• دوشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۱ / ۱۹:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401042013779
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

تاخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران سبزوار نگرانی برای کشت جدید را به دنبال دارد

تاخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران سبزوار نگرانی برای کشت جدید را به دنبال دارد
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: روند پرداخت هزینه‌های گندم‌کاران به کندی پیش می‌رود و این مساله سبب ایجاد نگرانی‌هایی برای کشاورزان در خصوص تامین نقدینگی برای کشت جدید خواهد شد.

علی‌اصغر امانیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تولید گندم در شهرستان سبزوار اظهار کرد: سطح زیر کشت گندم در سبزوار طی سال زراعی جاری ۳۷۰۰ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این سطح قابل برداشت، ۱۲ هزار تن گندم تولید شود.

وی با اشاره به روند افزایشی خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری افزود: پیش‌بینی می‌شود از این مقدار تولید، ۶۷۰۰ تن گندم خریداری شود و این میزان تا پایان برداشت به ۷۰۰۰ تن خواهد رسید. در حال حاضر دولت قیمت گندم را متناسب با قیمت جهانی تعریف کرده و قیمت این محصول را که در زمان کشت کیلویی ۷۵۰۰ تومان تعیین کرده بود؛ سپس بلافاصله در زمان برداشت قیمت را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو افزایش داد. این سیاست علاوه بر جلب رضایت کشاورزان برای تحویل گندم خود به سیلوها میزان خرید تضمینی این محصول راهبردی را نیز تا ۱۰ برابر نسبت به سال قبل افزایش داده است.

امانیان درباره تاخیر یک ماهه در پرداخت معوقات گندم‌کاران نیز تصریح کرد: هزینه‌های گندم‌کاران فقط تا ۱۷ خرداد ماه پرداخت شده است. البته مسلما اقداماتی در زمینه پرداخت معوقات گندم‌کاران از جانب دولت صورت خواهد گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در خصوص زمان پرداخت معوقات دولت به گندم‌کاران گفت: گاهی دولت ناچار است برای تامین اعتبارات روند پرداختی خود را کاهش دهد. با توجه به اینکه هفته‌ گذشته وزیر جهاد کشاورزی و هیات دولت اعلام کرد در اسرع وقت کل بدهی‌ها پرداخت می‌شود، نهایتا با پیگیری‌های وزارتخانه و ابلاغیه‌ای که به بانک کشاورزی داده شد، طی روزهای گذشته روند پرداختی‌ها آغاز شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی خشک‌ و گرم سبزوار در صورت کاهش بارندگی‌ها کشاورزان به ناچار از منابع آبی دیگر استفاده می‌کنند که چنین شرایطی بی‌شک بی‌تاثیر بر روند تولید نخواهد بود اما خوشبختانه با اقداماتی از جمله برگزاری کلاس‌ها، کارگاه‌ها، استفاده از روش‌های علمی و مبارزه با آفات توانسته‌ایم متناسب با چنین اقلیمی عملکرد خوبی در زمینه‌ افزایش سطح زیر کشت گندم داشته باشیم.

امانیان به کیفیت مطلوب محصول گندم به نسب سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه بارندگی‌ها نسبت به سال قبل روند کاهشی داشته اما بهبود بارندگی‌ها در اردیبهشت سال جاری، درست زمانی که بارش مورد نیاز گندم بود و همچنین به دلیل مراقبت‌های ویژه ستاد سن گندم و کشاورزان، افزایش کیفیت این محصول نسبت به سال قبل را شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: کشت غالب و پاییزه‌ شهرستان سبزوار گندم، جو و کلزاست. سبزوار در تولید محصول گندم و جو رتبه اول سطح زیر کشت استان را در اختیار دارد؛ به خصوص که با ورود ارقام مقاوم متناسب با شرایط اقلیمی سبزوار شاهد رضایتمندی کشاورزان از کشت این محصول هستیم. هر چند تنش‌های اقلیمی بی‌تاثیر بر کاهش عملکرد کشاورزان نیست اما کشاورزانی بوده‌اند که در این شرایط تا ۱۱ هزار تن گندم برداشت کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha