• سه‌شنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401041409537
  • خبرنگار : 50455

گردشگری مجازی پویا به کمک پهبادها؛ الگوی جدید گردشگری مجازی

گردشگری مجازی پویا به کمک پهبادها؛ الگوی جدید گردشگری مجازی

ایسنا/قم یک تیم علمی متشکل از دانشجویان مدیریت جهانگردی دانشگاه تهران، در بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی ایده و فناوری کشور ترکیه معروف به «یک ایده یک دنیا» موفق به کسب مدال طلا در زیرگروه شهر هوشمند و اینترنت اشیا شدند.

امیر حسین پاینده دکتری فیزیک و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه تهران از برگزیدگان جشنواره یک ایده یک دنیا در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: موضوع پایان نامه ام و طرحی که با آن به صورت تیمی در جشنواره شرکت کردیم گردشگری مجازی پویا یا به عبارتی گردشگری مجازی به کمک پهباد ها است.

وی با اشاره به این که در مبحث گردشگری موضوعی با عنوان گردشگری آینده وجود دارد، ادامه داد: امروزه وقتی در خصوص گردشگری آینده صحبت می کنیم دو مبحث گردشگری مجازی و دیگری گردشگری متاورس مطرح می شود.

پاینده اضافه کرد: گردشگری مجازی از حدود ۲۰ سال پیش وجود داشته و آغاز شده و با دوربین های موجود تصاویری که از قسمت ها و مناطق مختلف گردشگری می گرفتند و در مراحل بعد دوربین های سه بُعدی و پانوراما آمده و امروز می بینیم که کاملا موزه مجازی مناطق مختلف گردشگری را تهیه کردند و افراد می توانند در آن مکان تاریخی حرکت کنند و از قسمت های مختلف بنا یا یک اثر تاریخی و موزه بازدید کنند.

وی افزود: گردشگری مجازی به مرور زمان پیشرفت کرده و امروز به جا رسیده که ما می توانیم به صورت مجازی در یک مکان تاریخی حرکت کنیم و از بخش های مختلف آن بازدید کنیم.

پاینده با بیان اینکه ما در گردشگری مجازی یک مشکل را مد نظر قرار دادیم، تصریح کرد: زمانی که فرد به صورت مجازی از یک مکان تاریخی بازدید می کند هیچ حس پویایی و زنده بودن به او دست نمی دهد، همه چیز ثابت است و یکسری عکس که کنار هم گذاشته شده و در آخر یک نمای پانوراما و ۳۶۰ درجه در اختیار فرد قرار می دهد اما واقعا حس پویایی را به فراد القا نمی کند البته نه به عنوان جایگزین بلکه می تواند مکمل مبحث گردشگری فیزیکی در شرایطی که امکان بازدید وجود ندارد باشد.

وی در توضیح طرح گردشگری مجازی پویا، اظهار کرد: در طرح گردشگری مجازی پویا با کمک پهباد ها در یک منطقه گردشگری آن ها را به پرواز در می آوریم و به صورت کاملا لایو و زنده تصاویر روی بستر اینترنت و سایتی که طراحی شده قرار می گیرد و گردشگر از هر منطقه دنیا که به اینترنت متصل است می تواند یک اکانت خریداری کند و دسترسی به آن تصاویر پهبادی پیدا کند و کامل می تواند به صورت زنده آن منطقه گردشگری را از نمای کاملا متفاوت و زیباتر ببیند، بنابراین گردشگر این تصاویر را در عین حالی که می بینید با چرخاندن سر، دوربین پهباد هم می چرخد و می تواند نماهای مختلف را نه به صورت ضبط شده بلکه به صورت کاملا زنده و پویا مشاهده کند.

پاینده با بیان این که پویایی و زنده بودن در گردشگری مجازی ایده و طرح ما بوده که آغاز شده و هر روز تکمیل تر می شود، اظهار کرد: این طرح به صورت پایلوت بر روی قلعه ابراهیم خان و میدان امام در اصفهان اجرا کردیم و از آن بازخورد گرفتیم و مراحل اولیه را پشت سر گذاشته و همچنان در حال تکمیل شدن است و به دنبال این هستیم که نه فقط از لحاظ بصری زنده باشد بلکه بتواند احساس را القا کند به عنوان مثال خیس شدن در بازدید از یک آبشار هم به فرد القا شود لذا از فاز های تحقیقاتی باید عبور کنیم و وارد فازهای عملی و اجرایی آن شویم.

وی گفت: قطعا این طرح یک طرح تجاری خواد بود چرا که اکانت فروخته می شود و گردشگر می تواند به صورت زنده و به وسیله پهباد ها یک منطقه را به صورت لایو از نمایی کاملا متفاوت و پویا ببیند.

پاینده با بیان این که جشنواره های ابداعات، ایده و نوآوری در دنیا به شکل های متنوع و در کشورهای مختلف برگزار می شود، عنوان کرد: چند مرکز خیلی مهم در دنیا مثل ایفیا (فدراسیون جهانی مخترعین) ویپا (مرکز جهانی مالکیت های فکری و معنوی) جشنواره های ایده و ابداعات را حمایت می کنند.   

وی در ادامه توضیح داد: برنامه یک ایده یک دنیا یکی از معروف ترین برنامه ها در بین جشنواره های ایده در سراسر دنیا به میزبانی ترکیه است که هر ساله معمولا در اردیبهشت ماه برگزار می شود و بخش ها و زیرگروه های مختلفی دارد، در این دوره ۲۰ زیرگروه مختلف داشت و طرح ما در زیرگروه شهر هوشمند و اینترنت اشیا با طرح های از  حدود ۴۰ کشور دنیا به صورت حضوری به رقابت پرداخت.

پاینده گفت: این جشنواره در دو روز برگزار شد در روز اول نمایشگاه و ارائه طرح ها بود و بعد از ظهر داوری ها صورت گرفت و روز دوم کارگاه ها و مراسم اختتامیه برگزار شد.

وی در پایان با اشاره به این که به صورت یک تیم از دانشجویان دانشگاه تهران موفق به کسب مدال طلای جشنواره یک ایده یک دنیا ۲۰۲۲  ترکیه شدیم، افزود: به این معنا رتبه اول را در زیرگروه شهر هوشمند و اینترنت اشیا به دست آوردیم و طی مراسمی که شهرداری ترکیه تدارک دیده بود اهدای جوایز صورت گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha