• یکشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401040502910
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

استخراج مروارید سیاه از دل کویر

استخراج مروارید سیاه از دل کویر
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی سبزوار باوجود بحران کم‌آبی و اقلیم کویری که دارد اما نخستین شهرستان خراسان رضوی به شمار می‌رود که در حوزه تولید خاویار توانست، فعال شود.

هرچند  دریای خزر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع صید این نوع ماهی در جهان است اما جوانان سبزواری با ورود به این عرصه توانستند در دل کویر به دستاوردهای خوبی در صنعت پرورش آبزیان به ‌ویژه تولید ماهیان خاویاری دست یابند.

این شهرستان با بهره‌گیری از ۱۶۵ مرکز دو منظوره کشاورزی، سالانه حدود ۳۰۰۰ تن ماهی تولید می‌کند که از این حیث قطب تولیدات شیلات خراسان رضوی محسوب می‌شود و به با راه‌اندازی چهار واحد پرورش ماهیان خاویاری، تولید این مروارید سیاه را در دل کویر برعهده دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار در همین خصوص به ایسنا گفت: به دلیل اینکه هیچ گونه دسترسی به آب‌های روان نداریم تمامی تولید شیلات شهرستان سبزوار در داخل استخرهای دو منظوره انجام می‌شود.

علی اصغر امانیان با بیان اینکه از حدود ۷۰۰ استخر کشاورزی در شهرستان ۱۶۵ استخر معادل ۲۵ درصد دومنظوره بوده و پرورش ماهیان گرمابی و سردابی را انجام می‌دهند، تصریح کرد: با رهاسازی ۴ میلیون قطعه ماهی در سال و تولید ۲۸۰۰ تن ماهی رتبه اول خراسان رضوی را داریم.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۸ درصد ماهی مورد نیاز خراسان رضوی در سبزوار تولید می‌شود، در مجموع ۹۰ درصد ماهی که در شهرستان تولید می‌شود قزل‌آلا و ۱۰ درصد ماهی کپور است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار با اشاره به اینکه از ۲۸۰۰ تن تولید ماهی در سال ۲۵۰ تن آن ماهی کپور و باقی قزل‌آلا است، خاطرنشان کرد: به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در حال حاضر ماهی سبزوار به استان مازندران برده می‌شود و در آنجا تولیدات این شهرستان به نام خودشان به فروش می‌رسد، به دلیل کیفیت بالای ماهی سبزوار استان‌های مازندران و گلستان بسیار خواهان ماهیان این شهرستان هستند.

وی اظهار کرد: درآمد خوب صنعت ماهی موجب شد تا سبزوار وارد ریسک بزرگی شود به طوری که بر خلاف همه دیدگاه‌ها که ماهی خاویار را فقط در آب‌های شمال کشور می‌توان پرورش داد اما هم‌زمان با ماهی قزل‌آلا به تولید و پرورش و تولید ماهی خاویار نیز وارد شدیم.

امانیان خاطرنشان کرد: اکنون در ۴ مزرعه خاویار شهرستان سبزوار ۶۰ تن گوشت و ۱۵۰۰ کیلو خاویار تولید می‌شود، تمامی این مزارع مربوط به بخش خصوصی بوده و هیچ اعتبار و حمایت دولتی نشدند و فقط حمایت‌های خدماتی را از آنها داریم.

وی گفت: خوشبختانه صنعت پرورش و تولید ماهیان خاویار از وضعیت بسیار خوبی در شهرستان برخوردار است و روز به روز هم توسعه پیدا می‌کند، اکنون به صورت پایلوت برای اولین بار در کشور در حال احداث یک مزرعه پرورش ماهیان خاویار در آب‌های شور هستیم که این پروژه تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار یادآور شد؛ با افزایش و بهره‌برداری از این واحد ۱۲۰ تن گوشت خاویار و ۳۰۰۰ کیلوگرم خاویار در سال تولید خواهیم داشت، باوجود اینکه سال قبل ۴۵ کیلو تولید خاویار داشتیم اما این میزان امسال به ۲۳۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم رسید که صادرات آن از طریق استان مازندران انجام می‌شود.

استخراج مروارید سیاه از دل کویر
عکس از آرشیو

صادرات تن خاویار به آلمان

وی با اعلام اینکه تلاش می‌شود از سال آینده با تکمیل زنجیره استحصال و صادرات خاویار را در خود سبزوار انجام دهیم، گفت: سال گذشته ۲۰ تن گوشت خاویار به روسیه صادر شد و امسال نیز ۵۰ تن به المان صادر می‌شود.

امانیان یادآور شد؛ به غیر از سه استانی که در کشور کانون پرورش خاویار هستند در فلات مرکزی، شرق و جنوب کشور پرورش ماهی خاویار در استخرها به جز سبزوار نداریم.

وی گفت: بحمدالله صنعت ماهی خاویار روز به روز در شهرستان سبزوار رو به گسترش بوده حتی تا دو ماه آینده یک مزرعه دیگر برای ماهی خاویار آماده می‌شود. از کمترین امکانات و با استفاده از آب‌های زیرزمینی توانستیم این صنعت سودآور را در سبزوار راه‌اندازی کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار با بیان اینکه سبزوار تنها شهرستان استان بود که به این صنعت وارد شد، اظهار داشت: آب‌های سبزوار بسیار مناسب پرورش ماهی خاویار است، اکنون ۴ نوع ماهی کپور، قزل‌آلا، تیلاپیلا و خاویار در شهرستان پرورش داده می‌شود.

وی پیش بینی نمود؛ با توجه به تولید ۱۲۰ تن ماهی خاویار که هر کدام بین ۵۰ تا ۶۰ کیلو وزن دارند امسال ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلو خاویار در شهرستان تولید شود.

سبزوار تنها شهرستان پرورش ماهی تیلا پیلا در استان

امانیان ادامه داد: به دلیل اینکه تولید ماهی اوزون‌برون در کشور کاهش یافته سال قبل توسط مرکز شیلات کشور به صورت آزمایشی ۳۰۰۰ قطعه از این نوع ماهی به شهرستان فرستاده شد که در نهایت بنا به گفته کارشناسان ضریب تبدیل و افزایش وزن در آب‌های سبزوار در مقایسه با کشور بی‌سابقه بوده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: چون محدودیت‌های خاص در رهاسازی ماهی تیلاپیلا وجود دارد اما شهرستان سبزوار در خراسان رضوی به عنوان چهارمین استان کشور توانست مجوز پرورش ماهی تیلاپیلا را بگیرد، طی یک ماه گذشته بیش از ۴۰ هزار قطعه ماهی تیلا پیلا در استخرهای شهرستان رهاسازی شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از حلقه‌های ما تأمین خوراک ماهیان بود و مصرف مورد نیاز از غرب کشور و مازندران تأمین می‌شد از سال گذشته با ورود یک سرمایه‌گذار کارخانه خوراک آبزیان با ظرفیت ۱۰ هزار تن در سال به بهره‌برداری رسید. اکنون در غرب و حتی شرق کشور تنها کارخانه‌ تولید خوراک ماهیان مربوط به شهرستان سبزوار است.

نصب کنتورهای حجمی مانعی برای توسعه این صنعت

وی در ادامه به مشکلات پیش روی این صنعت اشاره کرد و گفت: به دلیل نصب کنتورهای حجمی در چاه‌های عمیق در تأمین آب مورد نیاز استخرها محدودیت‌هایی به وجود آمد و مانع افزایش و توسعه این صنعت شد.

امانیان بیان کرد: این محدودیت‌ها موجب شد تا سرمایه‌گذاران رغبتی برای ورود و توسعه این صنعت نداشته باشند، البته با توافقی که انجام شده مقرر گردید پروانه برداشت کاهش یابد تا در طول سال بتواند استفاده شود.

وی در پایان یادآور شد، در سفر هیات دولت به خراسان رضوی و صدور موافقت اولیه مقرر شد زنجیره تولید از تکثیر تا صادرات ماهی خاویار را در سبزوار راه‌اندازی کنیم که در این راستا تلاش می‌شود امسال همزمان با پرورش ماهی خاویار زنجیره آن هم راه‌اندازی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha