• دوشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401041308947
  • منبع : نمایندگی مازندران

جولان کرم ساقه‌خوار برنج در شالیزارهای کشت مجدد و دیرکاشت مازندران

جولان کرم ساقه‌خوار برنج در شالیزارهای کشت مجدد و دیرکاشت مازندران

ایسنا/مازندران سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ضمن اشاره به افزایش جمعیت و تداوم نسل کرم ساقه خوار برنج با توجه به اقدامات خارج از تقویم زراعی کشاورزان، بر لزوم مدیریت کرم ساقه خوار در مزارع کشت مجدد و دیرکاشت برنج تاکید کرد.

احسان عباسپور در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم مدیریت کرم ساقه خوار در مزارع کشت مجدد و دیرکاشت برنج، گفت: هر ساله به دلایل مختلفی نظیر کشت دوم بعد از برداشت گندم و کلزا و کشت مجدد، برخی از بهره برداران خارج از تقویم زراعی به کشت برنج اقدام می کنند و زمینه افزایش تراکم جمعیت و تداوم نسل کرم ساقه خوار را فراهم می کنند که این موضوع باعث تداخل نسل دوم و سوم آفت شده و تاثیرپذیری روش های کنترل آفت به ویژه مبارزه شیمیایی کاهش می یابد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برای مدیریت مطلوب این آفت در کشت مجدد و کشت های تاخیری نکاتی را باید رعایت کرد، بر شناسایی زارعین و ثبت آدرس، شماره تلفن، مشخصات دقیق مزرعه برای هماهنگی و اطلاع رسانی های لازم تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه در این برهه زمانی به دلیل دمای بالای هوا از پوشش نایلونی استفاده نمی شود، برای پیشگیری از تخم ریزی پروانه ساقه خوار در خزانه، بهره برداران باید از پشه بند بجای پوشش نایلونی خزانه ها استفاده کنند.

وی با تاکید بر نصب تله های نوری به تعداد حداقل ۲ تا ۳ عدد در هکتار اطراف خزانه برای شکار انبوه شب پره های ساقه خوار برنج، تصریح کرد: بازدید مستمر هفتگی مزارع شناسایی شده توسط کارشناسان پهنه برای اطلاع دقیق از بیولوژی آفت و هماهنگی مسئولان متولی در تصمیم گیری و برنامه ریزی برای تعیین زمان های مناسب مبارزه و مدیریت آفت مورد تاکید است.

عباسپور با اشاره به اینکه بیشترین آلودگی در کشت های تاخیری به کرم ساقه خوار در مزارعی است که در برهه زمانی اوایل تیر تا اواخر تیر نشا می شوند، به کشاورزان توصیه کرد: نشای مزارع تا اوایل مرداد (همزمان با نشای کشت مجدد) به تعویق افتد.

جولان کرم ساقه‌خوار برنج در شالیزارهای کشت مجدد و دیرکاشت مازندران

این مسئول ادامه داد: برای خزانه های رو باز (بدون توری پشه بند)، مبارزه شیمیایی در خزانه با سموم مایع رایج ۳ تا ۵ روز قبل از انتقال نشا به زمین اصلی به بهره برداران مورد توصیه و تاکید است.

وی تصریح کرد: مبارزه مکانیکی از طریق وارسی نشاها قبل از انتقال به زمین اصلی برای حذف و امحای بوته های حاوی دستجات تخم آفت در کاهش آلودگی مزرعه بسیار موثر است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران توصیه کرد: بازدید میدانی و در صورت لزوم مبارزه شیمیایی با گرانول های توصیه شده حدود ۲۰ روز پس از نشا هنگام تداخل نسل آفت در کاهش آلودگی و خسارت موثر است.

عباسپور در پایان به مبارزه مکانیکی از طریق حذف و امحای بوته های آلوده به لارو ساقه خوار (غلاف برگ بوته های آلوده،  طلایی رنگ یا قهوه ای روشن بوده و براحتی با بوته های سالم که سبز رنگ است قابل تشخیص است) هنگام وجین دستی تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha