• پنجشنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۱ / ۰۱:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401042315664

شهردار مشهد خبر داد

کوتاه‌سازی فرایندهای خدماتی در حوزه‌های شهری و شهرسازی در شهرداری مشهد 

کوتاه‌سازی فرایندهای خدماتی در حوزه‌های شهری و شهرسازی در شهرداری مشهد 

ایسنا/خراسان رضوی شهردار مشهد گفت:یکی از تاکیدات ما از ابتدای دوره مدیریت شهری، بهسازی، نوسازی و کوتاه‌سازی فرایندها و همچنین شناسایی گلوگاه‌ها، توسعه خدمات الکترونیک و هوشمندسازی آن است. خوشبختانه اقدامات خوبی در زمینه کوتاه شدن فرایندها در ارائه خدمات مختلف از جمله خدمات مربوط به حوزه مدیریت شهری و شهرسازی که مردم با آن دچار مشکل می‌شدند، انجام شده است.

سید عبدالله ارجائی عصر دیروز، ۲۲ تیر ماه، در مراسم رونمایی از گواهینامه مشهد نخستین شهر هوشمند کشور از اتحادیه بین‌المللی مخابرات و همچنین رونمایی از تفاهم‌نامه اجرای پروژه توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: یکی از محوری‌ترین سیاست‌های دوره ششم مدیریت شهری تاکید بر هوشمندسازی فرایندهای مختلف خدمات در شهرداری است.  

وی افزود: در حال حاضر پرتال و پنجره واحدی راه‌اندازی شده که تاکنون ۱۰۰ خدمت در این درگاه قابل دستیابی است. مبنای ما هم گسترش این خدمات است تا به اهداف شهر هوشمند دست پیدا کنیم. برای تحقق هوشمندسازی نمی‌توان زمان و سقفی مشخص کرد زیرا فناوری یک پدیده پیشگام است که باید به آن برسیم. البته نیروهای مختصص خوبی در اختیار داریم و دانش در شهرداری بومی شده است. امیدوارم با اتکا به همین نیروها و دانش موجود عقب‌ماندگی را جبران و آن را با فناوری دنیا همگام کنیم.

در ادامه مجید طهوریان عسکری،  عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد، اظهار کرد: امروز در عصر اطلاعات، ارتباطات و فناوری‌هایی نوین قرار داریم. عصری که همه رخدادهای مختلف زندگی از کوچک تا بزرگ با حوزه فناوری و اطلاعات در آمیخته شده است.  پشت این تکنولوژی بدون حس یک احساس و انسان پراحساس نشسته و همین انسان است که احساسات، اقدامات، فرآیندها، تکنولوژی‌ها، ابزارها و سخت‌افزارها را راهبردی می‌کند.  

وی ضمن اشاره به اینکه حوزه فناوری اطلاعات یکی از مهمترین موضوعات است که شورای ششم توجه و نگاه ویژه‌ای به آن دارد، افزود: یکی از دغدغه‌های رئیس کمیسیون خدمات شهری این است که باید خدمات شهری در بستر هوشمندسازی و فناوری پیش برود؛ بنابراین باید تلاش شود خدمات شهری، ابزارها و کارکردها به ابزار فناوری اطلاعات دست پیدا کند.  

عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد تاکید کرد: امروز شما حاضرین در جلسه در قله توجهات حوزه سیاست‌گذاری مدیریت شهری قرار گرفته‌اید اما اگر در فاصله سیاست‌گذاری و اجرا هنوز نتوانسته‌ایم استقرار در این قله را خوب حفظ کنیم، باید تغییر رویه دهیم و بر عملکرد خود نظارت بیشتری داشته باشیم. همچنین لازم است مدیران ارشد و هیات مدیره سازمان فاوا نیز توجه ویژه‌ای به حفظ این قله مهم در حوزه فناوری و اطلاعات در بستر شهری داشته باشند. به عنوان مثال در هفته‌های گذشته قطع ارتباطی که فقط در سیستم من‌کارت شهری ایجاد شد، تا چه اندازه ناراضیتی برای شهروندان مشهدی ایجاد کرد؛ عکس این موضوع هم صادق بود؛ هر زمان که شما روی صفحات کلید کامپیوتر اتفاقات طلایی را برای این شهر رقم زدید، باعث غرور و افتخارآفرینی برای مدیران شهری شده‌اید.

طهوریان عسکری تصریح کرد: ما بین همکاران سازمان فاوا کسانی داشتیم که به دلیل سهل‌انگاری امثال ما اکنون در بهترین شرکت‌های خارجی در حال برنامه‌نویسی‌های یارانه‌ای هستند اما خودمان از وجود این نوابغ و نخبگان بی‌بهره مانده‌ایم. این درد بزرگی است که چرا در حوزه سیاست‌گذاری نمی‌توانیم کاری انجام دهیم که بتوانیم بهترین‌ نوابغ و اندیشمندان حوزه آی‌تی را حفظ کنیم.

عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد ضمن اشاره به اینکه شهرداری باید توجه ویژه‌ای به سرمایه انسانی داشته باشد، گفت: باید دنبال این باشیم که در مجموعه شهرداری کسانی را به کار گیریم که هم هوش و دانش بالایی داشته باشند و هم باعث توسعه فناوری اطلاعات در بستر مدیریت شهری شوند؛ لذا باید نگاه ویژه‌ای به سرمایه انسانی در حوزه فاوا داشته باشیم.

وی اضافه کرد: یکی از اتفاقات که در شورای پنجم افتاده بود و باید توسط شورای ششم ادامه یابد، هوشمندسازی شهر است. البته این اتفاق تقریبا از شورای سوم آغاز و در شورای چهارم به آن توجه شد. در شورای پنجم هم شعار شهر هوشمند در کنار سایر شعارها انتخاب شد. شورای ششم نیز توجه مضاعف خود را برای رسیدن به جهان‌شهر شدن در بستر آی‌تی دیده است. اگر قرار است شهر را ارزان‌تر اداره کنیم، باید به تفکر و دانش حضار در این جلسه بیش از پیش ارج بنهمیم. اگر قرار است که از بستر جهان سوم حرکت فزآینده و رو به رشدی داشته باشیم، بایستی توجه ویژه‌ای به حوزه فناوری و اطلاعات کنیم.

طهوریان عسکری تاکید کرد: تمام تلاش شورای ششم در حوزه سیاست‌گذاری این است که بدون شعار و به معنای واقعی و در عمل در دوره چهار ساله خود لااقل بتواند به شهرداری الکترونیک به صورت واقعی دست یابد. امروز بسیاری از سامانه‌های ما الکترونیکی است اما آیا شهروند الکترونیک داریم؟ آیا فرصت‌ها را از نگاه شهروند و مجاورانی که می‌خواهند از این بسترها استفاده کنند، نگاه کرده‌ایم که بتوانیم شهر هوشمند، شهرداری هوشمند و شهروند هوشمند را طراحی کنیم؟

وی ضمن اشاره به اینکه یکی از بسترهای داشتن دولت الکترونیک، شهرداری الکترونیک است و شهرداری‌ها زمینه‌ساز این اتفاق هستند، گفت: ما به مردم قول داده‌ایم بتوانند در خانه‌های خود به دور از هیچ واسطه‌گری و به دور از تمام دست‌هایی که باعث گره خوردن بیشتر مشکلات مردم می‌شد، در بستر حوزه فناوری خدمات خود را از شهرداری دریافت کنند.  این اتفاق رقم نمی‌خورد مگر با اراده شهرداری و معاونان آن. همه باید تلاش کنند اگر گره‌ای چند ۱۰ ساله در حوزه شهرداری الکترونیک باقی مانده، باز شود.

در ادامه  این مراسم حسین حسامی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهار کرد: فلسفه شکل‌گیری مشهد وجود مقدس امام رضا(ع) است. سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر برای زیارت به مشهد مشرف می‌شوند که این ظرفیت خوبی برای این شهر است. باید تمام ظرفیت‌های شهری، استانی، ملی و بین‌المللی را برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به زائران و مجاوران فعال کنیم.

وی افزود: مشهد شهری مبتنی بر ارائه خدمات است و اطلاق نام جهان‌شهر به مشهد نیازمند زیرساخت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات است. زمانی که از ارکان خدمت‌رسانی صحبت می‌کنیم، مهمترین موضوعی که مطرح می‌شود، فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات بهتر است.  

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به ارائه ۲۶۰ خدمت فاوا برای برای زائران و مجاوران خاطرنشان کرد: یکی از تکالیف اصلی که رهبری بر آن تاکید دارد، استفاده از راه‌ حل‌های فناور برای حل مشکلات جامعه است. مشهد بارها در حوزه فناوری اطلاعات به عنوان شهر و شهرداری برتر و فاوا به عنوان سازمان پیشرو شناخته شده‌اند. البته این موضوع برای جهان‌شهر مشهد کافی نیست و باید حرکت رو به جلو و مثبتی داشته باشیم و به دستاوردهای کنونی اکتفا نکنیم.

وی ادامه داد: ساماندهی و هوشمندسازی سامانه‌ها و فرایندهای اداری موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود. هوشمندسازی باید به گونه‌ای باشد که مردم آن را احساس کنند. در این راستا لام است ۳۲ فرایند و خدمت شهروندی به صورت یکپارچه و به نفع مردم هوشمندسازی شود.  

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شهر هوشمند با شعار محقق نمی‌شود و نیازمند شهروند، مدیران و فرهنگ هوشمند است. موضوعی که باید در این مسیر به آن توجه داشت، توسعه زیرساخت‌ها برای تحقق این هدف است. به عنوان نمونه یکی از ظرفیت‌های خوب موجود برای هوشمندسازی یکی از شئون مدیریت شهری روش‌های تامین مالی نوین است که باید اجرایی شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha