• دوشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401041309013
  • خبرنگار : 50184

یک استاد دانشگاه:

زمینه ورود بانوان به ورزش باستانی باید فراهم شود  

زمینه ورود بانوان به ورزش باستانی باید فراهم شود  

ایسنا/کرمانشاه عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه خواستار برداشته شدن نگاه جنسیتی از  ورزش باستانی شد و گفت: در کشورهایی که این ورزش را به آنها صادر کرده ایم، بانوان هم در این رشته فعالیت دارند، اما در کشورمان هنوز این اتفاق نیفتاده است.  

دکتر شیرین زردشتیان، امروز (13 تیر) در نشست مجازی (کرسی علمی – ترویجی) با موضوع بازآفرینی و احیاء ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی در کرمانشاه، با اشاره به ثبت جهانی ورزش پهلوانی در سال 1389، اظهار کرد: کمتر رشته ورزشی را در دنیا داریم که تاکنون ثبت جهانی شده باشد، لذا این وظیفه خطیر ما است که از این میراث ارزشمند پاسداری و حفاظت کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه کم توجهی ها به این رشته باعث شده تا امروز زنگ خطر برای ورزش باستانی در شهر کرمانشاه به گوش برسد.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی اضافه کرد: هرچند که در جای جای ایران ورزش باستانی از گذشته تاکنون وجود داشته، اما داستان در کرمانشاه متفاوت تر است، چراکه این استان از دوران دور تاکنون یل خیز بوده و اکنون نباید ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی در آن در چنین وضعیتی باشد.

وی کرمانشاه را برند ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی در ایران دانست و افزود: باید همه تلاش کنند تا دوباره به جایگاه گذشته خود بازگردیم.

زردشتیان به نقش ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی برای مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانگان اشاره کرد و گفت: در شرایطی که امروزه موضوع تهاجم فرهنگی دشمنان مطرح است، یکی از  راهکارهای مقابله با آن می تواند توسعه و ترویج این رشته باشد، چراکه ورزش باستانی علاوه بر پرورش جسم، در حوزه ترویج فضائل اخلاقی هم روی مخاطبین خود کار می کند.

وی با تاکید براینکه ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی گنجینه ای فرهنگی است که باید آن را پاس داشت، اظهار کرد: شاید یکی از دلایلی که باعث شده تا جوانان کمتر به سمت این رشته بیایند، نبود فضای رقابتی در این ورزش است. نسل امروزی بیشتر به سراغ ورزش هایی می روند که در آن فضای رقابتی وجود دارد، چراکه علاقمندند دیده شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه  به عدم حضور بانوان در این رشته هم نگاه انتقادی داشت و گفت: زمانی یک ورزش می تواند بین المللی شود که در آن نگاه جنسیتی مطرح نباشد، درحال که این نگاه هنوز در ورزش باستانی ما وجود دارد.

وی متذکر شد: در کشورهایی که تاکنون توانسته ایم این ورزش را به آنها صادر کنیم، نگاه جنسیتی وجود ندارد، یعنی هم آقایان و هم بانوان این ورزش را انجام می دهند، اما در کشور ما که مبدا آن است، هنوز این رشته فقط مختص آقایان است.

زردشتیان یادآور شد: بسیاری از مراجع عظام در کشور تاکید داشته اند که از نظر شرعی هیچ مشکلی برای ورود بانوان به این رشته نیست، اما هنوز از نظر عرفی این باور پذیرفته نشده است.

وی یکی دیگر از مشکلات پیش روی ورزش باستانی را عدم درآمدزا بودن آن عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه کرمانشاه استانی است که مردم آن از نظر اقتصادی درشرایط خوبی نیستند،  بسیاری از جوانان علاقمند حتی هزینه خرید یک دست لباس را برای ورود به این رشته ندارند، لذا باید تلاش شود تا با حمایت اسپانسر زمینه را برای ورود چنین جوانانی به این رشته فراهم کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه با تاکید براینکه احیاء جایگاه ورزش باستانی و فرهنگ پهلوانی در جامعه نیازمند حمایت و هم افزایی دستگاه های زیادی است، اعلام کرد: وزارت ورزش و جوانان باید سند 20 ساله ورزش باستانی را تدوین کند.

وی اضافه کرد: صداوسیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، استانداری، فرمانداری، شهرداری، پایگاه های بسیج  و ... دیگر نهادهایی هستند که باید در این زمینه پای کار بیایند، چراکه احیاء ورزش باستانی یک بحث هویت ملی است.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha