• پنجشنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401041611080
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

بانوان خانه‌دار؛ در صدر لیست مبتلایان به تب کریمه کنگو

بانوان خانه‌دار؛ در صدر لیست مبتلایان به تب کریمه کنگو

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس شبکه دامپزشکی بشرویه با اشاره به بالا رفتن احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال، اظهار کرد: احتمال شیوع بیماری در بانوان خانه‌دار زیاد بوده که توصیه می‌شود بانوان برای جلوگیری از انتقال احتمالی بیماری زمان قطعه قطعه کردن گوشت از دستکش یکبار مصرف استفاده کنند.

سید حمید عبدی، امروز پنج شنبه ۱۶ تیر به رسانه‌های گروهی گفت: احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما بیشتر از دیگر ایام سال است.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: با وجود اینکه احتمال بروز این بیماری در همه ایام سال وجود دارد، اما با فرارسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها، احتمال شیوع بیماری که جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، بالا می‌رود.

عبدی با اشاره  اینکه دام آلوده به ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به ظاهر سالم بوده و علامت خاصی ندارد، افزود: این بیماری با وجودی که در دام بدون علامت است و نهایتا با ایجاد یک تب خفیف دو تا هفت روزه همراه باشد، اما در انسان علائم خطرناک و حتی کشنده‌ای دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی بشرویه گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام است؛ بیماری تب کریمه کنگو در انسان معمولا با تب آغاز می‌شود و بیمار پس از تب کردن علائمی مثل حالت تهوع، بی اشتهایی، اسهال، استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و خونریزی زیر پوستی را تجربه می کند و  احتمال مرگ در مبتلایان زیاد است.

عبدی  با اشاره به تاریخچه شناسایی بیماری، افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو برای اولین بار در منطقه کریمه مشاهده و  چند سال پس از آن در کنگو شناسایی شد و با توجه به به همراه بودن بیماری با تب و خونریزی  به نام "تب خونریزی دهنده کریمه کنگو" مشهور شده است.

عبدی با بیان اینکه دامداران، دامپزشکان، قصاب‌ها و کارگران کشتارگاه‌ها بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند، گفت: این افراد در زمان کار باید ضمن رعایت نکات بهداشتی، از لباس کار، دستکش و چکمه مناسب استفاده کنند و سلاخان و کارکنان کشتارگاه نیز باید حین کار از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند.

وی، مهمترین عامل انتقال ویروس این بیماری را کنه‌ها دانست و افزود: از سایر راه‌های انتقال این بیماری می‌توان به تماس با ترشحات، خون و بافت دام و یا انسان آلوده به بیماری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه احتمال انتقال بیماری از طریق مصرف گوشت آلوده دور از انتظار نیست، گفت: نگهداری گوشت گرم به مدت ۲۴ ساعت در یخچال سبب از بین رفتن ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌شود، چون با گذشت این زمان  مقداری از PH گوشت کاهش یافته و این رخداد منجر به از بین رفتن ویروس می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی بشرویه یادآور شد: برای پیشگیری از شیوع بیماری ضروری است که ذبح دام‌ها در کشتارگاه تحت نظارت دامپزشکی انجام شود و لاشه دام زمان لازم را در سردخانه برای غیر فعال شدن عامل احتمالی بیماری سپری کند.

وی از مردم خواست: در روز عید قربان دام نذری خود را در کشتارگاه و تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی ذبح نمایند و از کشتار در معابر عمومی و خیابان جدا خودداری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha