• شنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۱ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401041812040
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

عضو هیئت مدیره انجمن دوستداران فرهنگی نوش‌آباد:

پرونده ۱۰ اثر ثبتی نوش‌آباد هنوز به نتیجه نرسیده است

پرونده ۱۰ اثر ثبتی نوش‌آباد هنوز به نتیجه نرسیده است

ایسنا/اصفهان عضو هیئت مدیره انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش آباد، گفت: پرونده ۱۱ اثر تاریخی نوش‌آباد که از سال ۹۶ تدوین و مستندسازی شده هنوز در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده است.

میثم حسان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پرونده برج تاریخی «جلوخان» در بافت نوش آباد که بر اساس شواهد تنها اثر باقیمانده از برج و باروی تاریخی این شهر واقع شده و مسجد حاج سید حسین که به سبک معماری مساجد روستایی بنا شده از جمله این آثار است.

وی افزود: «ساباط اقبالیه» که در دوران صفوی و قاجار، اقامتگاه بین راهی موقت بوده و برای نگهداری محصولات استفاده می‌شده است یکی از این آثار است.

عضو هیئت مدیره انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش آباد، تصریح کرد: پرونده‌های مسجد امام حسن مجتبی(ع)، وضوخانه و آب انبار مسجد جامع نوش آباد که طی حفاری‌های باستان شناسان از زیر خاک پیدا و مرمت شده از دیگر آثاری است که هنوز پرونده ثبت آنها به نتیجه نرسیده است.

حسان گفت: برج عشق آباد و کوره پزخانه کنار آن، زیارت رقیه خاتون و حوضخانه مسجد موسی بن جعفر علیه السلام نیز از دیگر آثاری است که زنده یاد فریدون الهیاری، مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان اصفهان، خبر تصویب آن را اعلام کرد، ولی هنوز بی‌نتیجه مانده است.

وی گفت: حفظ آثار تاریخی و فرهنگی کشور یک مسئولیت اجتماعی برای همه افراد جامعه است و یکی از راه‌های حفاظت از این میراث، ثبت آنها در فهرست آثار ملی است.

عضو هیئت مدیره انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر فرهنگی نوش آباد، افزود: با توجه به اهمیت حفظ آثار تاریخی و تمدنی کشور، انتظار داریم مسئولان میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل، موضوع ثبت آثار ۱۰ گانه را پیگیری کرده و برای ثبت سایر آثار نیز برنامه‌ریزی کنند پیش از آنکه در اثر غفلت ما این آثار مثل مجموعه فخرآباد و... به مرور تخریب شوند.

حسان تصریح کرد: ایجاد بسترهای مناسب مشارکت مردم و جذب سازمان‌های مردم نهاد، برای فعالیت‌های مربوط به شناسایی و ثبت میراث فرهنگی و طبیعی و تاریخی، یکی از ماموریت‌های وزارت میراث فرهنگی است که امیدواریم بتوانیم تاریخ و تمدن نوش آباد را به‌عنوان بخشی از تاریخ ایران اسلامی حفظ کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha