• چهارشنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۱ / ۲۰:۴۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401041510933
  • خبرنگار : 50490

در گفت و گو با یک کارآفرین و غرفه دار در نمایشگاه مشاغل خانگی بابل مطرح شد

نوآوری آمیخته با هنر بومی لاک‌تراشی در حسرت برندسازی

نوآوری آمیخته با هنر بومی لاک‌تراشی در حسرت برندسازی

ایسنا/مازندران یک کارآفرین و غرفه دار در نمایشگاه مشاغل خانگی بابل که با تکیه بر نوآوری و ایده های نوین، توانسته جان تازه ای به هنر اصیل و بومی مازندران ببخشد، می گوید: کاش شرایطی فراهم بود تا این هنر زیبا که جزء صنایع دستی اصیل استان موسوم به لاک تراشی است را بتوان برندسازی و به خارج از کشور صادر کرد.

جعفر پای فشرده در حاشیه نخستین نمایشگاه سوغات و هدایا در مصلی بابل در گفت و گوبا ایسنا اظهار کرد: کارشناس معماری هستم که از سال ۱۳۹۷ مجوز نجاری و درودگری را اخذ و در این حرفه فعالیت هنری خود را آغاز کردم.

وی افزود: بخاطر علاقه زیادی که به چوب داشتم با تکیه بر فکر و ایده های نوین، نخستین آموزشگاه چوب و رزین استان مازندران را به عنوان «عصر نو» در بابلسر راه اندازی کردم و طی سال ها تحقیق از بین چوب ها با کیفیت ترین را انتخاب کرده و با نوآوری، توانستم سبکی را به نام خود ثبت کنم.

این کارآفرین با اشاره به اینکه موفق شدم در حوزه صنایع دستی با چوب در لاک تراشی محصولاتی ارائه دهم که در ایران منحصر به فرد است، افزود: استفاده از چوب زیتون و نوآوری و ابتکار چاشنی هنر لاک تراشی شد تا حاصل آن کار هنری نمونه ای است که در ایران نظیر ندارد.

پای فشرده با بیان اینکه تاکنون نه حمایت و نه تسهیلاتی از هیچ ارگانی نداشته و در مسیر کار هنری خود با سنگ اندازی زیادی مواجه است، گفت: این هنر نیازمند تجهیزات و دستگاه های نوین، هزینه حمل و نقل و مواد اولیه گران قیمتی است در حالی که زمان زیادی صرف محصول نهایی می شود و بازگشت سود نیز زمانبر است که اگر مورد حمایت قرار نگیرد از ادامه فعالیت باز می ماند.

وی نبود بازار فروش را یکی دیگر از چالش های موجود برشمرد و خاطرنشان کرد: معیشت سخت فعلی مردم سبب شده تا به دنبال خرید مایحتاج ضروری خود بوده و اقبالی برای خرید صنایع دستی نداشته باشند.

این کارآفرین بابلسری از مشکلات عدیده در گرفتن مجوز و نبود همکاری لازم در این زمینه ابراز گلایه کرد و گفت: با وجود پیگیری فراوان هنوز موفق به اخذ مجوز برای هنر لاک تراشی خویش نشدم.

وی یادآور شد: با چنین ظرفیت ارزنده متاسفانه نتوانستم برای علاقمندان این حرفه حتی شاگردان آموزشگاه خود اشتغالزایی کنم زیرا برای تولید انبوه نیازمند بازار فروش هستم و تا زمانی که تقاضایی نباشد تولید مفهومی ندارد.

پای فشرده با اشاره به اینکه درصدد صادرات هنر دست خویش به خارج از کشورم اضافه کرد: از سلیمانیه عراق درخواست همکاری داشتم که در صورت موافقت به روزترین تجهیزات و کارگاه در اختیار من قرار می دهند تا این صنعت به اسم آنها تولید شود اما دوست دارم هنر خود را به نام کشور خود به فروش برسانم.

این کارآفرین جوان با بیان اینکه هنر لاک تراشی هنر لوکسی است که می تواند ارزآوری برای کشور داشته باشد، تصریح کرد: ای کاش شرایطی فراهم می شد که بتوانم این هنر زیبای دست را برندسازی کرده و به خارج از کشور صادر کنم.

پای فشرده در پایان با اشاره به اینکه نیازمند حمایت متولیان امر است گفت: این نمایشگاه فرصت خوبی فراهم کرده تا بتوانیم دیده شویم و مسئولان از نزدیک با چالش ها و نیازمندی های کارآفرینان آشنا شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha