• پنجشنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401042315979
  • خبرنگار : 50071

رئیس اداره جنگل‌کاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی خبر داد

شناسایی ۵۵ ذخیرگاه جنگلی خراسان رضوی

شناسایی ۵۵ ذخیرگاه جنگلی خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره جنگل‌کاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با بیان این خبر گفت: تاکنون ۵۵ ذخیره گاه جنگلی در خراسان رضوی شناسایی شده است

محمد زرگران اظهار کرد: ذخیره‌گاه‌های جنگلی به دلیل برخورداری از گونه‌های باارزش ژنتیکی و نادر و نیز حساسیت بالای مدیریتی باید از ظرافت و دقت نظر و پیچیدگی خاصی برخوردار باشد. بحث پیرامون ذخیره‌گاه‌های جنگلی از موضوعات مهمی است که در دهه گذشته به جهت اهمیت حفظ تنوع بیولوژیکی (تنوع گیاهی و ژنتیکی) در جهت برقراری تعادل و پایداری اکوسیستم‌ها از یک سو و از سوی دیگر انقراض تعداد زیادی از گونه‌های مهم گیاهی در اثر دخالت‌های غیر معقول و غیر مسئولانه انسان مورد توجه و احترام برنامه‌ریزی قرار گرفته است.

اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی نیز در همین راستا مبادرت به شناسایی و اعمال قرق رویشگاه‌های مورد نظر با روش‌های مختلف ترویجی، تبلیغی و اطلاع‌رسانی به جامعه مخاطب نموده است.

 وی گفت: ما با تکیه بر اعتبارات استانی و ملی  خود، برنامه  شناسایی، تدقیق و آگهی  را  برای این رویشگاه‌های ارزشمند از سال ۱۳۷۵ در سر لوحه فعالیت‌های خویش قرار داده ایم. تعداد ذخیره‌گاه‌های جنگلی شناسایی و اگهی شده استان از ابتدا تا کنون ۵۵ مورد بوده و مساحتی بیش از ۱۶۱ هزار هکتار را در بر می‌گیرد. این ذخیره‌گاه‌ها شامل رویشگاه‌های ارزشمند گونه‌های ارس، پسته، بنه بادامشک، ارغوان، سماق، گردو ، پده و گونه نادر قره قات  و تاغ‌زارها و استنبیل طبیعی  می‌باشند. لازم به ذکر است بیش از ۵۰ درصد آگهی  این مساحت در سال ۱۴۰۰ انجام شده است و از تعداد ۵۵ مورد ذخیره‌گاه ۵ مورد دارای طرح مدیریت ذخیره‌گاه می‌باشد که مساحت حدود  ۵۰۰۰هکتار را در بر می‌گیرد .

به گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی، وی پیش‌بینی کرد در سال ۱۴۰۱ حداقل مساحت ۵۳ هزار هکتار در طرح مدیریت ذخیره‌گاه در سطح استان تهیه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha