• شنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401041812272
  • خبرنگار : 50167

تومورمارکر سرطان کلون را چگونه می‌توان شناخت؟

تومورمارکر سرطان کلون را چگونه می‌توان شناخت؟

ایسنا/زنجان فوق‌تخصص گوارش گفت: تومورمارکرهای سرطان روده بزرگ (کولون) را می‌توان در خون یا خود بافت تومور پیدا کرد و این تومورماکرها با استفاده از آزمایش خون اندازه‌گیری می‌شوند.

محسن شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تومورمارکر سرطان کلون، اظهار کرد: تومورمارکرها که نشانگرهای زیستی نیز نامیده می‌شوند، آنتی‌ژن‌هایی هستند که توسط سرطان یا سایر سلول‌های بدن در پاسخ به سرطان تولید می‌شوند.

وی یادآور شد: تومورمارکرهای سرطان روده بزرگ (کولون) را می‌توان در خون پیدا کرد و این تومورماکرها با استفاده از آزمایش خون اندازه‌گیری شده یا در خود بافت تومور یافت می‌شوند.

این پزشک با بیان اینکه داشتن سطح بالایی از نشانگر تومور نشان می‌دهد که ممکن است سرطان در بدن وجود داشته باشد اما به خودی خود، سطح بالای نشانگر تومور برای تشخیص کافی نیست، افزود: تومورمارکرها ممکن است همراه با سایر آزمایش‌ها (اسکن، بیوپسی و غیره) برای کمک به تشخیص بیماری مشکوک به سرطان، پیش‌بینی و پیش‌آگهی پس از تشخیص و کمک به تصمیم‌گیری درمانی استفاده شوند.

شریفی با بیان اینکه در سرطان کولون، نشانگرهای تومور اغلب برای ارزیابی پاسخ بیمار به درمان سرطان یا نظارت بر عود (عود سرطان پس از درمان) استفاده می‌شود، تصریح کرد: کاهش تومور مارکر امکان دارد نشان‌دهنده پاسخ سرطان به درمان باشد، اگر تغییری ایجاد نشود یا نشانگر تومور افزایش پیدا کند. همچنین ممکن است نشان‌دهنده این باشد که درمان موثر نیست یا سرطان بازگشته و این نتایج باید همراه با آزمایشات رادیولوژی، معاینه فیزیکی و افزایش یا کاهش علائمی که بیمار تجربه کند، ارزیابی شود.

فوق‌تخصص گوارش با بیان اینکه محدودیت‌هایی برای استفاده از نشانگرهای تومور وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش نشانگرهای تومور شود؛ بنابراین هنگام تفسیر نتایج آزمایش باید این موارد را نیز در نظر گرفت، ادامه داد: شایع‌ترین سرطانی که باعث افزایش CEA می‌شود، سرطان روده بزرگ و راست روده بوده و شرایط خوش‌خیمی که می‌تواند CEA را افزایش دهد شامل سیگار کشیدن، عفونت‌ها، بیماری التهابی روده، پانکراتیت، سیروز کبدی و برخی از تومورهای خوش‌خیم در همان اندام‌هایی است که در آن‌ها افزایش سطح CEA نشان‌دهنده سرطان است.

شریفی در پاسخ به این سوال که آیا CEA پس از بهبود سرطان به حالت عادی باز می‌گردد، اظهار کرد: اکثر افراد سالم سطح CEA کمتر از ۲.۵ نانوگرم در میلی‌لیتر دارند و سطح CEA معمولاً بین یک تا چهار ماه پس از بهبود موفقیت‌آمیز سرطان به حالت عادی باز می‌گردند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا CEA بدون داشتن سرطان می‌تواند بالا باشد، خاطرنشان کرد: بله؛ افزایش سطح CEA و CA ۱۹ - ۹ ممکن است در بیماران بدون سرطان رخ دهد و در واقع، مطالعات نشان می‌دهد که سطوح به طور کاذب افزایش یافته، در ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان کولون پس از درمان رخ دهد که منجر به اضطراب و انجام‌ آزمایشات غیرضروری می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha