• دوشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401042013466
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی اصفهان خبر داد:

راه‌اندازی ۵۷ کد رشته جدید در پذیرش مهر ۱۴۰۱

راه‌اندازی ۵۷ کد رشته جدید در پذیرش مهر ۱۴۰۱

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان اصفهان گفت: در مجموع ۳۹۱ کد رشته محل در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته توسط ۲۲ مرکز آموزش علمی کاربردی استان اصفهان ارائه می‌شود.

بهزاد رضایی، امروز (دوشنبه، ۲۰ تیرماه) در نشست خبری، اظهار کرد: تمام مراکز دانشگاه علمی و کاربردی مربوط به نهادهای عمومی هستند و یا توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد جوانان تصمیم دارند با گذراندن دوره‌های مهارتی وارد بازار کار شوند، تصریح کرد: در برنامه ششم، هدف‌گذاری رسیدن به آموزش ۳۰ درصدی مهارت‌محور تعریف شد که تاکنون متاسفانه ۱۳ درصد محقق شده است. در همین راستا دانشگاه جامع علمی و کادبردی شکل گرفته و در حال ارائه خدمات مهارت‌محور است.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان اصفهان با بیان اینکه آموزش‌های حین خدمت از دیگر عرصه‌های آموزش است که در مراکز دانشگاه علمی و کاربردی در قالب دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت ارائه می‌شود، گفت: در حال حاضر بر اساس طرح آمایش استان برنامه‌ریزی شده که در این راستا گام برمی‌داریم.

رضایی از فعالیت ۳ مرکز رشد و ۹ مرکز نوآری در دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان اصفهان خبر داد و گفت: تا سال قبل، پذیرش بعد از اعلام نتایج کنکور ارائه می‌‍شد و امسال برای نخستین بار پذیرش در دانشگاه قبل از اعلام نتیجه کنکور انجام می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه ثبت نام در مقطع کارشناسی ناپیوسته دانشگاه جامع علمی و کاربردی از ۲۹ خرداد و در مقطع کاردانی از ۱۴ تیرماه آغاز شده است، تصریح کرد: علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه علمی و کاربردی فرصت دارند با مراجعه به آدرس پایگاه سازمان سنجش آموزش کشور برای ثبت‌نام اقدام کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان اصفهان توضیح داد: امسال در مقطع کاردانی ۲۲۲ کدرشته محل و در مقطع کارشناسی نیز ۱۶۹ کد رشته ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان اصفهان در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص وضعیت کنونی دانشگاه، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۱۱ هزار دانشجوی فعال در مراکز علمی و کاربردی استان اصفهان در مقاطع کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل هستند، البته این تعداد به‌جز آموزش‌های کوتاه مدت، پودمانی و ضمن خدمت است.

رضایی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، اضافه کرد: در خصوص سطح بندی مراکز در استان اصفهان وضعیت خوبی داریم. این روند از سه سال گذشته آغاز شده و همواره مراکزی از استان اصفهان در سطح ملی، رتبه داشته‌اند.

وی افزود: در سال گذشته، از مجموع ۳۱ مرکز کشور، ۸ مرکز رتبه داشتند که ۲ مرکز در اصفهان بود. درحال حاضر مراکز سطح ۴ در استان محدود داریم. در حال حاضر ۲۲ مرکز علمی و کاربردی در استان اصفهان فعال است که هر مرکز تقریباً به طور متوسط، ۵۰۰ دانشجو دارد.

به گفته رضایی با توجه به اینکه ۲۲ هزار فارغ التحصیل مقطع دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و کارو دانش در کشور داریم، توجه بیشتر به آموزش‌های مهارتی مورد نیاز است.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان اصفهان در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، با اشاره به اینکه اقبال به سمت جذب نیازهای مهارتی تغییر کرده است، گفت: بر اساس آخرین آمار سازمان سنجش، تاکنون ۳۸ هزار ثبت نام در کشور انجام شده که البته ثبت نام نهایی شهریورماه است.

غلامرضا مالکی، معاون علمی دانشگاه علمی و کاربردی استان اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: نظام مهارت دارای دو بال است که توسط دانشگاه‌های علمی و کاربردی و فنی حرفه‌ای اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی و کاربردی کم‌ترین بار مالی را برای دولت دارد، داشتن مجوز برگزاری دوره‌های پودمانی و شغل محور بودن رشته‌های فعال این دانشگاه را از نقاط تمایز دانشگاه علمی و کاربردی اعلام کرد. کمترین دانشگاهی در کشور وجود دارد که یکباره کد رشته جدید مبتنی بر نیاز جامعه داشته باشد.

مالکی در توضیح رشته‌های فعال در دانشگاه، گفت: رشته‌های فعال این دانشگاته در حوزه آی تی ۴۱ رشته، در حوزه ورزش و سلامت ۴۹ رشته، ۱۴ رشته در حوزه حقوق و در حوزه مدیریت و خدمات اجتماعی ۱۶ و ۵ کد رشته در حوزه‌های برق و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

بهرام زمانی، سرپرست مرکز آموزش علمی و کاربردی سازمان همیاری شهرداری‌های استان اصفهان نیز در این نشست گفت: این مرکز در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و بیش از ۴ هزار دانشجو داشته است.

وی افزود: ۲۳ کدرشته کاردانی و کارشناسی قابل ارائه است که ۱۱ رشته در مقطع کارشناسی و ۱۲ رشته در مقطع کارشناسی است.

زمانی، جامعه مخاطب این مرکز را ۱۱۳ شهرداری اعلام کرد و گفت: خدمات آموزشی در قالب آموزش‌های بلند مدت و ضمن خدمت ارائه می‌شود. این مرکز دارای ۲ آزمایشگاه تخصصی مکانیک خاک و عمران و بتن است که در رشته‌های شهرسازی مورد استفاده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha