• چهارشنبه / ۲۲ تیر ۱۴۰۱ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401042214858
  • خبرنگار : 50177

مدیرکل دامپزشکی لرستان:

بعد از ذبح دام، معاینات کامل سر، کبد، ریه و سایر اندام‌های روی لاشه انجام می‌شود

بعد از ذبح دام، معاینات کامل سر، کبد، ریه و سایر اندام‌های روی لاشه انجام می‌شود

ایسنا/لرستان مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: مصرف گوشت‌هایی با سابقه مصرف دارو برای دام، زمینه ایجاد انواع مقاومت آنتی‌بیوتیک را فراهم می‌کند.

مصطفی زبردست در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مزایای کشتار دام در کشتارگاه‌های لرستان، اظهار کرد: بیش از ۸۰۰ نوع عامل بیماری‌زا و مشترک بین انسان و دام مانند بروسلوز (تب مالت)، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، هاری، کزاز، سل، سالمونلوز(حصبه)، شاربن(سیاه زخم)، جنون گاوی، کیست هیداتیک، سارکوسیت، انگل‌های پوستی، انگل‌های جلدی و انواع قارچ‌ها وجود دارد که اکثرا  از طریق تماس با دام بیمار و یا فرآورده‌های خام دامی از جمله گوشت و آلایشات خوراکی و غیرخوراکی قابل انتقال به انسان است.

وی ادامه داد: برخی بیماری‌ها مانند هاری، کزاز و انواع مسمومیت‌ها در دام زنده قابل شناسایی هستند لذا باید دام‌ها قبل از کشتار از حیث وجود این بیماری‌ها مورد معاینه و بازرسی قرار گیرند و چنانچه این دام‌ها علائمی از این بیماری‌ها را داشته باشند از چرخه کشتار حذف می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به عدم کشتار دام با سابقه مصرف دارو، اضافه کرد: این دام به دلیل وجود واقعی مانده‌های دارویی در لاشه تا زمان گذراندن دوره پرهیز مصرف دارو اجازه کشتار و مصرف ندارد، افزود: مصرف چنین گوشت‌هایی زمینه ایجاد انواع مقاومت آنتی‌بیوتیک را فراهم می‌کند.

زبردست در خصوص ذبح شرعی و حلال گفت: دام به صورت شرعی و حلال زیر نظر ناظر ذبح شرعی مستقر در کشتارگاه ذبح می‌شود.

وی در خصوص انجام بازرسی پس از کشتار، افزود: بلافاصله بعد از ذبح دام معاینات کامل از جمله بازرسی سر، کبد، ریه و سایر اندام‌های روی لاشه انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان عنوان کرد: پس از انجام مراحل بازرسی، مسئول فنی بهداشتی مستقر در کشتارگاه اقدام به مهر زدن و لیبل سلامت بر روی لاشه می‌کند.

زبردست بیان کرد: خروج لاشه از کشتارگاه با گواهی حمل بهداشتی قرنطینه خودروی مجاز سردخانه صادر می‌شود و با توجه به در نظر گرفتن خطرات مصرف گوشت دام‌هایی که در مراکز غیر مجاز تولید و عرضه می‌شوند و مقایسه آن با گوشت‌های تولید و استحصال شده در کشتارگاه‌های دام می‌توانید در خصوص انتخاب نوع گوشت مصرفی با توجه به سلامت خانواده خود قضاوت کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha