• دوشنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۱ / ۰۰:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 140104201913073
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

خلیل‌آباد؛ اولین شهر بدون دخانیات خراسان رضوی

خلیل‌آباد؛ اولین شهر بدون دخانیات خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر شبکه بهداشت و درمان خلیل‌آباد گفت: با توجه به اقدامات و تلاش‌های انجام شده خلیل‌آباد به عنوان اولین شهر بدون دخانیات خراسان رضوی معرفی شده است.

محمد حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه پروژه شهر بدون دخانیات بر اساس یک برنامه پنج ساله تدوین شده و تا سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت، افزود: در فاز نخست که به مدت یک سال از شروع طرح ادامه خواهد یافت، با بسیج اطلاع‌رسانی و اقدامات مشترک دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان‌های مردم‌نهاد تلاش می‌شود الزامات تهیه شده در این دستورالعمل در شهر خلیل‌آباد اجرا شود.

وی ممنوعیت عرضه و فروش محصولات دخانی و نظارت بر اجرای آن در همه اماکن عمومی به خصوص مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها، ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و وسایط نقلیه عمومی، توسعه طرح‌های مکان عاری از دخانیات، ممنوعیت تبلیغات دخانیات در سطح شهر، تلاش برای ترک استعمال دخانیات، مشارکت عمومی در آگاه‌سازی و مطالبه‌گری برای مضرات استعمال دخانیات و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای اجرای برنامه شهر بدون دخانیات را از جمله اهداف پیشروی این طرح دانست.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خلیل‌آباد خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود با اجرای این طرح شاهد کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات تا سال ۱۴۰۴ باشیم.

وی افزود: اگر بخواهیم به معیارهای دریافت گواهی شهر بدون دخانیات برسیم، باید در سال اول این طرح همه متصدیان و شهروندان با مضرات و آسیب‌های استعمال مواد دخانی به طور کامل آشنا شوند؛ در هیچکدام از اماکن عمومی دخانیات مصرف نشود؛ قلیان در شهر و روستا عرضه نشود و مصرف دخانیات نیز کاهش پیدا کند.

حسین‌زاده به ملاک‌های این شهرستان برای انتخاب شهر بدون دخانیات اشاره کرد و گفت: جمعیت زیر ۵۰ هزار نفر، نبود کارخانه یا کارگاه تولید و فرآوری محصولات دخانی، عدم کشت توتون، نداشتن مراکز مشخص عرضه قلیان از جمله ملاک‌هایی بود که موجب شد خلیل‌آباد به عنوان اولین شهر بدون دخانیات در خراسان رضوی معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در شهرستان خلیل‌آباد مرکز رسمی یا شناخته شده عرضه قلیان مانند آنچه در برخی شهرستان‌ها شاهد هستیم، وجود ندارد. البته در مواردی هم که گزارش‌های مردمی مبنی بر عرضه قلیان داشتیم، با تعامل بسیار خوب حوزه قضائی، نیروی انتظامی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان سریع و قاطع برخوردهای لازم با متخلفان صورت گرفته و ادوات مربوطه نیز جمع‌آوری و پرونده تخلفات به مراجع قضائی ارجاع شده است.

وی یادآور شد: بعضا مواردی از تبلیغ قلیان در فضای مجازی هم در شهرستان مشاهده شده بود که سریعا توسط پلیس فتا و شبکه بهداشت و درمان پیگیری و برخورد قانونی انجام شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خلیل‌آباد عنوان کرد: متأسفانه بعضا مواردی از استعمال قلیان توسط اشخاص یا خانواده‌ها به‌ صورت پراکنده در سطح شهر مشاهده می‌شود که در قالب همین پروژه شهر بدون دخانیات و کمیته راهبری برنامه، تمهیداتی برای محدودیت دسترسی به محصولات دخانی و کاهش مواجهه با دود دست دوم اندیشیده شده است.

وی گفت: بیشتر سعی بر آموزش مردم و آشنا کردن آنها با مضرات و آسیب‌های استعمال انواع دخانیات با دود و بی دود است تا در نهایت منجر به تغییر رفتار و ترک مصرف دخانیات شود.

حسین‌زاده بازرسی و نظارت مستمر از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی شهرستان در جهت اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، برخورد با مصادیق تبلیغ دخانیات، جلوگیری از عرضه محصولات دخانی در معرض دید مشتریان و حذف استندهای تبلیغاتی و قفسه‌های فروش دخانیات، جمع‌آوری سیگارهای قاچاق و فاقد هولوگرام و تصاویر هشداردهنده، جمع‌آوری و توقیف ناس و NT و قلیان را از جمله عوامل دیگری دانست که موجب شد خلیل‌آباد به عنوان اولین شهر بدون دخانیات انتخاب شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha