• یکشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401041207819
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

کاروانسراها و آسبادهای خراسان جنوبی؛ در راه یونسکو

کاروانسراها و آسبادهای خراسان جنوبی؛ در راه یونسکو

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای استان تکمیل و به سازمان یونسکو ارسال شد و اواخر تیرماه جاری، کارشناسان یونسکو برای بررسی اقدام خواهند کرد.

 هادی شاهوردی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کویر لوت مهم‌ترین ظرفیت گردشگری خراسان جنوبی، ایران و جهان است که باید از آن بهره گرفت.

وی با بیان اینکه در شهرستان فردوس نیز به دنبال ایجاد آبگرم معدنی جدید با جذب سرمایه‌گذار هستیم، افزود: در ۱۱ شهرستان استان رشته‌های صنایع‌دستی خاص را به‌طور جامع تحت حمایت‌های آموزشی و پشتیبانی قرار داده‌ایم تا بتوانیمک به بازارهای داخلی و خارجی دست یابیم.

وی آثار تاریخی را بعد دیگری از گردشگری استان نامید و با اشاره به ارزیابی ارزیابان یونسکو از کاروانسراهای استان برای ثبت جهانی، تصریح کرد: کاروانسراهای خراسان جنوبی در سطح کشور و جهان بی‌نظیر است که امیدواریم در اواخر تیرماه ثبت جهانی این آثار فاخر و ارزشمند با نظر کارشناسان یونسکو رقم بخورد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه هم اکنون کار پرونده‌های ثبت جهانی کاروانسراهای سرایان و طبس و همچنین آسبادهای در شهرستان‌های درمیان و نهبندان در حال انجام است، بیان کرد: ۹۳ درصد آسبادهای ایران در خراسان جنوبی وجود داشته و پرونده ثبت جهانی آسبادهای استان نیز در حال تکمیل شدن است.

وی اظهار کرد: قلعه‌ها، خانه‌ها و مساجد تاریخی ارزشمندی در استان وجود دارد که در تلاش هستیم تا هر چه سریع‌تر این ظرفیت‌های بزرگ را نیز در آینده‌ای نزدیک به ثبت جهانی برسانیم.

شاهوردی ادامه داد: خراسان جنوبی استانی بکر در حوزه‌های مختلف گردشگری و صنایع‌دستی است که با سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌توانیم زمینه جذب گردشگر، اشتغال و اقتصاد جامعه محلی را فراهم کنیم.

وی یادآور شد: ۹۸۲ اثر ثبتی غیرمنقول و منقول معنوی و طبیعی در سطح استان به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۸۹ اثر غیرمنقول، ۱۸ اثر منقول، ۹۵ اثر معنوی و ۸۰ اثر طبیعی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha