد عنوان کرد و افزود: ۴۵ مرکز ماده ۱۵، دو مرکز ماده ۱۶ و ۱۵۵ مطلب و کلینیک ترک اعتیاد در سطح استان فعالیت دارند که در کلیه این مراکز ۴۵ هزار  نفر تحت درمان هستند.

عبدکوند با اشاره به کشف ۶۰۰۰ کیلوگرم انواع موادمخدر در سال ۱۴۰۰ در سطح استان اظهار کرد: ۱۸۵۰ نفر معتاد در قالب معتادان متجاهر از سطح استان جمع آوری کردیم و تحت درمان هستند به طوریکه در بحث ساماندهی معتادان متجاهر ۹۰ درصد موفقیت داشتیم و در منظر عمومی دیگر معتاد متجاهر دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد مواد مخدر دنیا در افغانستان کشت می شود، تصریح کرد: استان همدان جزء استان های عاری از کشت گیاهان مخدری است و اگر موردی هم باشد سریع برخورد می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان همدان با اعلام شناسایی و پاکسازی محلات آلوده و دستگیری ۱۶ هزار و ۴۶۰ خُرده فروش در راستای ارتقاء اجتماعی محلات مطرح کرد: ۷۰ درصد کشفیات ما تریاک است.

وی افزود: طرح بسیار مهم در اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر طرح "یاریگران زندگی" است که با همکاری آموزش و پرورش در پیش گرفته ایم تا گروه های در معرض آسیب در مقاطع راهنمایی و دبیرستان تحت آموزش قرار گیرند علاوه بر آن، ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار به منظور راه اندازی مرکز دائمی خانه فرهنگی و نمایشگاه دائم به آنها داده ایم. 

عبدکوند با بیان اینکه در قالب چهار محیط خانواده، آموزشی شامل مدارس و دانشگاه ها، محیط های اداری، صنعتی، نظامی و محلات در مجموع ۵۷۲ هزار و ۴۵۲ نفر را آموزش داده ایم، یادآور شد: در یک جامعه آماری ۲۱ هزار نفری آزادانه و داوطلبانه سوال کردیم چرا معتاد شده اید؟ پاسخ ۸۴ درصد آنها این بود که "رفیق ناباب و نداشتن قدرت نه گفتن"، ۷۴ درصد این افراد در سن ۲۷ تا ۴۰ سال بودند، ۷۶ درصد شاغل بودند که به خاطر اعتیاد شغل خود را از دست داده اند بنابراین می توان گفت بیکاری علت اصلی گرایش به اعتیاد نیست بلکه ضعف خانواده ها و فقر فرهنگی حاکم بر خانواده هاست.

وی با بیان اینکه سیگار دروازه ورود به اعتیاد بوده و اعتیاد مادر بقیه آسیب هاست بنابراین ورود در حوزه پیشگیری اهمیت زیادی دارد چراکه دارای هزینه کمتری است و در واقع سرمایه گذاری محسوب می شود، ادامه داد: هر معتاد توانایی درگیر کردن ۲۵ نفر را داشته و هر فرد بهبودیافته تا ۲۵ سال احتمال لغزش دارد.

عبدکوند با اعلام اینکه افراد معتاد به صورت رایگان و با هزینه دولت تحت درمان قرار می گیرند، بیان کرد: به ازای هر بهبودیافته ۱۰۰ میلیون وام ۴ درصد می دهیم، خانواده بهبودیافته هم باید او را حمایت و همراهی کنند و همواره تحت مراقبت باشند.

به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان همدان، سالیانه ۱۶۸ هزار میلیارد تومان از قِبَل اعتیاد و موادمخدر به جمهوری اسلامی ایران هزینه تحمیل می شود. متأسفانه اعتیاد به هنجار پذیرفته شده در جامعه تبدیل شده در حالیکه باید به یک نفرت عمومی تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه رویکرد شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر پیشگیری است و این نافی مقابله نیست، مطرح کرد: درمان و بازگشت هویت از دست رفته و ارائه تسهیلات در طرح صیانت انجام می گیرد اما نقش اصلی و اساسی در پیشگیری از لغزش فرد بهبودیافته را خانواده ها دارند.

عبدکوند فنی و حرفه ای را موظف به ارائه آموزش های رایگان به افراد بهبودیافته دانست و اظهار کرد: معتادان زیر ۱۸ سال به ندرت داریم، اینکه این رنج سنی معتاد تابلو باشند یا متجاهر، چنین چیزی نیست اما ماده مخدر صنعتی گُل یا ماری جوآنا بیشتر توسط جوانان مورد استفاده قرار می گیرد همچنین بیشترین نگرانی ما در شیوع مصرف قلیان به ویژه توسط دختران است به طوریکه در بلوار ارم این موضوع مشهود است.

وی وضعیت استان همدان در زمینه پیشگیری، مقابله و مبارزه با اعتیاد و موادمخدر را خوب ارزیابی کرد به طوریکه بین ۳۱ استان رتبه هفتم را دارد و گفت: نظارت بر کمپ های ماده ۱۵ داریم به طوریکه تاکنون گزارشی مبنی بر برخورد بد با ترک کنندگان ندیده ایم. البته در این مراکز متادون جایگزین مصرف موادمخدر می شود اما سمن ها معتادان را بدون داروی جایگزین درمان می کنند.

عبدکوند اعلام کرد: به بهزیستی تذکر داده ایم در ارائه مجوز راه اندازی مراکز خصوصی ترک اعتیاد، اهلیت، توانایی مالی و فضای مناسب برای بازتوانی افراد را درنظر بگیرد به طوریکه قرار است مجوز سه مرکز جدید صادر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha