• چهارشنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401041510168

عدم تمکین بانک‌ها از دستورات دولت و سرگردانی کارآفرینان دانش‌بنیان

عدم تمکین بانک‌ها از دستورات دولت و سرگردانی کارآفرینان دانش‌بنیان

ایسنا/همدان یک دبیر بازنشسته آموزش و پرورش گفت: سال جاری توسط رهبر عظیم‌الشأن انقلاب به نام دانش‌بنیان مزین شده با این حال چطور می‌خواهید با این بروکراسی و دردسرهای اداری و بانکی که برای جوانان و نخبگان ما ایجاد می‌شود آن‌ها را جذب این راه و مسیر موثر و بزرگ کنید؛ شخصاً وارد عمل شدم و دیدم با نخبگان ما در بانک‌ها چطور برخورد می‌شود و به آن‌ها با چه نحوی تسهیلات بانکی ارائه می‌کنند.

ابوالقاسم سوزنچی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این‌که یکی از بستگان و آشنایان من جزو نخبگان کارآفرینی استان است و با پیگیری مشکلاتش متوجه شدم که به نخبگان ما در حوزه فناورانه و دانش‌بنیان بی‌توجهی می‌شود، مطرح کرد: براساس ماده ۶۸ معاونت توسعه فناوری ریاست جمهوری مقرر شده بود وامی به این کارآفرین و دیگر کارآفرینان فعال استان داده شود که مقدار وام مشخص است و این افراد را به بانک تجارت معرفی می‌کنند.

وی ضمن ابراز گلایه‌مندی شدید نسبت به بی‌توجهی‌های صورت گرفته، اظهار کرد: وی فامیل و از نزدیکان من بود و می‌توانست از شرایط و ارتباطاتی که من با مسئولین مربوطه دارم جهت حل مشکلاتش راه حلی پیدا کند اما اگر کسی فامیلی مثل من نداشته باشد یا با قوانین و مشکلات اداری که در این مسیر ممکن است برایش درست شود آشنا نباشد چه باید بکند؟ مگر همه افراد حوزه فناورانه و دانش‌بنیان فامیل یا واسطه‌ی آشنا به این مسائل دارند؟ 

این دبیر بازنشسته مطرح کرد: از وی خواسته شده بود که دو ضامن، یکی کارمند و دیگری دارای جواز کسب معتبر برای ضمانتش در بانک حضور پیدا کنند؛ من به عنوان کارمند وارد سایت شدم و تعهدات لازم را امضاء و کارآفرین مربوطه همه مدارک را ارائه کرد.

وی ادامه داد: امروز برای امضای تعهدات به اتفاق نامبرده و ضامن دیگر به بانک تجارت مراجعه کردیم و متأسفانه در این بانک ابتدا مطرح کردند که ضامن نیز باید در این بانک حساب افتتاح کند در حالی که دولت تلاش دارد تعداد کارت‌های بانکی را کم کند؛ به این موضوع اعتراض کردم اما پاسخ آن‌ها این بود که این دستور است.

سوزنچی اشاره کرد: پس از افتتاح حساب بالغ بر ۳۰ برگه امضا شد و به ما گفتند دیگر با ضامن کاری نداریم و مسائل برطرف شد اما پس از بیرون آمدن از بانک و پس از گذشت یک ساعت، اطلاع دادند که باید یک و نیم برابر مبلغ وام، سفته تهیه و سفته‌ها را هم به امضای ضامنین برسانند و معادل همین تعهد، ضامنین چک هم برای تضمین ارائه دهند.

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه بانک‌ها دستورات قانونی را هر طوری که خودشان بخواهند تفسیر می‌کنند و موقع تنظیم این قرارداد اصرار داشتند که وام سرمایه در گردش محسوب می‌شود پس در ابتدا می‌گفتند پرداخت آن وام ۴ ماهه باشد و پس از کمی اصرار به ۶ ماه رسید و با تذکرات ۱ ساله شد! کجای قانون گفته‌اند که ضمن گواهی کسب حقوق، سفته هم بگیرند و علاوه بر سفته مجدد از ضامنین چک هم بخواهند؛ در سالی که توسط رهبر عظیم‌الشأن انقلاب به نام دانش‌بنیان مزین شده با این بروکراسی و دردسرهایی که برای جوانان و نخبگان ما ایجاد می‌شود چطور می‌خواهید آن‌ها را جذب این راه بزرگ و موثر کنید؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha