• سه‌شنبه / ۷ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401040704511
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان:

سهم مخدرهای صنعتی هر روز بیشتر می‌شود

سهم مخدرهای صنعتی هر روز بیشتر می‌شود

ایسنا/اصفهان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با بیان اینکه هنوز مواد مخدر سنتی و تریاک بیشترین مصرف مواد است، گفت: آمار دقیقی وجود ندارد اما به نظر می‌رسد سهم صنعتی‌ها هر روز بیشتر می‌شود و سن اعتیاد نیز در حال کاهش است.

محسن یارمحمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کمبود مراکز ماده ۱۶ برای نگهداری معتادان متجاهر در استان اصفهان، اظهار کرد: آمارهایی که از نرخ درمان و ترک اعتیاد معتادان پس از ترخیص از مراکز ماده ۱۶ گفته می‌شود زیاد دقیق و علمی نیست، اما باوجود آمارهای متفاوتی که گفته می‌شود قطعاً آمار ترک و درمان معتادان در این مراکز بالا نیست.

وی با بیان اینکه به دنبال افزایش مراکز ماده ۱۶ در استان هستیم، گفت: به‌زودی یک مرکز در فدک و یکی در زندان قدیم کاشان راه‌اندازی می‌شود، درحالی‌که تا سه سال پیش فقط یک مرکز ۲۰۰ نفره در قلعه شور داشتیم، بعد از آن سپاه یک مرکز با ظرفیت ۲۰۰ نفر راه‌اندازی کرد. با راه‌اندازی مرکز فدک و کاشان نیز ظرفیت پذیرش ۵۰۰ نفر اضافه می‌شود که رشد ۷ برابری خواهد داشت، اما همچنان بیش از این نیاز داریم، چون به نظر می‌رسد معتادان متجاهر همچنان در سطح شهر هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه آمار معتادان متجاهر چندان دقیق نیست، تصریح کرد: تعداد معتادان متجاهر در سطح شهرها در فصول مختلف سال متفاوت است اما هر رقمی که تاکنون از تعداد آن‌ها اعلام شده دقیق نیست، چون سرشماری نشده است، اما حتی با اضافه شدن دو مرکز فدک و کاشان حدس می‌زنیم باز هم نیاز به مراکز جدید داشته باشیم، اگرچه باید این دو مرکز فعال شود و ببینیم باز هم معتاد متجاهر در سطح شهر می‌بینیم یا خیر.

وی با بیان اینکه مرکز ماده ۱۶ فدک آماده است و به‌زودی بهزیستی تحویل خواهد گرفت، گفت: این مرکز باید تجهیز شود که اگر با روال عادی باشد شاید چند ماه دیگر طول بکشد، اما به‌طورجدی دنبال راه‌اندازی هرچه زودتر این مرکز هستیم.

یارمحمدیان با بیان اینکه تعداد معتادان در استان اصفهان ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود، گفت: این آمار صد در صد دقیق نیست، چون در حوزه اعتیاد نمی‌توان سرشماری دقیقی انجام داد و به خوداظهاری افراد تکیه کرد، بنابراین نرخ شیوع اعتیاد را نمی‌توان به‌طور دقیق اعلام کرد. هرکسی ممکن است در محیط خودش احساس کند تعداد معتادان زیاد یا کم شده، اما این ملاک نیست و باید آمار دقیقی در کشور در خصوص معتادان متجاهر داشته باشیم.

وی درباره نوع مواد مخدر مصرفی نیز گفت: در این زمینه نیز آمار دقیقی وجود ندارد اما هنوز گروه سنتی و تریاک بیشترین مواد مصرفی است، اما به نظر می‌رسد سهم صنعتی‌ها هر روز در حال بیشتر شدن است. متأسفانه به نظر می‌رسد سن اعتیاد نیز در حال کاهش است و نمی‌توان انکار کرد که زنان بیشتر از قبل درگیر اعتیاد می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه هر روز مخدرهای جدیدی در دنیا تولید می‌شود، گفت: شاید ماهی یک‌بار متوجه می‌شویم ماده مخدر جدیدی آمده، درحالی‌که خیلی‌ها را هم اصلاً متوجه نمی‌شویم. در یک تحقیق جهانی اعلام شده بود سالانه صدها ماده مخدر صنعتی جدید ساخته می‌شود و می‌توان گفت روزی چند ماده مخدر جدید تولید می‌شود. البته این مواد خیلی متفاوت نیستند و ممکن است مواد تشکیل دهنده در آن‌ها کمتر و بیشتر شود، اما عوارض متفاوت است.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در دستگیری قاچاقیان و معتادان متوجه می‌شود برخی مواد مخدر جدید است، توضیح داد: این مواد را آزمایشگاه می‌برند و بررسی می‌کنند، وقتی کشف شد جدید است و با قبلی‌ها متفاوت است، سیستم قضائی بر اساس لیستی که وجود دارد مجازات تعیین می‌کند. این لیست باید هرسال به تائید هیئت وزیران برسد تا قاضی بداند ماده مخدر است و برای آن مجازات تعیین کند. قانون جدید دنبال این است که ستاد مبارزه با مواد مخدر این لیست را تهیه کند تا به‌محض کشف و اعلام ماده مخدر جدید از سوی نیروی انتظامی، به ستاد خبر دهند و ستاد به‌سرعت بخشنامه صادر و تائید کند مواد مخدر جدید است تا قضات بر اساس لیست به‌روز شده بتوانند حکم صادر کنند.

یارمحمدیان با بیان اینکه اعتیاد یک معضل جهانی است، توضیح داد: کشور ما درجایی قرار گرفته که به لحاظ شرایط خاص جغرافیایی پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر شده است، اما متأسفانه کشورهای دنیا سهم خودشان را در مبارزه با مواد مخدر ادا نمی‌کنند، در واقع ما نمایندگی دنیا را در مبارزه با مواد مخدر داریم ولی کسی به ما کمک نمی‌کند و این یکی از چالش‌های جدی ماست.

وی با بیان اینکه شاید در حوزه پیشگیری باید بیشتر کار کنیم، افزود: البته کارهای زیادی انجام شده اما همچنان می‌توان کارهای بیشتری انجام داد. در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز چون همه اعتقاد دارند یک معضل مهم است و باید با آن برخورد شود خوشبختانه مشکلی در هماهنگی وجود ندارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با تأکید بر اینکه باید اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی را سرلوحه کار خود قرار دهیم، گفت: برخی از جوانان به خاطر کنجکاوی به سراغ مواد مخدر می‌روند و با توجه به شیوه‌های نوین توزیع مواد مخدر، به نظر می‌رسد کار دشواری است مواد به دست جوان و نوجوان نرسد. بااین‌وجود تلاش شده محیط‌های اطراف مدارس و دانشگاه پاک‌سازی و با توزیع مواد مخدر به‌صورت جدی و شدید برخورد شود.

وی در ادامه با بیان اینکه حتی اگر همه مسیر نوجوانان و جوانان از ماده مخدر پاک شود، باز هم قاچاقچیان  از تکنولوژی روز برای توزیع مواد مخدر استفاده می‌کنند، گفت: حتی اگر هیچ کجای دنیا نتوانسته‌اند توزیع مواد مخدر را به صفر برسانند، اگرچه تلاش زیادی می‌کنیم و به ابزارهای روز مجهز شده‌ایم که بسیاری از اقدامات را نمی‌توان رسانه‌ای کرد، اما همچنان به نظر می‌رسد بهترین کار مصونیت است تا اگر جوانان ما در مواجهه با مواد مخدر قرار گرفتند به سمت آن نروند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha