• چهارشنبه / ۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401040100650
  • خبرنگار : 50534

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

معلمان جریان‌ساز تعلیم و تربیت باشند

معلمان جریان‌ساز تعلیم و تربیت باشند

ایسنا/زنجان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تربیت و مدرسه مهم‌ترین نقش را در پیشرفت و آبادانی یک شهر و کشور دارد.

محمدمهدی طهرانچی ظهر امروز (اول تیرماه) در آیین افتتاح بوستان علوی و فاطمی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه جامعه دیگر به دنبال مدرک از ما نیست و باید زمینه‌ساز و جریان‌ساز اشتغال برای جوانان باشیم، اظهار کرد: در مدرسه، معلمان مهم‌ترین نقش را برای تعلیم و تربیت دارند، از این رو تلاش ما برای ایجاد تغییرات نظام آموزشی و مدارس می‌تواند منجر به تربیت نسل نوین با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و اسلامی باشد.

وی با مقایسه سیستم آموزش گذشته و امروز و همچنین انتقاد از سیستم آموزشی مدرنیته، تصریح‌ کرد: سازمان‌محور شدن مدارس، کلاس و کتاب‌محور شدن، منجر به تربیت دانش‌آموزان یک شکل و یکسان بدون در نظر گرفتن استعداد و مهارت آنان شد؛ کتاب یکسان و تربیت یکسان را اعمال کردیم و روز به روز از معلم‌محوری که باید اصل می‌بود، فاصله گرفتیم.

این مسئول با انتقاد از فضای آموزشی «شاد»، ابزار کرد: طرح مادر معلم یا دانشجو معلم می‌توانست جلوی هجمه دانش‌آموزان را به فضای مجازی بگیرد اما طی این دو سال ما فقط سلامت جسمی دانش‌آموزان را ملاک قرار دادیم و آموزش نادرست را در فضای شاد عَلَم کردیم، در حالی که به روح و روان و نیز آینده این دانش‌آموزان توجهی نداشتیم، در حالی که می‌توانستیم با استفاده از ظرفیت خانواده‌ها و برگزاری کلاس‌هایی برای دانشجویان هر خانه، آموزش را بر عهده این معلم‌یاران بسپاریم و جلوی ورود دانش‌آموزان به فضای پرخطر مجازی را بگیریم.

وی با بیان اینکه مدرنیته و مسیر آن در مجموع تحولات اجتماعی غیرقابل بازگشت است و جای اشتباه ندارد، یادآور شد: باید از مفاهیم گذشته عبور کنیم و به فکر اصلاح باشیم. ما در بوستان‌های علوی و فاطمی بینش‌آفرینی جدیدی داریم و نیازمند به تربیت انسان‌هایی با ارزش، طبق الگوگیری از ائمه بزرگوار به‌ویژه حضرت علی (ع) و فاطمه (س) هستیم؛ از این رو دیگر مدارس و کلاس محور نبوده و تنها ارزش تعلیم و تربیت و مقام معلم در اولویت این بوستان است.

طهرانچی با تاکید بر اینکه معلمان نقش راهبر تربیتی دارند، افزود: زندگی این راهبران با دانش‌آموزان عجین می‌شود که ۵۰ درصد تعلیم و تربیت را همانند مادر دوم بر عهده خواهند داشت و این امر قابل تغییر نیست. ما نیازمند معلمان کارآزموده، نه صرفاً متخصص هستیم؛ چراکه همراهی، بالندگی و رشد کودکان به نحوه صحیح، نیازمند عشق به تعلیم و تربیت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه این مجموعه خواهان معلمان دلسوز و کارآزموده است، اذعان کرد: زمانی‌ که آموزش و پرورش کاری کرد که دانش‌آموزان به فکر معلم خصوصی باشند و معلمان به تدریس حق‌التدریسی برای تامین معیشت اندیشیدند، شکست بر بدنه آموزش‌وپرورش وارد شد؛ زمانی که معلمان از دانش‌آموزان اجرت دریافت کردند به سان مستخدمان شدند، این مسئله منجر شد معلمان این قشر راهروی راه انبیا از دغدغه تعلیم و تربیت فاصله گرفته و دانش‌آموزان به فضای مسموم مجازی روی آوردند و در این جزیره سرگردانی‌ها رها شدند.

وی با اشاره به اندیشه حاکم در این بوستان‌ها و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، تشریح کرد: ما در مدارس سما تغییراتی داریم اما برای بوستان علوی و فاطمی تحولی شگرف در نظر گرفته‌ایم، تحولی که بدون در نظر گرفتن هسته و حالت‌های نظام جدید به مرحله ظهور نخواهد رسید.

طهرانچی با تاکید بر اینکه بوستان تربیت علوی و فاطمی محل زندگی است، نه محل کار، به معلمان متذکر شد خود را وقف آینده کودکان کنند و افزود: یک نگاه بلند و همت بزرگ سبب این اتفاق مبارک بود.

وی ادامه داد: باید نگاه‌مان به توسعه این مدارس، ایجاد دانشکده تعلیم و تربیت باشد. دانشکده‌ای که حل مسائل بنیادین و آموزش جهت تحولات لحظه‌ای برای معلمان و دانش‌آموزان در  نظر داشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه ما خواهان معلمان قوه عاقله هستیم، تصریح کرد: پرورش انسان‌هایی که در لحظات بحرانی تصمیمات اساسی و درست بگیرند، بر عهده شما است و پیچیدگی امر تعلیم و تربیت برای شما  باید فراتر از یک مسئله ساده باشد.

طهرانچی خاطرنشان کرد: تحولات سریع و ارتباطات گسترده نیازمند تربیت نسل متقی است، از این رو تربیت نسل با تقوا در اولویت است؛ چراکه باید بوستان تربیت در محضر قرآن و اهل‌بیت (ع) زانو بزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha