• پنجشنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401042315764
  • خبرنگار : 50026

استانداردهای لازم برای محصولات نوآورانه عناب تدوین شود

استانداردهای لازم برای محصولات نوآورانه عناب تدوین شود

ایسنا/خراسان جنوبی سرپرست فرمانداری خوسف گفت: با توجه به اینکه عناب به عنوان یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی شهرستان خوسف و خراسان جنوبی است، مراکز تحقیقاتی و کشاورزی نسبت به تدوین استاندارد برای محصولات نوآروانه عناب اقدام فوری انجام دهند.

محمد علی ایمانی در گفت و گو با ایسنا خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه خوسف به دلیل داشتن ظرفیت‌های متعدد به عنوان یکی از شهرستان‌های مطرح در تولید محصولات کشاورزی از جمله عناب و گل نرگس در استان خراسان جنوبی و حتی شرق کشور است.

سرپرست فرمانداری خوسف گفت: این شهرستان با داشتن بیش از یک هزار و 900 هکتار سطح زیر کشت عناب به عنوان بزرگترین تولید کننده عناب شرق کشور است و لزوم توسعه کشت، افزایش بهره‌وری و کاشت گونه‌های متناسب با اقلیم و ایجاد کارهای فرآوری برای این محصول وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مراکز تحقیقات کشاورزی در حوزه سرزمینی شهرستان خوسف قرار دارد لزوم انجام کارهای علمی و تحقیقاتی این مراکز به صورت علمی که کشاورزان نیز نتایج این تحقیقات علمی را مشاهده نمایند؛ وجود دارد.

سرپرست فرمانداری خوسف ادامه داد: برای معرفی، برندسازی، توسعه کشت و استفاد از فناوری‌های دانش بنیان برای فرآوری این محصول اقدامات بیشتری باید صورت پذیرد.

ایمانی گفت: تاکنون 4 کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی با تاکید بر ایجاد محصولات با پایه عناب در شهرستان فعالیت می‌کنند که جز یکی مابقی نتوانسته اند عملکرد خوبی در سطح شهرستان و استان داشته باشند.

سرپرست فرمانداری خوسف از برگزاری جلسه با مدیر هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) کشور خبر داد و تصریح کرد: این ستاد در راستای فرآوری محصول عناب سرمایه گذاری‌های مناسبی در شهرستان انجام دهد.

استانداردهای لازم برای محصولات نوآورانه عناب تدوین شود

وی ادامه داد: خام فروشی به عنوان یک معضل جدی برای توسعه کشت عناب است که متاسفانه بخش اعظم تولید عناب استان خراسان جنوبی به صورت خام و فله به فروش می‌رسد.

سرپرست فرمانداری خوسف بر ایجاد بازارچه‌های مجازی برای فروش محصول تاکید کرد و ادامه داد: در دنیای امروز استفاده از فضای مجازی برای فروش این محصولات اهمیت ویژه‌ای دارد.

ایمانی ادامه داد: حدود 4 هزار 750تن عناب توسط بیش از 3 هزار و 500 بهره بردار در شهرستان خوسف تولید می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه استاندارد خاصی برای محصولات عناب تدوین نشده است خاطر نشان کرد: باید مراکز تحقیقاتی و دولتی در راستای تدوین استاندارد برای محصولات فرآوری عناب اقدام اساسی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های موجود به دلیل نداشتن بنیه علمی و سرمایه مناسب نتواسته‌اند سیب سلامت و نشان استاندارد دریافت کنند در تولید و فروش محصولات نوآورانه با مشکلات متعددی روبرو است.

سرپرست فرمانداری خوسف ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله لزوم مدیریت بهتر منابع آبی وجود دارد و لازم است برای توسعه کشت عناب سیستم‌های نوین آبیاری متناسب با آن ایجاد شود.

ایمانی اظهارکرد: با حمایت‌های استاندار اقدامات بسیار خوبی در حوزه کشاورزی شروع شده و امیدواریم این محصول کشاورزی در آینده نزدیک در راستای توسعه اقتصادی این منطقه و در جهت حمایت از کشاروزان عزیز شاهد اتفاقات بسیار خوبی باشیم.

وی یادآورشد: کشاورزی محور توسعه در شهرستان بوده و لزوم تکمیل چرخه تولید بسیار مهم است.

استانداردهای لازم برای محصولات نوآورانه عناب تدوین شود

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز به ایسنا گفت: مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی مجموعه‌ای با مساحت حدود 140 هزار متر مربع است.

وی با اشاره به اینکه هدف از احداث این مجتمع در وهله اول تحقق برنامه‌های پژوهشی، تحقیقاتی، گردشگری، اشتغال‌زا و مؤثر در شکوفایی پتانسیل‌های بالقوه استان در حوزه گیاهان دارویی و علی الخصوص سه محصول استراتژیک عناب، زرشک و زعفران است، افزود: در حال حاضر دو ساختار گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی و مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی در این مجتمع مشغول فعالیت هستند.

پویان با بیان اینکه کار ما در این مجتمع تولید دانش فنی فرآورده‌هایی است که از زرشک و عناب به دست می‌آید، یادآور شد: فعالیت‌های این مرکز سهم قابل توجهی در افزایش رغبت کشاورزان به تولید داشته و بستری برای تهیه محصولات سالم در استان فراهم کرده است که با معرفی این محصولات و فرآورده های حاصل از آن به بازارهای بین المللی سبب افزایش ارزش افزوده و زمینه ساز ارز آوری برای کشور خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha