• جمعه / ۲۴ تیر ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401042416493
  • خبرنگار : 50416

در انتخابات دوره قبل مجلس شورای اسلامی یک نفر هم به دلایل سیاسی یا جناحی رد صلاحیت نشد

در انتخابات دوره قبل مجلس شورای اسلامی یک نفر هم به دلایل سیاسی یا جناحی رد صلاحیت نشد

ایسنا/همدان رئیس هیات نظارت بر انتخابات شهرستان ملایر با تاکید بر اینکه شورای نگهبان اجازه ی اعلام دلایل رد صلاحیت افراد در انتخابات را ندارد، گفت: در انتخابات دوره قبل مجلس شورای اسلامی حتی یک نفر هم به دلایل سیاسی  و جناحی رد صلاحیت نشد.

به گزارش ایسنا حجت الاسلام احمد فراهانی ۲۴ تیر ماه در خطبه های پیش از نماز جمعه ملایر به سالروز تاسیس شورای نگهبان اشاره و اظهار کرد: شورای نگهبان یکی از مهم ترین نهاد های حکومتی نظام جهموری اسلامی به شمار می رود.

فراهانی با تاکید بر اینکه نبود شورای نگهبان در کنار مجلس قانون گذار سبب عدم اعتبار مصوبات مجلس شورای اسلامی است، گفت: یعنی اعتبار هر قانون مصوب در مجلس شورای اسلامی، هم از نظر قانونی و هم از نظر شرعی باید به تایید اعضای شورای نگهبان برسد.

وی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری را یکی دیگر از وظایف مهم شورای نگهبان برشمرد و تاکید کرد: تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری مستقیما با شورای نگهبان است و مرجع دیگری در تایید صلاحیت آن ها نقش ندارد.

فراهانی تصریح کرد: گاهی اوقات شورای نگهبان بدلیل رعایت آبروی افراد رد صلاحیت شده، واقعیت ها را نمی گوید.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شهرستان ملایر اضافه کرد: برخی افراد رد صلاحیت شده پس از اطلاع از دلایل رد صلاحیت شان، عوام فریبی کرده و خود را ظاهر الصلاح نشان می دهند.

فراهانی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان اجازه‌ی اعلام دلایل رد صلاحیت افراد در انتخابات را ندارد، گفت: در انتخابات دوره قبل مجلس شورای اسلامی حتی یک نفر هم به دلایل سیاسی و جناحی رد صلاحیت نشد.

وی فساد اقتصادی و ارتباطات غلط با کشورهای دیگر را از جمله دلایل رد صلاحیت برخی افراد دانست و خاطرنشان کرد: شورای نگهبان هیچ گاه نگاه سیاسی و جناحی به هیچ حزب و گروهی را نداشته است.
وی با بیان اینکه ۶ نفر از این اعضای ۱۲ نفره شورای نگهبان، فقیه بوده و توسط مقام معظم رهبری انتخاب می شوند، افزود: ۶ عضو دیگر این شورا توسط رییس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی شده و از مجلس رای اعتماد می گیرند.

فراهانی تبیین قانون اساسی و حفظ شرعی بودن احکام را از وظایف شورای نگهبان برشمرد و تصریح کرد: اگر مصوبه ای از مصوبات مجلس مغایر با قوانین و موازین اسلامی باشد، از نظر شورای نگهبان وجاهت قانونی و شرعی ندارد.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شهرستان ملایر با بیان اینکه ممکن است افرادی در بازبینی قانون اساسی نظر متفاوتی داشته و دستورات قانون اساسی را با علایق و سلایق خود تعریف کنند، افزود: این مسائل باید در شورای نگهبان تفسیر شود.

وی شورای نگهبان را مرجع رسمی تفسیر قانون اساسی دانست و گفت: در صورت ایجاد مسئله بین اوامر اجرایی کشور، اعضای شورای نگهبان حرف اول و آخر را می زنند.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha