• دوشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۱ / ۰۷:۳۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401042013143
  • خبرنگار : 50250

بوستان‌های گرفتار در تاریکی و ناهنجاری در شهرکرد

بوستان‌های گرفتار در تاریکی و ناهنجاری در شهرکرد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری پس از پشت سر گذاشتن دو سال داغ کرونایی، امسال تابستان با فروکش کردن این بیماری آغاز شد، پارک‌ها و مراکز تفریحی در دو سال گذشته به‌علت محدودیت‌های کرونایی بی‌رونق بودند، اکنون شاهد رونق گرفتنشان هستیم، اما انگار برخی برای ایجاد شرایط رفاهی در این مکان‌ها سر ناسازگاری دارند.

به گزارش ایسنا، روشنایی پارک‌ها و معابر منتهی به آن‌ها در شب، حضور برخی افراد هنجارشکن در این مکان‌ها، نبود فضای مناسب برای اتراق شهروندان و گردشگران، نبود وسایل استاندارد برای بازی کودکان تنها بخشی از مشکلات پارک‌های شهرکرد به‌عنوان مرکز استان است.

زندگی آپارتمان‌نشینی موجب شده است تا خانواده‌ها در ساعات عصرگاهی و شب، پارک را برای گذران وقت و بازی کودکانشان انتخاب کنند، اما نبود امکانات مناسب در پارک‌ها موجب شده تا شهروندان از این وضعیت گلایه‌مند باشند.

کمبود فضای تفریحی، نبود شهربازی مدرن، کمبود فضای سبز در محلات مختلف شهر موجب شده است تا حجم بالایی از شهروندان به چند پارک ملت، لاله و تهلیجان مراجعه کنند و فضا و امکانات محدود پارک‌ها جوابگوی نیاز شهروندان نیست، حال باید دید مدیریت شهری چه برنامه‌ای برای ساماندهی پارک‌های شهرکرد دارد.

امکانات موجود در پارک‌های استان پاسخگوی جمعیت وارده به پارک‌ها نیست

رضا هاشمی- رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت پارک‌های شهر شهرکرد، اظهار کرد: شاهد افزایش تراکم جمعیت در پارک‌ها با گرم شدن هوا و آغاز مسافرت‌های تابستانه هستیم، امکانات موجود در پارک‌های استان پاسخگوی جمعیت وارده به پارک‌ها نیست.

وی افزود: بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند که در فضای سبز و مکان‌های چمن‌کاری شده در پارک‌ها اتراق کنند، این مسئله در هیچ جای کشور مرسوم نیست و موجب آسیب شدید به چمن پارک می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه به‌علت محدودیت بلوک فرش و محل اسکان در پارک‌های شهرکرد، برای رفاه حال شهروندان و گردشگران به‌ناچار مجوز اتراق شهروندان در چمن‌ها با یکسری ملاحضات داده می‌شود، توضیح داد: اگر از چمن مراقبت لازم صورت نگیرد رو به افول می‌رود.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شهرکرد در ادامه در خصوص روشنایی پارک‌های چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: روشنایی پارک‌ها به دو بخش تقسیم‌بندی می‌شود، بخش اول مربوط به فضای سبز است که روشنایی آن با پایه‌های سه متری تعمیر می‌شود و مرتبا در حال تعویض حباب‌های فرسوده و تعمیر این پایه‌ها در صورت خرابی هستیم.

وی افزود: روشنایی معابر موجود در اطراف پارک‌ها نیز توسط پایه‌های ۱۰ و ۱۲ متری تامین می‌شود که مدیریت آن‌ها با شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری است، باتوجه به افزایش مصرف برق در تابستان و اعمال محدودیت در روشنایی پارک‌ها، تلاش شد تا با تعامل خاموشی را به حداقل برسانیم و پایه‌های سه متری خاموشی نداشته باشند تا حداقل نوری برای استفاده شهروندان در پارک‌ها وجود داشته باشد.

هاشمی با بیان اینکه در ایام شیوع ویروس کرونا و به‌علت ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی چادر زدن در پارک‌های چهارمحال و بختیاری ممنوع شد، خاطرنشان کرد: در اکثر استان‌های کشور مکانی برای اقامت مسافران در پارک‌ها و چادر زدن در نظر گرفته شده است، در شهرکرد نیز باتوجه به محدودیت موجود برای اسکان مسافران در هتل، مسافرخانه و .... مسافران و گردشگران می‌توانند در پارک لاله، تهلیجان، ملت و بخشی از پارک ورودی شهرکرد چادر برپا کنند.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شهرکرد گفت: برپایی چادر در پارک‌ها مشکلات زیادی را به‌همراه دارد، گاهی افراد با پرسنل برای اتراق در روی چمن‌ها با مشکل مواجه می‌شوند، چادر زدن تنها بر روی آسفالت و بلوک فرش‌ها مجاز است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه زیرساخت‌های گردشگری و مراکز اقامتی موجب می‌شود تا شاهد برپایی چادر در پارک‌ها نباشیم، اظهار کرد: برای همراهی با گردشگران در حال حاضر به‌ناچار با برپایی چادر پارک‌ها موافقت می‌کنیم، چادر زدن زیبایی بصری پارک را از بین می‌برد و همچنین شاهد شست و شوی لباس و پخت و پز نیز هستیم که این مسئه نیز آسیب زننده است.

هاشمی در ادامه با اشاره به مباحث امنیتی در پارک‌های شهرکرد، یادآور شد: موضوع امنیت در پارک‌ها چند جانبه است، صرفا ورود نیروی انتظامی و یا سازمان فضای سبز شهرداری به تنهایی به این مسئله امکانپذیر نیست و یک موضوع همه‌جانبه است.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری شهرکرد ادامه داد: متاسفانه در برخی پارک‌ها به‌علت توپوگرافی جنگلی شاهد برخی ناهنجاری‌ها توسط عده‌ای محدود از جوانان هستیم که البته این نقاط بسیار محدود است و گاهی خانواده‌ها بابت این رفتارها احساس ناامنی می‌کنند، اما شاهد  تجاوز به حقوق شهروندی نبوده‌ایم.

وی با بیان اینکه شاهد وقوع سرقت در پارک‌های شهرکرد هستیم، گفت: می‌طلبد نیروی انتظامی به‌عنوان زمینه‌ساز امنیت به این مسئله ورود جدی‌تر داشته باشد، البته نیروی انتظامی نیز به‌علت وجود محدودیت‌های سازمانی نمی‌تواند برخورد قاطعی با اخلال‌گران در امنیت پارک‌ها داشته باشد و گاهی برخورد در حد یک تذکر است.

خاموشی کلی برای پارک‌ها اعمال نمی‌شود

مجید فرهزاد- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای پارک‌های شهرکرد خاموشی اعمال نشده است، اظهار کرد: برای مدیریت مصرف برق، پایه‌های تلسکوپی در خیابان‌های منتهی به پارک‌ها یک در میان شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مصرف برق در برج‌های نوری در پارک‌ها بسیار بالا است، گفت: در این برج‌ها ۳۰ الی ۴۰ چراغ پرمصرف استفاده شده است، توصیه ما به سازمان فضا و منظر شهرداری شهرکرد تعدیل این برج‌ها و استفاده از چراغ‌های کم مصرف LED است.

فرهزاد بیان کرد: آماده هستیم برای مدیریت مصرف برق در پارک‌ها جلسه‌ای برگزار کنیم، در پارک‌ها خاموشی کلی اعمال نشده است.

اراذل و اوباش در هیچ جای استان و شهرستان امنیت نخواهند داشت

در ادامه کورش بهرامی- فرمانده انتظامی شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بحث امنیت در پارک‌ها و بوستان‌های این شهر، اظهار کرد: ناامنی دارای مولفه‌های خاص است، خوشبختانه در چهارمحال و بختیاری ضریب امنیت به نسبت برخی از کلان‌ شهرها بالا است و نباید ناامنی را با آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری اشتباه بگیریم.

وی افزود: در پارک‌ها با ناامنی روبرو نیستیم، بلکه شاهد برخی ناهنجاری‌های اجتماعی هستیم که توسط یکسری افراد معلوم‌الحال انجام می‌شود، در موضوع آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی مباحث فرهنگی باید مورد توجه بیش‌تری قرار بگیرد.

بهرامی با بیان اینکه پلیس در حیطه اختیارات سازمانی و ماموریت‌های محوله با قدرت وارد عمل می‌شود، گفت: تعداد پرونده‌های متشکله در مراجع قضایی و برخورد با اخلال‌گران نظم و امنیت گویای این مسئله است.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرکرد برخورد قاطع با اراذل و اوباش را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های نیروی انتظامی عنوان کرد و گفت: اراذل و اوباش در هیچ جای استان و شهرستان امنیت نخواهند داشت، دستگیری این افراد در سال‌جاری، نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش چشمگیر روبرو شده است.

وی با بیان اینکه برخی از افراد در جامعه اقدام به ایجاد ناهنجاری و مشکلات اجتماعی می‌کنند، توضیح داد: در این مسئله صرفا نیروی انتظامی به تنهایی نمی‌تواند ورود کند و می‌طلبد سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی به رسالت خود در این حوزه عمل کنند.

بهرامی ادامه داد: ناهنجاری‌های اجتماعی و ... در پارک‌ها مورد توجه قرار گرفته است و نیروهای انتظامی در کنار دستگاه‌های فرهنگی به این مسئله ورود پیدا می‌کند، جای اجرای برخی برنامه‌های فرهنگی در بوستان‌ها خالی است، نهادهای فرهنگی در این حوزه ضعیف عمل کرده‌اند، مقرر شد نماز جماعت در پارک‌ها و اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در دستور کار قرار بگیرد.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرکرد در خصوص بحث سرقت، یادآور شد: خوشبختانه در سطح شهرستان سرقت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود هشت درصد کاهش داشته است، البته در فصل تابستان باتوجه به افزایش مسافرت‌ها و حضور مسافران در تفرجگاه‌ها افزایش سرقت طبیعی به‌نظر می‌رسد ولی مقابله با سارقان افزایش جدی دارد.

وی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی نمی‌تواند مدعی باشد که تمام نقاط جغرافیایی را می‌تواند پوشش انتظامی دهد، بیان کرد: در برقراری نظم و امنیت، اولویت‌بندی صورت می‌گیرد، گاهی در برخی نقاط جنگلی و کوهستانی شاهد برخی ناهنجاری‌ها هستیم که به‌علت کمبود نیرو و تجهیزات امکان پوشش کامل انتظامی وجود ندارد و در هیچ کشوری نیز این مسئله مرسوم نیست.

بهرامی بیان کرد: برای دستیابی به امنیت بالا باید مردم نیز یکسری بایدها و نبایدها را رعایت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha