• شنبه / ۴ تیر ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401040402350
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

۲۵ درصد گسل‌های خراسان رضوی فعالیت بالایی دارند

۲۵ درصد گسل‌های خراسان رضوی فعالیت بالایی دارند

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی از وجود ۹۰ گسل در این استان خبر داد و اظهار کرد: بالغ‌بر ۲۲ تا ۲۳ گسل خراسان رضوی معادل حدود ۲۵ درصد فعالیت بالایی دارند.

محسن نجات در حاشیه سفر به خلیل‌آباد در گفت‌وگو با ایسنا افزود: ۶۵ درصد خراسان رضوی و پهنه این استان خطرپذیری بالایی دارد.

وی از وجود ۹۰ گسل در این استان خبر داد و اظهار کرد: بالغ‌بر ۲۲ تا ۲۳ گسل خراسان رضوی فعالیت بالایی دارند، البته در کنار این گسل‌ها ۳۵۰ رودخانه وجود دارد که با کوچک‌ترین بارش شاهد وارد شدن آسیب‌های جدی به بخش‌های مختلف هستیم.

مدیر کل بحران خراسان رضوی عنوان کرد: برای مدیریت بحران باید از تمام ظرفیت‌های لجستیکی و تجهیزات در خراسان رضوی استفاده شود. در این راستا می‌طلبد شهرداری‌ها و راهداری‌ها به خصوص بخش خصوصی و مردمی پای کار بیایند و کمک کنند.

۲۷ درصد تجهیزات حوزه لجستیکی مدیریت بحران فرسوده است

وی خاطرنشان کرد: حدود ۲۶ تا ۲۷ درصد تجهیزات حوزه لجستیکی مدیریت بحران در شهرستان‌های خراسان رضوی فرسوده است، می‌طلبد برای اورهال تجهیزات اعتبار قابل توجهی تخصیص یابد.

نجات گفت: با توجه به اینکه شبکه حل مسائل استان در حوزه بحران را احصا نموده‌ایم، اگر اعتبارات پیشگیری تخصیص یابد، به شهرستان‌هایی که بیشتر در معرض خطر است، در حوزه اعتباری تخصیص‌های خوبی خواهیم داشت.

وی بیان کرد: در حوزه پیشگیری نیز باید اعتبارات ویژه پیش‌بینی شود که در این خصوص مکاتباتی با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور داشته‌ایم.

از سال ۱۳۹۳ اعتباری در حوزه پیشگیری از بحران نداشته‌ایم

مدیر کل بحران خراسان رضوی با انتقاد از اینکه از سال ۱۳۹۳ اعتبارات پیشگیری از بحران منفی بوده و تخصیصی نداشته‌ایم و این به دغدغه جدی تبدیل‌ شده، عنوان کرد: با کمک نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و معاونان استاندار در حال پیگیری تخصیص اعتبارات مورد نیاز هستیم.

وی با تاکید بر اینکه به حوزه مدیریت بحران و زیربنایی مورد نیاز در شهرستان‌ها قبل از بروز حادثه باید توجه شود، بیان کرد: در این خصوص برنامه استانی کاهش خطر حوادث و سوانح در دست انجام است.

نجات گفت: در برنامه استانی کاهش خطر حوادث و سوانح تمام مؤلفه‌ها، ویژگی‌ها و مختصاتی که باید برای حوزه زیرساختی در حوزه بحران که بیشتر اولویت پیشگیرانه دارد، دیده شده است.

خسارت ۳۰۰۰ میلیارد تومانی بر اثر حوادث طبیعی

وی در ادامه افزود: در اردیبهشت‌ امسال بر اثر عوامل و حوادث طبیعی از جمله تگرگ، سیل، بارندگی‌های شدید و... بالغ‌ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف در سطح خراسان رضوی وارد شده است.

مدیر کل بحران خراسان رضوی با بیان اینکه ۸۵ درصد خسارت‌های وارد شده مربوط به بخش کشاورزی، باغات و مزارع بوده است، بر توسعه فرهنگ بیمه تاکید کرد و گفت: هر چند سال گذشته از طریق صندوق بیمه کشاورزی ۲۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شده اما این مبلغ نسبت به جمعیتی که در بخش کشاورزی خسارت دیده‌اند، بسیار جزئی است.

با توجه به خاموشی چاه‌ها خلیل‌آبادی‌ها برای بیمه باغات خود اقدام کنند

وی بیان کرد: متاسفانه هنوز فرهنگ بیمه به خوبی نهادینه نشده است. از همه کشاورزان و باغداران درخواست داریم نسبت به بیمه کردن باغات و مزارع خود اقدام کنند.

نجات اظهار کرد: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد مردم خلیل‌آباد باغدار و کشاورز هستند، می‌طلبد با توجه به خاموشی چاه‌ها برای بیمه باغات خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از شهرهای استان با تنش آبی مواجه هستیم، بر تغییر الگوی مصرف تاکید کرد و گفت: باید در راستای فرهنگ‌سازی اقدامات جدی صورت گیرد. تاکنون در هر شهری که نیاز بوده چاه بحران حفر شده است.

برای موضوع ریزگردها در سرخس چندین کارگروه ویژه داشته‌ایم

مدیر کل بحران خراسان رضوی یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان استان را وجود گرد و غبار دانست و تصریح کرد: تاکنون جلسات متعددی برای موضوع گرد و غبار و ریزگردها برگزار شده است.

وی افزود: با توجه به حساسیت‌هایی که در خصوص کشورهای همسایه داریم در این حوزه پیگیری‌های ویژه‌ای برای ریزگردها داشته‌ایم.

نجات بیان کرد: تاکنون برای موضوع ریزگردها در شهرستان سرخس چندین کارگروه ویژه داشته‌ایم. در حال حاضر تمام مسئولان استان در استفاده از ظرفیت‌های موجود برای مدیریت ریزگردها که به موضوع بحران‌زا تبدیل شده تلاش می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha