• سه‌شنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401041409761
  • خبرنگار : 50355

آب رسانی به حیات وحش بجستان با تانکر

آب رسانی به حیات وحش بجستان با تانکر

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست بجستان از کمبود منابع آبی ناشی از خشکسالی در مناطق حفاظت شده بجستان خبر داد و گفت: با توجه به تداوم خشکسالی در مناطق حفاظت شده بجستان، آب رسانی به حیات وحش منطقه، با تانکر انجام می‌شود.

مجتبی رضانژاد در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: میزان بارندگی شهرستان بجستان در سال جاری ۸۵ میلی‌متر گزراش شده است که این میزان بارندگی در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نداشته اما نسبت به میانگین ۵ ساله، حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.

رضانژاد اظهار کرد: با توجه به میزان کم بارندگی‌ها، خشکسالی بر منطقه حکفرما است و تداوم این خشکسالی باعث شده است که کمبود منابع آبی حیات وحش را با تهدیداتی جدی مواجه کند و اگر به موقع در این زمینه اقدامی انجام نشود باعث کاهش جمعیت حیات وحش می‌شود.

وی افزود: اداره حفاظت محیط زیست بجستان در جهت حفاظت از حیات وحش و کاهش تهدیدات ناشی از خشکسالی، از اوایل بهار دست به کار شده و با اقداماتی از جمله لایروبی و مرمت ۲۰ دهنه چشمه و آبشخور و آب رسانی به مخازن پلی‌اتیلنی و مخازن بتنی، آب مورد نیاز برای حیات وحش را تأمین کرده است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ مخزن بتنی و مخزن پلی‌اتیلنی در مناطق کم‌آب نصب شده است، تصریح کرد: آب این منابع توسط تانکرهای سیار محیط زیست تأمین شده و به طور متوسط در هفته حدود ۷ تا ۱۰ تانکر آبرسانی به مناطق را انجام می‌دهند.

کل منطقه حفاظت شده افتخار با تانکر آب رسانی می‌شود

رضانژاد افزود: شهرستان بجستان داری دو منطقه حفاظت شده هلالی و افتخار است که در منطقه حفاظت شده افتخار، چون منبع آب ثابتی از جمله چشمه دائمی یا رودخانه دائمی وجود ندارد، بر حسب شرایط اقلیمی و بر حسب شرایط توپوگرافی و زمین‌شناسی منطقه، حیات وحش برای تأمین آب متکی به سنگ‌آب‌ها است و به محض تمام شدن آب این منابع، حیات وحش نیاز آبی خود را از طریق آبشخورهای احداثی تأمین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در مناطق کوهستانی منطقه حفاظت شده هلالی و در اطراف سیاهکوه با توجه به چشمه‌هایی که در این منطقه وجود دارد، نیاز چندانی به آب رسانی دستی نیست، اما در مناطق دشتی این منطقه حفاظت شده، و به خصوص در ضلع شمالی آن، منابع آبی کم بوده و آبرسانی به صورت دستی و با تانکر انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که بحران خشکسالی در کدام منطقه یا مناطق ملموس‌تر است، گفت: بحرانی‌ترین منطقه، منطقه حفاظت شده افتخار است و همان طور که ذکر شد چون در این منطقه هیچ منبع آبی ثابتی وجود ندارد، در بعضی از سال‌ها مجبور هستیم آب رسانی با تانکر را از اسفندماه شروع کنیم.

وی افزود: آب رسانی با تانکر تا اواسط آبان ماه ادامه دارد و با بارش اولین باران موثر در آبان ماه، آب رسانی متوقف می‌شود.

رضانژاد در مورد نحوه تأمین آب تانکرها گفت: مقدار زیادی از آب تانکرها از آب شهری بجستان و مقداری نیز از مخازن و چاه‌موتورهایی که در اطراف مناطق هستند تأمین می‌شود. در برخی مناطق نیز خیرین و زارعین منطقه از طریق استخرهای کشاورزی آب تانکرها را تأمین می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بجستان در ادامه به گوشه‌ای از تهدیدات خشکسالی بر حیات وحش اشاره کرد و در این زمینه توضیح داد: خشکسالی علاوه بر کمبود منایع آبی باعث کاهش علوفه مناطق شده و باعث می‌شود که حیات وحش به لحاظ مواد مغذی با کمبود مواجه شود، از طرفی چرای دام در مناطق نیز به این فقر پوشش گیاهی دامن زده که اینها همه و همه تهدیداتی برای حیات وحش به همراه داشته و بر جمعیت آنها اثرگذار است. همچنین در سال‌هایی که منطقه با پدیده خشکسالی مواجه است حیات وحش مجبور می‌شود در جستجوی منابع آب به مناطق پرخطر که تهدیدات جانی رابرایش به همراه دارد رفته و گاها توسط افراد سودجو شکار می‌شوند.

گفتنی است شهرستان بجستان دارای دو منطقه حفاظت شده هلالی و افتخار است که منطقه حفاظت شده هلالی با وسعتی بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار بین گناباد و بجستان مشترک است و حدود ۸۰ هزار هکتار آن در حوزه حفاظتی محیط زیست بجستان و در شرق شهرستان بجستان واقع شده است. منطقه حفاظت شده افتخار نیز با وسعتی حدود ۷۰ هزار هکتار در غرب شهرستان بجستان قرار دارد و از جمله مهمترین گونه‌های جانوری این مناطق می‌توان به قوچ، میش، کل و بز، آهو، پلنگ و احتمالا یوزپلنگ اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha