• شنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401041107273
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی اصفهان:

انسان‌ها، مهم‌ترین عامل زنده در تعامل با بیابان هستند

انسان‌ها، مهم‌ترین عامل زنده در تعامل با بیابان هستند

ایسنا/اصفهان معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: انسان‌ها، مهم‌ترین عامل زنده و پرنقش در تعامل با بیابان، هستند که آموزش آنها برای جلوگیری از قاچاق چوب درختان تاغ، جلوگیری از آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها و جلوگیری از تخریب جنگل‌های دست کاشت می‌تواند بسیار مؤثر و پر اهمیت باشد.

حسین علی نریمانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در روش‌های جهانی یا ابداعی مناطق مختلف مبارزه با بیابانزایی، تنوع زیادی از راهکارها وجود دارد که ما از روش‌های نهال‌کاری، بذرکاری، بادشکن، بادشکن زنده و غیر زنده، تله رسوب‌گیر و مالچ‌پاشی استفاده کرده‌ایم. 

وی در مورد روش‌های اجرای برنامه‌های بیابان‌زدایی، افزود: ملاک انتخاب شیوه فعالیت بیابان‌زدایی در هر منطقه با توجه به جنس زمین، نزدیکی و دوری از باغ‌های کشاورزی و اراضی مسکونی روستایی و مناطق بادخیز، بوده است. 

 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، تصریح کرد: فعالیت‌های بیابان‌زدایی در دشت کاشان از سال ۱۳۴۹ شروع شده و تاکنون حدود ۹۷ هزار هکتار جنگل‌کاری داشته‌ایم که این حجم جنگل‌کاری در بیابان با وجود محدودیت بارش‌های سالانه و آبیاری دستی، برنامه ای ارزشمند و قابل قبول است.

نریمانی تاکید کرد: شهروندان وظیفه شناس می‌توانند برای حفظ انفال و جنگل‌های دست کاشت، نگهداری از  مراتع، کاهش قاچاق چوب و محصولات فرعی مراتع مشارکت داشته باشند و هرگونه تخلف و تصرف در عرصه‌های منابع طبیعی را با شماره ۱۵۰۴ اطلاع‌رسانی کنند. 

وی گفت: جنگل‌های دست کاشت، بیش از نیم قرن پیش، توسط ماموران سازمان منابع طبیعی در دشت کاشان ایجاد، مراقبت و نگهداری شده است و در سال‌های اول کاشت، بیش از هفده بار آبیاری شده که الان آثار آن‌ را می‌بینم و طوفان‌های سهمگین ریگ مهار شده و باید دقت کنیم تا به شرایط قبل برنگردیم. 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، تصریح کرد: هرچقدر جنگل‌های تاغ و دست کاشت دشت کاشان بیشتر قاچاق و نابود شود، ریزگردها و بادهای سهمگین بیشتر خواهد شد، بنابراین از همه شهروندان دعوت می‌کنم با پیوستن به طرح‌ «همیار طبیعت» در حفاظت از انفال، مراتع و جنگل‌ها مشارکت کنند. 

وی گفت: حفظ و نگهداری منابع طبیعی، مسئولیتی بیش از وظیفه یک سازمان است، بنابراین همه علاقه‌مندان و دوستداران به طبیعت را به همکاری دعوت می‌کنیم تا پس از دوره‌های آموزشی، در موقع نیاز، به خصوص آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های دست کاشت یاری‌گر ماموران منابع طبیعی شهرستان‌ها باشند. 

نریمانی افزود:  شهروندانی که در سایت همیاران طبیعت به نشانی https://hamyartabiat.frw.ir/account/register ثبت‌نام کنند، پس از کسب آموزش‌های لازم، صاحب همیار طبیعت محافظ یا آموزشی شده و  می‌توانند برای دفاع از سلامتی و صحت عملکرد منابع زیستی منابع طبیعی کشور همکاری کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha