• چهارشنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401041510246
  • خبرنگار : 50180

یک کارشناس مسائل مذهبی:

راهکار تسهیل ازدواج، کاهش توقعات خانواده‌هاست

راهکار تسهیل ازدواج، کاهش توقعات خانواده‌هاست

ایسنا/کرمانشاه یک کارشناس مسائل مذهبی راهکار تسهیل ازدواج را کاهش توقعات خانواده‌ها و ترویج ازدواج آسان عنوان کرد.

حجت‌الاسلام مجتبی فاطمی نسب به مناسبت هفته ازدواج(9 تا 16 تیر) در گفت و گو با ایسنا، سنین جوانی را بهترین سن برای ازدواج عنوان کرد و افزود: در نگاه اسلامی که منطبق با فطرت و مصلحت بشر است، ازدواج در سنین جوانی و متناسب با شور و شوق دوران جوانی توصیه می‌شود.

 وی با بیان اینکه دین اسلام ازدواج را برای رسیدن به آرامش فرض دانسته، تاکید کرد: در آموزه‌های دین اسلام هرچه ازدواج به سنین جوانی نزدیکتر باشد، بهتر است و زوجین در زندگی خود آرامش و صفا و صمیمیت بیشتری را تجربه خواهند کرد.

امام جمعه گیلانغرب با بیان اینکه در فرهنگ غربی ازدواج دیرهنگام مورد تاکید است، گفت: یکی از رسوم وارداتی غربی این است که جوانان را به ازدواج بعد از اتمام دوران تحصیل توصیه می کند، در حالیکه این موضوع می تواند فرصت های زندگی مشترک در دوران جوانی را از دختر و پسر بگیرد.

وی اضافه کرد: در مسئله تعیین سن برای ازدواج در منابع فقهی و روایی ما آمده که علاوه بر سن، متغیرهای دیگری هم در ازدواج دخیل هستند و در واقع ازدواج باید زمانی اتفاق بیافتد که فرد به مرحله رشد رسیده باشد و بتواند مصلحت خویش را تشخیص بدهد.

فاطمی‌نسب تاکید کرد: در فقه اسلامی تنها رسیدن به مرحله بلوغ و عاقل بودن برای ازدواج موفق کافی نیست و زوجین باید به حدی رشد کرده باشند که بتوانند امورات زندگی خود را پیش برده و قادر به حل و فصل مشکلات و چالش‌های احتمالی زندگی مشترک باشند.

فاطمی‌نسب در ادامه راهکارهایی هم برای ترویج ازدواج آسان داشت و گفت: در وهله اول خانواده‌ها باید فرزندان خود را از سنین نوجوانی و جوانی بگونه‌ای بار بیاورند که با مشارکت دادن آنها در امورات اقتصادی زمینه‌های استقلال مالی آنها را فراهم کنند.

فاطمی‌نسب ادامه داد: از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرزند سه حق بر پدر دارد: اول انتخاب نام نیکو، دوم کتابت، نوشتن و سواد آموزی، سوم ازدواج، زمانی که فرزند بالغ شد، لذا والدین باید زمینه‌های ازدواج جوانان را فراهم کنند.

 وی ادامه داد: علاوه بر این خانواده‌ها باید با صحبت از مزیت‌های ازدواج و خاطرات خوبشان از ازدواج، جوانان را به ازدواج زودهنگام ترغیب کنند.

 وی سپس اشاره‌ای هم به هزینه‌بردار بودن برخی از رسوم  ازدواج داشت و از خانواده‌ها خواست با کاهش توقعات خود از یکدیگر زمینه ازدواج آسان جوانان را فراهم کنند.

فاطمی‌نسب در ادامه با اشاره به اهمیت ورود خیرین در موضوع ازدواج جوانان، گفت: خیرین می‌توانند با  تامین کالاهای اساسی زندگی، اختصاص وام های خانوادگی و ... ازدواج جوانان را تسهیل کنند.


 انتهای پیام
 
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha