• چهارشنبه / ۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۹:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401040100826
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

توسعه فرهنگ عمومی با سرمایه‌گذاری در آموزش محقق می‌شود

توسعه فرهنگ عمومی با سرمایه‌گذاری در آموزش محقق می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: به منظور تحقق توسعه فرهنگ عمومی نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش هستیم.

غلامرضا منتظری در مراسم افتتاحیه نشست تخصصی کارشناسان شورای فرهنگ عمومی و کارگروه ساماندهی مد و لباس ایرانی و اسلامی استان‌ها که امروز، اول تیر ماه، در تالار ابن‌سینای مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خداوند معجزه جاودانش را از جنس فرهنگ برگزید و در آن میراث مانا به قلم سوگند یاد کرد. غایت فرهنگ، آن‌گونه که از اجزای ترکیب دهنده آن بر می‌آید، رشد و بالندگی انسان است.

وی افزود: فرهنگ سرچشمه تمام تحولات است، مشروط بر اینکه سرچشمه آن زلال باشد وگرنه اسباب سقوط و تباهی انسان‌ها خواهد شد. این فرهنگ به چند بخش کلاسیک، رسمی، عامه و عمومی تقسیم می‌شود که مسئولیت ۲ بخش نخست آن با وزارت‌خانه‌های علوم، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی است. تنها بخشی از فرهنگ که به یک دستگاه خاص متکی نیست، فرهنگ عمومی است و این نشان‌دهنده اهمیت و اثربخشی فرهنگ عمومی است که نهادهای مختلف باید در این عرصه ایفای نقش کنند؛ لذا آنچه در حوزه فرهنگ مهم است، تغییر بینشی است که به واسطه عنصر فرهنگ رخ می‌دهد.

نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سیمای یک جامعه در فرهنگ عمومی تجلی پیدا می‌کند؛ لذا رهبری نیز می فرماید سرچشمه تحول در حوزه فرهنگ عمومی است. اگر در بخش فرهنگ عمومی تحول ایجاد کنیم، جامعه ما متحول خواهد شد. مولفه‌های بسیاری در راستای تحول فرهنگ عمومی وجود دارد که مهم‌ترین آن سهم و نقش اخلاق در اعتلای فرهنگ عمومی است. دین شامل احکام، اعتقادات و اخلاق است و بخش غالب آن اعتقادات و احکام فردی است اما آنچه کاملا اجتماعی محسوب می‌شود، بخش اخلاق است چرا که اخلاق در ارتباط با دیگران معنا پیدا می‌کند.

منتظری ادامه داد: خلق نیکو فضیلت است چون رشددهنده است اما خلق ناپسند رذیلت است چون انسان را به پستی می‌کشاند. این مفهوم لغوی است اما منظور من در این بیانات احساس مسئولیت است؛ لذا اخلاق در حوزه رفتار اجتماعی معنادار می‌شود. در حوزه مکاتب اخلاقی جهان ۲ کلید طلایی و نقره‌ای وجود دارد که هر ۲ ریشه در معارف دینی ما دارد. کلید طلایی می‌گوید آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران نپسند و کلید نقره‌ای این است که آنچه از ارزش‌ها برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند. در هر دوی این کلیدها واژه دیگران است و اخلاق نگاه انسان را از خود عبور داده و به دیگران معطوف می‌کند.

وی تصریح کرد: اکثریت دستورات و احکام دینی اجتماعی است و در رابطه با عبور از خویشتن و معطوف شدن به دیگران است. تنها اندیشیدن به خود انسان را از رشد باز می‌دارد اما این دیگران نه تنها سایر انسان‌ها بلکه طبیعت، محیط زیست و... را هم شامل می‌شود که در احادیث زیادی نیز به این موارد اشاره شده است. فرهنگ عمومی نیز نه در حوزه قانون بلکه در حوزه اخلاق قرار دارد و نیازمند فعالیت‌های داوطلبانه است؛ لذا برای اینکه فرهنگ عمومی را رشد دهیم، باید احساس مسئولیت شهروندان نسبت به یکدیگر تقویت شود که این یک راه کلیدی است و می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.
 
نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با شعار، فرهنگ عمومی اصلاح نخواهد شد، افزود: وقتی بدانم پوشش من اسباب گناه دیگری را فراهم می‌کند، باید نوع پوشش خود را رعایت کنم؛ لذا وقتی همه به این باور برسند، آن‌گاه می‌توان گفت در فرهنگ عمومی رشد کرده‌ایم. برای توسعه فرهنگ عمومی نیاز به یک رنسانس در بخش آموزش داریم که در این راستا نیاز است برپایی کارگاه‌های موضوعی مختلفی خصوصا در مدارس پیش‌بینی‌ شود و مبانی و ابعاد مختلف فرهنگ مانند فرهنگ در حوزه مصرف به مردم‌ آموزش داده شود. به همین جهت ما نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش به منظور تحقق توسعه فرهنگ عمومی هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha