• یکشنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۱ / ۲۱:۱۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401041208506
  • خبرنگار : 50416

ارگان های مختلف برای احیای صنعت پشم ریسی در ملایر پای کار بیایند

ارگان های مختلف برای احیای صنعت پشم ریسی در ملایر پای کار بیایند

ایسنا/همدان نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ۴۰۰ هزار دام سبک در شهرستان خواستار احیا مجدد صنعت پشم ریسی در ملایر شد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی، کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، اتحادیه فرش و دیگر ارگان های ذیربط برای احیای این صنعت در شهرستان پای کار بیایند.

به گزارش ایسنا حجت الاسلام احد آزادیخواه عصر یکشنبه ۱۲ تیر ماه در نشست کمیته دامپروری شهرستان ملایر با بیان اینکه دغدغه اصلی ما پس از اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها در حوزه دامداری، جوجه ریزی بوده است، اظهار کرد: در هر دوره با حدود ۱۳۰ میلیون جوجه ریزی، نیاز بازار تامین خواهد شد و خوشبختانه تاکنون در شهرستان مشکلی جدی در این راستا نداشتیم.

آزادیخواه بهترین راهکار در حوزه دامداری را ارائه تسهیلات بانکی دانست و افزود: با اعطای به موقع تسهیلات مشکل جوجه ریزی مرغداران حل می شود.

وی خواستار جذب بخش خصوصی و تشکل ها برای اخذ تسهیلات بانکی شد و مطرح کرد: اتاق بازرگانی برای تشکیل کمیته دامداری در شهرستان برنامه ریزی کند تا بتوانیم تعامل نظام مندی بین دولت و بخش خصوصی ایجاد کنیم.

آزادیخواه در بخش دیگری با اشاره به وجود ۴۰۰ هزار دام سبک در شهرستان خواستار احیای مجدد صنعت پشم ریسی در ملایر شد و گفت: طبق فرموده خداوند، شما زمانی از دامداری به سود می رسید که از شیر، پشم، گوشت و تولید مثل آن بهره بگیرید و اگر هر یک از این ها را حذف کنید، به همان اندازه از سود شما کاسته می شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رونق صنعت پشم ریسی به سرمایه‌گذار یا کارخانه و ماشین آلات پیشرفته نیازی ندارد، پیشنهاد کرد: سازمان جهاد کشاورزی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، اتحادیه فرش و دیگر ارگان های ذیربط برای احیای این صنعت در شهرستان پای کار بیایند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر زنان بد سرپرست و بی سرپرست بسیاری در روستاها می توانند تکمیل کننده زنجیره پشم ریسی باشند، افزود: کمیته امداد و بهزیستی این افراد را معرفی و جهاد کشاورزی نیز دامداران را ساماندهی کند تا با کنار یکدیگر قرار دادن مهره ها، بتوانیم صنعت پشم ریسی را احیا کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری پلاک کوبی دام در کشور را ناقص دانست و تصریح کرد: قرار است رییس سازمان دامپزشکی کشور در این حوزه اقدامات جدیدی انجام دهد.

آزادیخواه بر مشخص شدن آمار دقیق تعداد دام سبک در شهرستان تاکید کرد و افزود: با اینکار تعداد دام حذفی و مازاد مشخص شده و می توان برای باقی امور دام شهرستان اقدام کرد.

وی همچنین با تاکید بر استفاده از ظرفیت تعاونی ها، اتحادیه ها و بخش خصوصی، گفت: مدیران از ظرفیت بخش خصوصی با تعامل بالا استفاده کنند و درب اتاق شان همیشه به روی تعاونی ها و بخش خصوصی باز باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ملایر نیز بر لزوم تشکیل جلسه‌ای به قید فوریت در راستای احیای صنعت پشم‌ریسی این شهرستان تاکید کرد و گفت: در این حوزه از تمام ظرفیت‌ها برای ایجاد اشتغال باید استفاده شود.

داریوش صفاری با اشاره به اهمیت ارائه تسهیلات برای دامدار کارت، اظهار کرد: با همکاری خوب دستگاه‌های اجرایی مرتبط و بانک کشاورزی، حتی به صورت موردی مشکلات پیگیری و تسهیلات در حداقل زمان ارائه شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز گفت: با پیگیری‌های خوب نماینده ملایر، سهم خوبی از نهاده‌های دامی در این شهرستان جذب و یک‌هزار و ۱۰۰ تُن کنسانتره دامی امسال ببن ۱۹ هزار دام سنگین و ۱۱۰ هزار دام سبک توزیع شد.

سیدمهدی میرباقری مطرح کرد: علاوه بر این، از ابتدای فروردین تا پایان خرداد امسال، ۵۵۰ تُن جو، ۷۱۵ تُن ذرت، ۲۲۰ تُن سبوس و ۱۱۰ تُن سویا توزیع شده و یا در حال توزیع است.

میرباقری با بیان اینکه ملایر در جذب تسهیلات خوب عمل کرد، یادآور شد: در این راستا از یک‌هزار و ۱۹ فقره پرونده، ۵۶۶ پرونده در بانک عامل برای اخد سرمایه در گردش دامدار کارت مصوب شد که ۶ فقره در حال قرارداد است و ۲۶۹ فقره با مبلغ ۲۸ میلیارد تومان پرداخت شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha