• جمعه / ۲۴ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401042416349
  • خبرنگار : 50167

افزایش سطح تری‌گلیسیرید احتمال ابتلا به کدام بیماری‌ها را افزایش می‌دهد؟

افزایش سطح تری‌گلیسیرید احتمال ابتلا به کدام بیماری‌ها را افزایش می‌دهد؟

ایسنا/زنجان متخصص قلب و عروق گفت: افزایش سطح‌ تری‌گلیسیرید باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری، دیابت و کبد چرب می‌شود.

مرجان ثابتی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با چربی درون بدن، اظهار کرد: مواد چرب درون بدن مضر نیستند بلکه برای سلامت کلی، بدن نیاز به کلسترول دارد و کلسترول در خون توسط پروتیٔین‌هایی به نام لیپید حمل می‌شود و این پروتیٔین‌ها می‌توانند در ۲ حالت خوب (HDL) و بد (LDL) باشند.

وی در رابطه با کلسترول خوب خون (HDL)، افزود: این پروتئین کلسترول را از سلول‌ها برداشته و به کبد برمی‌گرداند که در آنجا یا تجزیه می‌شود و یا به عنوان مواد زاید به خارج از بدن انتقال داده می‌شود، به همین دلیل به HDL‌ کلسترول خوب گفته می‌شود و هر چه سطح آن بیشتر باشد، بهتر است.

این متخصص در رابطه با کلسترول بد خون (LDL)، تصریح کرد: این پروتئین کلسترول را به سلول‌هایی که به آن نیاز دارند حمل می‌کند. اگر میزان کلسترول موجود بیش از مقدار مورد نیاز سلول‌ها باشد، در این صورت این ماده در دیواره سرخرگ‌ها رسوب می‌کند که باعث بروز بیماری‌های مربوط به سرخرگ‌ها می‌شود. به همین دلیل به LDL کلسترول بد گفته می‌شود.

متخصص قلب و عروق در رابطه با تری‌گلیسرید خون، گفت: میزان تری‌گلیسیرید در خون یکی از مهم‌ترین فشارسنج‌های مهم سلامت متابولیک بوده و افزایش سطح‌ تری‌گلیسیرید باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری، دیابت و کبد چرب می‌شود.

ثابتی با بیان اینکه عامل افزایش‌دهنده خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری افزایش LDL (کلسترول بد) و کاهش HDL (کلسترول خوب) است، خاطرنشان کرد: ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺼﺮﻑ این دارو ﺷﺐﻫﺎ،همراه با غذا یا بعد از شام ﺍﺳﺖ زیرا ﮐﺒﺪ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺷﺐ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﯿﺴﻢ ﭼﺮﺑﯽ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﻫﺪ، گفتنی است داروهای پایین آورنده چربی خون شامل لواستاتین، آتورواستاتین، رزوواستاتین، ژمفیبروزیل، فنوفیبرات و غیره است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha