• شنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401041812239
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

انتظار معجزه از لوازم آرایشی نداشته باشید

 انتظار معجزه از لوازم آرایشی نداشته باشید

ایسنا/اصفهان رئیس اداره آرایشی بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به بزرگنمایی زیاد تبلیغات ماهواره‌ای و فضای مجازی برای فرآورده‌های آرایشی، تأکید کرد که چیزی به نام معجزه در فرآورده‌های آرایشی نداریم و ممکن نیست یک کرم بتواند یک شبه چروک را از بین ببرد، پوست را صاف کند و لکه‌ها را از بین ببرد.

ایمانه دهقان، رئیس اداره آرایشی بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تقاضای بالایی که برای فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی به ویژه فرآورده‌های آرایشی وجود دارد، اظهار کرد: متأسفانه برخی از مصرف کنندگان به سلامت و کیفیت این محصولات توجهی ندارند. البته در زمینه محصولات بهداشتی مشکلی نداریم و بیشتر محصولات موجود در بازار تولیدات داخلی است که محصولات بهداشتی در کارخانه‌های ایرانی و تحت نظارت معاونت‌های غذا و دارو تولید می شود. تاکنون مورد حادی از محصولات بهداشتی ایرانی نداشته‌ایم، اما بحث فرآورده‌های آرایشی کاملاً جداست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید داخلی محصولات آرایشی تکاپوی نیاز بازار را نمی‌دهد، گفت: محصولات آرایشی مورد تقاضای مردم به میزان کافی از نظر کمی و کیفی در داخل کشور تولید نمی‌شود، در عین حال که مقدار زیادی اجناس قاچاق و فاقد مجوز در سطح بازار وجود دارد. همیشه به مردم هشدار داده‌ایم از مصرف فرآورده‌های آرایشی غیرمجاز خودداری کنند، چون حتی اگر در خارج از کشور و در کارخانه اصلی تولید شده باشد شرایط نگهداری و حمل و نقل آنها مشخص نیست و بیشتر این اجناس در شرایط نامناسب و در زمان طولانی در معرض نور خورشید قرار گرفته و وقتی به اینجا می‌رسند ضمانتی روی کیفیت آنها وجود ندارد.

رئیس اداره آرایشی بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: وقتی یک محصول آرایشی در کشور دیگری ساخته می شود قابل آنالیز نیست و دستگاهی نه در ایران که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد تا تمام ترکیبات و مواد سمی و مضر را شناسایی کند و گزارش دهد، چون وقتی این مواد با هم ترکیب می شوند متفاوت می‌شوند و دیگر نه نوع مواد اولیه، نه میزان و نه سمی بودن آن در اثر برخی میکروب‌ها شیا مواد شیمیایی قابل شناسایی نیست. بنابراین مصرف کنندگان حتما باید به مجوز محصولات آرایشی توجه کنند.

وی به اجرای طرح پی ام اس و نمونه برداری از محصولات آرایشی و بهداشتی داخلی و خارجی در کشور اشاره و تصریح کرد: هر سال هر معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی می بایست ۲۰۰ قلم از این محصولات را از سطح شهر خریداری کرده و طبق پروتکل‌ها به آزمایشگاه‌های مورد تایید بفرستند. خوشبختانه تاکنون هیچ مورد حادی از نظر کیفیت محصولات دارای مجوز نداشته‌ایم و به همین دلیل بر مصرف فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مجاز تأکید داریم.

دهقان در مورد راه‌های تشخیص فرآورده‌های مجاز آرایشی گفت: محصولات خارجی باید حتما برچسب اصالت و سلامت داشته باشد، یعنی برچسب سفیدی با حاشیه زرد رنگ که کد UID و کد ۱۶ رقمی زیر یک لایه دارد و این لایه باید تراشیده شود، سپس کد ۱۶ رقمی در سامانه تی تک در قسمت استعلام وارد و اطلاعات کامل محصول مطابقت داده شود. این سامانه اطلاعات کامل محصول یعنی نام تجاری، اسم فرآورده، تاریخ تولید، تاریخ انقضا و سری ساخت را نشان می‌دهد و در صورتی که اصلاعات سامانه با اطلاعات درج شده روی محصول یکی باشد مشکلی ندارد. در مورد اجناس تولید داخل نیز کافی است مجوز در سامانه وارد و سلامت کالا تایید شود.

وی با اشاره به اینکه فرآورده‌های بهداشتی بخشی از نیازهای روزانه مردم است و باید استفاده شود، گفت: در مورد فرآورده‌های آرایشی می توان به مردم توصیه کرد تا جایی که امکان دارد کمتر استفاده کنند، چون به هر حال این فرآورده‌ها حاوی ترکیبات شیمیایی هستند و ناگریز هستیم در فرآورده‌های آرایشی از رنگ‌ها، نگهدارنده‌ها، اسانس‌ها و ... استفاده کنیم که پوست را در معرض تخریب و تسریع فرایند پیر شدن قرار می‌دهند، بنابراین بهتر است تا جای ممکن کمتر استفاده شود و در صورت استفاده حتماً از محصولات مجوزدار استفاده شود.

رئیس اداره آرایشی بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به بزرگنمایی زیاد تبلیغات ماهواره‌ای و فضای مجازی برای فرآورده‌های آرایشی، توضیح داد: چیزی به نام معجزه در فرآورده‌های آرایشی نداریم، یعنی اینکه یک کرم بتواند یک شبه چروک را از بین ببرد، پوست را صاف کند و لکه‌ها را از بین ببرد ممکن نیست. بهترین فرآورده ضد چروک از بهترین برند می‌تواند چروک‌های ریز را بهتر و فرایند ایجاد چروک را کندتر کند. حتی شاید برایتان غیر قابل باور باشد که کرمی ضد چروکی که در تبلیغات ماهواره تبلیغ می‌شود کرم ساده‌ای است که در یکی از شهرستان‌های کشور خودمان تولید می شود و مجوز هم ندارد، یعنی اگر مشکلی برای مصرف کننده پیش بیاید که تا الان هم اتفاق افتاده، کسی مسئولیت آن را نمی‌پذیرد!

وی با بیان اینکه هر فرآورده‌ای حاوی موادی است که این مواد اولیه باید طبق رفرنس‌های بین‌المللی و مواد مجاز باشند، افزود: حتی درصد مصرف مواد اولیه هم مشخص است، بنابراین وقتی بر مصرف فرآورده‌های مجاز تأکید داریم به علت این است که مواد اولیه مجاز با درصد مجاز و با فرایند شناخته شده تولید شده باشند، درحالی که در فرآورده‌های غیر مجاز از مواد اولیه مجاز و به میزان مجاز استفاده نمی‌شود که می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی به وجود آورد.

دهقان با تأکید بر اینکه هر محصولی که وارد کشور می‌شود آنالیز و سلامت محصول چک می‌شود، توضیح داد: این نکته مهمی است که مصرف کنندگان باید در نظر بگیرند وگرنه در فرایند تولید اتفاقی می‌افتد که یک محصول قابلیت مصرفش را از دست می‌دهد و یا میزان مواد و نوع مواد اولیه مصرفی، کیفیت لازم را ندارد.

رئیس اداره آرایشی بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیشترین مشکل فرآورده‌های آرایشی را محصولات مربوط به چشم اعلام کرد و افزود: چشم عضو حساسی در بدن ما است که به راحتی می‌تواند آلودگی را جذب کند. بنابراین فرآورده‌هایی مثل ریمل و خط چشم که مستقیما با مخاط چشم در ارتباط اند می‌توانند بیشترین عارضه را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه ما مارک داخلی بدون کیفیت نداریم، توضیح داد: اگر فرآورده‌ای مجوز گرفته باشد حداقل استانداردهای لازم را از نظر سلامت دارد، اما بیشتر فرآورده‌هایی مشکل ایجاد می‌کنند که وارداتی و غیرمجاز هستند، یعنی فرآورده‌هایی که به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور شده و در خیلی از موارد کیفیت لازم را ندارند، اما متاسفانه گاهی مصرف کنندگان فقط دنبال ارزانی هستند، بدون اینکه به کیفیت محصولات توجهی داشته باشند.

دهقان آلرژی‌های پوستی را جزو شایع‌ترین عوارض فرآورده‌های آرایشی غیرمجاز است برشمرد و افزود: این محصولات همچنین فرایند پیری پوست را تسریع می‌کند، احتمال ایجاد عفونت و آلرژی به ویژه در فرآورده‌های آرایشی چشم وجود دارد. گاهی این محصولات حتی تاریخ تولید و انقضای ساده ندارند، چه برسد به مجوز بهداشتی، اما اینقدر حجم این اقلام زیاد است که بهترین راه مبارزه از طریق آگاه‌سازی مردم است تا خودشان نسبت به سلامت شان حساس باشند و به سمت خرید این محصولات نروند.

وی در مورد فروشگاه‌های اینترنتی فروش لوازم بهداشتی و آرایشی نیز گفت: نمی توانم بگویم همه فروشگاههای اینترنتی اجناس غیرمجاز یا مجاز عرضه می‌کنند، ولی حتماً باید مجوزهای لازم را از وزارت صمت و بعد وزارت بهداشت گرفته باشند و بدون داشتن این مجوز نمی‌توان به آنها اطمینان کرد.

رئیس اداره آرایشی بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه با بیان اینکه آماری از مصرف لوازم آرایشی نداریم، گفت: همانطور که می دانید ما یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان لوازم آرایشی در خاورمیانه و دنیا هستیم، ضمن اینکه سن مصرف لوازم آرایشی در جامعه هم کم شده و دختران ۱۲ ساله از این محصولات استفاده می‌کنند. این موضوع بیشتر جنبه فرهنگی دارد و خانواده‌ها باید فرزندانشان را آگاه کنند.

 وی تصریح کرد: اگرچه منعی برای استفاده از لوازم آرایشی وجود ندارد، با این حال توجیهی هم وجود ندارد که از سن پایین شروع به استفاده از این محصولات بکنند، چون در این سن پوست طراوت و زیبایی خودش را دارد و نیازی به استفاده از لوازم آرایشی نیست. محصولات آرایشی به هر حال حاوی مواد شیمایی هستند که هر روز روی پوست زده می‌شوند، بنابراین حتماً عوارض خودشان را دارند، اما چیز ترسناکی نیست.

وی با بیان اینکه استفاده از محصولات آرایشی در همه جای دنیا امری طبیعی است، خاطرنشان کرد: برخی از محصولات نگهدارنده پوست در حالت خوب مثل انواع کرم‌های مرطوب کننده، ضد آفتاب، ضد چروک و دور چشم کمک می‌کنند پوست را در حالت بهتری قرار دهیم و استفاده از این محصولات نه تنها هیچ منعی ندارد، بلکه می‌تواند فرایند پیری پوست را کند کند.

دهقان با بیان اینکه آمار دقیقی وجود ندارد و نمی‌توانیم بگوییم چند درصد از اقلام موجود در بازار غیر مجاز است، گفت یکی از راهکارهایی که داریم این است که به‌طور موردی بازرسی انجام دهیم و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم. موضوع دیگر شرکت‌های پخش اقلام آرایشی است و ما بیشتر تمرکزمان را بر پخش آرایشی و بهداشتی گذاشته‌ایم، چراکه در غیر اینصورت مثل این است که یک گونی برنج در کشور پخش شود و بعد بخواهیم دانه دانه جمع کنیم. علاوه بر ساماندهی شرکت‌های پخش، وزارت بهداشت اقلام آرایشی و بهداشتی را نیز شناسه دار کرده و اولین ارگانی بوده که اجناس را شناسه‌دار کرده است. بنابراین در حال حاضر برچسب اصالت و سلامت برای فرآورده‌های وارداتی و پروانه ساخت برای محصولات داخلی باید مورد استناد شهروندان قرار گیرد.

وی به مردم توصیه کرد حتماً به مجوز محصولات آرایشی و بهداشتی دقت کنند تا سلامتشان به خطر نیفتد و افزود: بهتر است به مرور استفاده از محصولات آرایشی را کمتر کنند، چون ما هیچ فرآورده آرایشی نداریم که کاملاً گیاهی باشد، البته شاید میزان مواد شیمایی کمتر و گیاهی بیشتر باشد، ولی محصول کاملا گیاهی در دنیا وجود ندارد. شامپویی داریم که عصاره‌های گیاهی دارد ولی آن هم حتی در حد یک یا دو ماده شیمایی دارد.

دهقان محصولات آرایشی کاملاً گیاهی را تبلیغات کاذب دانست و به مردم توصیه کرد خیلی تحت‌تأثیر تبلیغات قرار نگیرند و به ویژه ماهوار و فضای مجازی اعتماد نکنند. همچنین حتی اگر قیمت بیشتری پرداخت می‌کنند، ولی فرآورده‌های استاندارد استفاده کنند. در این زمینه داروخانه‌ها می‌توانند مرجع فرآورده‌های بین آرایشی و دارو مثل ضدآفتاب، ضد چروک و مرطوب کننده باشند چون نظارت‌های شدیدی بر داروخانه‌ها وجود دارد.

انتها پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha