• دوشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401042013343
  • منبع : نمایندگی خوزستان

روایت خیابانی «رَز و میش» در باغملک روی صحنه است

روایت خیابانی «رَز و میش» در باغملک روی صحنه است

ایسنا/خوزستان گروه نمایش منگشت باغملک با نمایش میدانی ـ خیابانی «رز و میش» به استقبال جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان و دیگر جشنواره های تئاتر خیابانی امسال می‌رود.

به گزارش ایسنا، نمایش خیابانی «رز و میش» به نویسندگی مجتبی مقدم و کارگردانی محمدرضا صفاران کاری از گروه تئاتر منگشت باغملک از ۱۷ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۱ ساعت  ۲۱ در پارک‌ها و میدان‌های شهر باغملک اجرا می‌شود.

در این نمایش حجت‌الله صفاران، یونس مرادی‌هزاروند، مجتبی مقدم، رسول خواجه‌امیری، علی پورباقری، داوود زنگنه، محمدصدرا زنگنه، محمدطاها مرادی‌هزاروند و رضا صفاران بازیگری می‌کنند.

این نمایش برگرفته از منظومه «رز و میش» است؛ منظومه‌ای چند هزار ساله که مناظره و گفت‌وگویی بین درخت رز (انگور) و میش را روایت می‌کند. این منظومه را اولین بار سال ۱۳۵۵ دکتر ابراهیم قیصری در شهر باغملک، دهستان منگشت (ابوالعباس)، روستای چلچلک در مکتب‌خانه زنده‌یاد ملارمضان شهریاری ثبت و ضبط کرد و به جامعه ادبی و هنری شناساند.

 منظومه رز و میش به منظومه کهن‌تری با نام درخت آسوریگ که در آن مناظره‌ای بین درخت نخل و بز صورت می‌گیرد شباهت دارد. در هر ۲ منظومه درخت‌های رز و نخل نماد زندگی یکجانشینی (روستایی) و میش و بز نماد زندگی کوچ‌نشینی هستند. همچنین رز و میش نماد ۲ دین و فرهنگ مختلف و کهن‌اند.

گروه تئاتر منگشت در زمینه حفظ و احیای آیین‌ها و سنت‌های نمایشی و ادبی و با نگاهی امروزی به این آثار کهن و جاودانه بازخوانی‌ای از این منظومه برای نمایش آماده کرده است؛ نمایشی که در کنار آیین‌ها و نمایش‌های شادی‌آوری چون هارهارهارونکی، خرس بازی، کمین جرین، برد شیر (شیر سنگی)، عروسک لیلی و... برای ثبت در پروژه کتاب تاریخ نمایش باغملک تالیف محمدرضا صفاران تهیه و تولید شده است.

سایر عوامل این نمایش عبارت از امیر امیری و سلیمه ممبینی (مشاور کارگردان)، محمد برفی‌نژاد و علی مرادیان و حشمت برازجانی (موسیقی)، سعید زنگنه (طرح سیاه قلم)، دانیال صفاران (عکس و فیلم)، حسین صفاران (پوستر و بروشور و کلیپ)، ناهید ملایی و معصومه ممبینی و مهوش صفاران و نسترن مرادی‌بندانی (طراحی و دوخت لباس)، عادل علی‌زاده و هوشنگ مردوسی و رقیه مرادی‌هزاروند و فاطمه زهرا صفاران و ابوالفضل صفاران (عوامل اجرایی) هستند.

نمایش میدانی ـ خیابانی «رز و میش» را گروه تئاتر منگشت، انجمن هنرهای نمایشی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان باغملک تولید و اجرایی کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha