• دوشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401042013385
  • خبرنگار : 50405

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

آمریکا می‌خواهد با افزایش تحریم‌ها ایران را به مذاکره بیشتر ترغیب کند

آمریکا می‌خواهد با افزایش تحریم‌ها ایران را به مذاکره بیشتر ترغیب کند

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا از این هراس دارد که ایران با بلوک‌سازی در مقابل ایالات متحده جای‌جای جهان را برای این کشور ناامن کند؛ لذا ایالات متحده به شدت به دنبال این است که با افزایش تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکره بکشاند.

پرهام پوررمضان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تحلیل خود از مذاکرات دوحه اظهار کرد: پیروزی انقلاب اسلامی باعث شد ایالات متحده از رسیدن به اهداف خود در منطقه باز بماند. آمریکایی‌ها دنبال نفوذ مستمر در خاورمیانه بودند اما جمهوری اسلامی توانست از تحقق این امر جلوگیری کند و مانع دستیابی آمریکا به منافع منطقه‌ای خود شود. همین موضوع باعث شکل‌گیری یک بغض تاریخی در سیاستمداران آمریکایی نسبت به ملت ایران شد.

وی افزود: از اوایل دهه ۸۰ با شروع مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب فرصت بازآفرینی این بغض تاریخی برای ایالات متحده فراهم شد و مشاهده شد که آمریکا در تمام این سال‌ها همواره در تلاش بود با طرح ادعاهایی در خصوص مسائل مربوط به حقوق بشر، توان موشکی جمهوری اسلامی و سایر مباحث این چنینی در مسیر مذاکرات سنگ‌اندازی کند. سپس هم چند سال پس از انعقاد برجام ایالات متحده به طور یکجانبه از آن خارج شد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: مهم‌ترین عاملی که باعث عدم نتیجه‌بخشی مذاکرات ایران و غرب در دوحه شد، این است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند به لحاظ حقوقی تضمین‌های عملی به ایران بدهند و در مقابل دغدغه‌های ایران در خصوص غیر قابل اعتماد بودن غرب تنها به دادن تضمین‌های کلامی بسنده می‌کنند.

پوررمضان در خصوص اینکه آیا می‌توان مذاکرات دوحه را شکست خورده در نظر گرفت عنوان کرد: مذاکرات عرصه بده بستان بر اساس منافع ملی است و تا زمانی که این چارچوب حفظ شود، نمی‌توان صحبت از شکست مذاکرات کرد اما می‌توان این طور برداشت کرد که به دلیل بدعهدی‌ها و زیاده‌خواهی‌های آمریکا در مذاکرات وقفه‌ پیش آمده است. اگر آمریکایی‌ها در گفتار و گفتمان خود تغییر ایجاد کنند، مذاکرات با قدرت ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به تحریم‌های جدیدی که آمریکا در هفته گذشته علیه ایران اعمال کرد، گفت: وقتی شوروی فروپاشید، جهان از یک‌جانبه‌گرایی به سمت چندجانبه‌گرایی حرکت کرد و این مساله دردسرهایی را برای آمریکا ایجاد کرد. اکنون هم ایالات متحده نگران است ایران با توجه به توان بالای هسته‌ای و موشکی خود، بتواند به یک بازیگر موثر در نظام بین‌الملل تبدیل شود چراکه در این صورت توان بلوک‌سازی در جبهه مقابل آمریکا در بعد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای گسترش خواهد یافت و آن‌گاه ایرانی‌ها هم محور منطقه‌ای در مقابل استکبار دارند و هم‌ یک محور جهانی که همین موضوع باعث افول هژمونی آمریکا از نظر حاکمیت دلار، انرژی و... خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر ما نتوانیم اقتصاد مقاومتی را در کشور تقویت کنیم، باید به مذاکره بیشتر روی بیاوریم. آمریکا هم‌ متوجه شده که اقتصاد ایران دچار شکاف‌هایی که همین موضوع باعث ایجاد دشواری برای معیشت مردم شده است؛ لذا ایالات متحده در تلاش است از مشکلات اقتصادی ایران به نفع خود استفاده و با افزایش تحریم‌ها ایران را به مذاکره بیشتر ترغیب کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص اهمیت فاکتور زمان با توجه به در پیش بودن انتخابات کنگره آمریکا اظهار کرد. در حال حاضر ایران و آمریکا هر ۲ به انعقاد توافق نیاز دارند و هر کشوری که بتواند با برگ برنده‌ای به نام زمان بهتر بازی کند، می‌تواند به منافع بیشتری دست یابد. قطعا برجام و مذاکرات هسته‌ای یک عامل مهم در تعیین سیاست خارجی و داخلی آمریکا محسوب می‌شود اما نمی‌توان آن را خیلی به مسائلی نظیر انتخابات کنگره مرتبط دانست.

پوررمضان با اشاره به در پیش بودن سفر بایدن به منطقه نیز گفت: رژیم صهیونیستی از سال‌ها پیش دکترین پیرامونی را در دستور کار خود قرار داد و سپس هم طرح صلح ابراهیم را به منظور محاصره و به انزوا کشاندن ایران پایه‌گذاری کرد. سفر بایدن به منطقه می‌تواند با عیان کردن رابطه اسرائیل با عربستان آخرین قطعه از پازل طراحی شده توسط اسرائیل علیه ایران باشد. آمریکا در تلاش است کشورهای عربی را با رژیم صهیونیستی همراه کند و از این طریق اجماعی علیه ایران شکل دهد و ایران را در یک انزوای ژئوپلیتیکی قرار دهد تا به این وسیله ایران را برای بازگشت سریع‌تر به میز مذاکرات تحت فشار بگذارد.

وی ادامه داد: این‌ها همه از یک تفکر واهی و اشتباه بین آمریکایی‌ها نشات گرفته شده چراکه ایالات متحده شناخت درستی از قدرت ایران ندارد و نمی‌داند که ایرانی‌ها مرد روزهای سخت هستند. بهترین راه حل برای خنثی کردن توطئه‌های غرب و اسرائیل تقویت اقتصاد مقاومتی و استفاده از توان دیپلماسی بالای کشور در تعامل با کشورهای آسیای شرقی و آسیای میانه است؛ کما اینکه وزارت امور خارجه کشورمان نیز به منظور خنثی‌سازی تحریم‌ها بر لزوم برقراری ارتباط با کشورهای همسایه تاکید دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha