• پنجشنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401041611108
  • خبرنگار : 50243

رییس دانشگاه فردوسی مشهد:

مهم‌ترین رسالت دانشگاه، انسان‌سازی و تمدن‌سازی است

مهم‌ترین رسالت دانشگاه، انسان‌سازی و تمدن‌سازی است

ایسنا/خراسان رضوی رییس دانشگاه فردوسی مشهد در تبیین چیستی رسالت دانشگاه با اشاره به دانشگاه انسان‌ساز در بیان امام راحل و دانشگاه تمدن‌ساز در بیان مقام معظم رهبری تاکید کرد: دانشگاه‌ها یکی از محورها و بازیگران اصلی تحقق بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی هستند.

احد ضابط در پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور که به میزبانی دانشگاه فردوسی در حال برگزاری است، با اشاره به سابقه چندین دهه کار در حوزه صنعت اظهار کرد: براساس تحقیقات انجام شده تنها ۵ درصد فعالیت در ۱۷ دانشگاه‌ بزرگ دنیا در حوزه صنعت است، این رقم در ایران بسیار کمتر است و متوسط ۸ دانشگاه برتر ایران، شانزده صدم درصد است، یعنی بقیه فعالیت‌ها مرتبط با صنعت نیست.

وی ضمن بیان دغدغه و خواسته‌اش به عنوان مسئول یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور از حوزه آموزشی گفت: ۵ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌ به صنعت مرتبط می‌شوند، ۹۵ درصد دیگر خروجی دانشگاه، انسان‌هایی هستند که جامعه را می‌سازند.

ضابط افزود: در کنار تولید علم و فناوری که مشتریان خاص خود را دارند، مهم‌ترین فعالیت دانشگاه‌ها، خدمات آموزشی است و دانشجو در قالب این فعالیت‌های آموزشی و آموزش پژوهش محور تربیت می‌شود.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد در تبیین چیستی رسالت دانشگاه با اشاره به دانشگاه انسان ساز در بیان امام راحل و دانشگاه تمدن ساز در بیان مقام معظم رهبری تاکید کرد: دانشگاه‌ها یکی از محورها و بازیگران اصلی تحقق بیانیه گام دوم و تمدن نوین اسلامی هستند.

وی تصریح کرد: مقاله فعالیت اصلی ما نیست، بلکه تولید علم، حاشیه‌ای است بر پرورش فارغ‌التحصیلان و انسان‌هایی که قرار است جامعه و تمدن را بسازند. وی با مطرح کردن دانشگاه‌های نسل اول و دوم و سوم، گفت: هدف این نیست که ما به سمت پژوهش، فناوری و تجاری سازی برویم، بلکه هدف آموزش دانشجویانی است که باید کشور را بسازند.

ضابط با اشاره به حدیث از پیامبر اسلام (ص) با این مضمون که «کسی که مسئولیت ۱۰ نفر را داشته باشد، زنجیری بر گردنش بسته می‌شود و این زنجیر باز نمی‌شود، مگر اینکه در آن دنیا بتواند حق مسئولیت بر گردنش را ادا کند»، تأکید کرد: مسئولیت سنگین دانشگاه فردوسی را بر عهده دارم، نه برای ۸۰۰ عضو هیأت علمی و نه برای ۲۰۰۰ هزار کارمند، بلکه برای ۲۵ هزار دانشجوی جوان نخبه کشور که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: وزن عمده این مسئولیت بر عهده حوزه آموزش است و تحول تنها در یک دانشگاه امکان پذیر نیست، زیرا حوزه آموزش از آن حوزه‌های ریشه‌داری است که قوانین و آیین‌نامه‌های پیچیده و محکمی دارد و راهی ندارد جز «تحول در آموزش عالی» تا بتوان خروجی‌ای را که مد نظر نظام و احتیاج تمدن نوین اسلامی است، محقق کرد و به فرمایش مقام معظم رهبری دانشگاه‌ها خروجی‌شان باید چمران باشد، نه به صورت استثنا، بلکه به صورت قاعده.

مهم‌ترین رسالت دانشگاه، انسان‌سازی و تمدن‌سازی است

«أُذُنُ خَیْرٍ» باشید

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت گوش دادن به صحبت‌های دانشجویان گفت: همان‌گونه که خداوند در توصیف پیامبر در قرآن آورده: «أُذُنُ خَیْرٍ» باشید.

حسینی مطلق با اشاره به توصیه‌ روایات که «به هر زیارت و سلام به امام رضا (ع) سه بار پاسخ داده می‌شود»، افزود: توفیق زیارت امام هشتم و استمداد از ایشان برای کمک در انجام وظایف و مسئولیت‌های خطیری که ما و شما داریم، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این اجلاس برای حاضران می‌تواند باشد و باید همه از این فرصت معنوی بیشترین استفاده را نمایند. 

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی بیان کرد: بعد از شیوع دو سال و نیم کرونا، شاهد حضور دانشجویان و انتظارات آن‌ها هستیم، اگرچه قدرت و توان حل همه مشکلات دانشجویان وجود ندارد، اما شنیدن آن مشکلات و وقت گذاشتن برای گفت‌وگو با دانشجویان به صورت مستقیم و صمیمانه بخشی از حل مشکل است.

وی توصیه کرد: مدیران با آغوش باز از حضور دانشجویان در دفتر خود استقبال کنند و با شنیدن مشکلات آن‌ها چنانکه قرآن وقتی می‌خواهد پیامبر خدا را معرفی کند از تعبیر «أُذُنُ خَیْرٍ» برای پیامبر استفاده می‌کند، یعنی او خیلی خوب گوش می‌کند. لذا خوب گوش دادن و پای درد دل دانشجویان نشستن و تلاش در جهت کم کردن مشکلات آن‌ها از جمله مهم‌ترین رسالت‌های ما است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha