• شنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۱ / ۰۷:۳۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401042516595
  • خبرنگار : 50250

کمبود اعتبار؛ ابرچالش پروژه‌های راه‌سازی چهارمحال و بختیاری

کمبود اعتبار؛ ابرچالش پروژه‌های راه‌سازی چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری سال‌های متمادی، مردم چهارمحال و بختیاری منتظر اتمام پروژه‌های راه‌سازی در شهرستان‌های مختلف استان هستند، عمر برخی از این پروژه‌ها به بیش از دو دهه نیز می‌رسد، جاده‌های مرگی که این سال‌ها بی‌رحمانه جان تعداد کثیری از هموطنان را گرفته و یا به خطر انداخته‌اند، امروز چشم‌انتظار تحقق وعده‌های مسئولان هستند.

به گزارش ایسنا، پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیدددشت به شهرکرد، محور شهرکرد- بازفت به مسجد سلیمان، باند دوم محور شهرکرد- بروجن- لردگان- گندمان به چغاخور، تونل دشتک به فارسان، محور سورشجان به چلگرد، محور اردل- گورمیزه به دوپلان، باند دوم سامان به تیران، باند دوم محور شهرکرد- بن به داران، محور شهرکرد- شلمزار- ناغان به کارون ۴، تونل زره و باند دوم لردگان به ایذه بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه راه‌سازی در چهارمحال و بختیاری است که تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها علاوه بر کاهش تصادفات جاده‌ای، امیدی برای خروج این استان از محرومیت نیز محسوب می‌شود.

در سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری در مجموع ۱۵ مصوبه در حوزه فعالیت اداره‌کل راه و شهرسازی در استان به تصویب رسید که عمده این مصوبات در حوزه تکمیل پروژه‌های راه‌سازی است و اعتبار قابل توجهی نیز به این پروژه‌ها اختصاص یافته است.

اما قطعا مسئله مهم پس از تصویب اعتبار، تخصیص و جذب اعتبار است و اگر این مهم محقق نشود و اعتبارات برگشت بخورد، باید سال‌های سال منتظر تکمیل این پروژه‌های حیاتی در استان و از دست رفتن جان هموطنان در جاده‌های مرگ باشیم.

برآن شدیم تا آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی در چهارمحال و بختیاری را از زبان مسئولان مربوطه در استان جویا و مطلع شویم.

اگر اعتبار تخصیص پیدا نکند، پروژه‌های راه‌سازی تعطیل می‌شود

حمید ربیعی- معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌های راه‌سازی در استان، اظهار کرد: اکثر پروژه‌های حوزه راه‌سازی در استان فعال هستند، اما چند پروژه به‌علت مشکل در تملک اراضی، کمبود اعتبار و بدهی به پیمانکار تعطیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه اعتبارات خوبی در سفر ریاست جمهوری به پروژه‌های راه‌سازی اختصاص یافته است، گفت: مطالبات پیمانکاران پروژه‌های راهسازی افزایش پیدا کرده است، در صورت جذب و تزریق اعتبارات سفر بخشی اعظمی از این مطالبات تسویه خواهد شد، این مسئله روند اجرایی پروژه‌ها را تسریع خواهد کرد.

ربیعی افزود: پروژه تونل زره و محور گوشکی به قره در حال حاضر به‌علت بدهی به پیمانکار و پرداخت نشدن هزینه‌های تملک اراضی به مردم غیرفعال است، در پروژه تونل زره حدود ۳۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکار پروژه داریم و برای تملک اراضی در پروژه محور گوشکی به قره نیز نیازمند حدود ۶ میلیارد و جهت پرداخت بدهی پیمانکار چهار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بدهی به پیمانکاران در پروژه‌های حوزه راه‌سازی وجود دارد، برای مثال در دو قطعه از پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی به دو پیمانکار داریم.

وی با بیان اینکه در محور شهرکرد به شلمزار برای تملک اراضی حدود هشت میلیارد تومان بدهی به مردم محلی داریم، عنوان کرد: خوشبختانه مردم همکاری لازم را در این خصوص داشتند، عمده مشکل اصلی بحث مشکلات اجتماعی در قبرستان شهر کیان است که در حال آماده‌سازی یک طرح هستیم تا تعداد کمتری قبر گرفته شود و مقرر شد جلسه‌ای در این خصوص برگزار تا برای حل مشکل برنامه‌ریزی کنیم.

ربیعی ادامه داد: پروژه محور شهرکرد به شلمزار در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، حدود هشت کیلومتر در قطعه اول و پنج کیلومتر در قطعه دوم در این محور آماده آسفالت است، تنها یک نقطه بحرانی در این محور وجود دارد که پایه‌های پل تاکنون اجرا شده و عرشه آن نیز در حال اجرا است.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در خصوص روند اجرایی تونل فارسان به دشتک، توضیح داد: مطالبات پیمانکار این پروژه اندک است، اگر اعتبارات ۱۴۰۱ تزریق شود، این پروژه پیشرفت خوبی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه اجرای پروژه‌های راه‌سازی بسیار هزینه‌بر است، خاطرنشان کرد: اکثر پروژه‌های راه‌سازی با مشکل اعتباری مواجه هستند، اگر تا دوماه آینده اعتبار به پروژه‌های عمرانی تزریق نشود، اکثر پروژه‌ها با مشکل مواجه خواهند شد.

ربیعی در پایان بیان کرد: در تونل گورمیزه و پروژه سه راهی هفشجان اعتبار تزریق شده است و تا چند ماه می‌توانند فعال باشند، اما برای پروژه‌های راه‌سازی در محور شهرکرد- بروجن به لردگان با مشکل جدی مواجه هستیم، پروژه راه‌آهن در برخی قسمت‌ها فعال است و اگر اعتبار تزریق نشود با مشکل مواجه خواهند شد.

کمبود اعتبار؛ ابرچالش پروژه‌های راه‌سازی چهارمحال و بختیاری

اجرای برخی پروژه‌های عمرانی نیازمند صرف هزینه بسیار بالا است

علی حیدری- سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اعتبارات قابل توجهی در سفر ریاست جمهوری به استان اختصاص یافت، اظهار کرد: این اعتبارات با رویکرد محرومیت‌زدایی به استان اختصاص یافته است و باید ظرف مدت دو سال جذب شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اعتبارات سفر به چهارمحال و بختیاری تخصیص پیدا نکرده است، گفت: به دستگاه‌های اجرایی اعلام شده تا برای پروژه‌های فاقد پیمانکار، پیمانکار جذب تا در صورت تزریق اعتبار، سریعا اعتبار جذب شود، روال اداری جذب اعتبار در حال طی شدن است و به زودی به حساب استان واریز می‌شود.

حیدری با بیان اینکه اجرای برخی پروژه‌های عمرانی نیازمند صرف هزینه بسیار بالا است، توضیح داد: برای مثال در پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکار وجود دارد و در صورت تزریق اعتبار باید در ابتدا بدهی به پیمانکار تسویه شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه تورم و افزایش قیمت‌ها بر هزینه تمام شده پروژه‌های عمرانی تاثیر دارد، خاطرنشان کرد: اجازه نمی‌دهیم امسال یک ریال اعتبار برگشت بخورد، فرصت جذب اعتبارات سال 1400 تا آخر شهریورماه است.

وی در خصوص وضعیت راه‌های روستایی چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی به بحث راه‌های روستایی ورود پیدا می‌کند و در جذب اعتبارات رتبه پنجم را داریم، تغییرات مدیریتی در مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و تعطیلات نوروز موجب کندی در پروژه‌های این حوزه شد.

حیدری با بیان اینکه ۳۱ تونل در حوزه راه‌سازی در چهارمحال و بختیاری در حال ساخت است، یادآور شد: این مسئله به‌علت کوهستانی بودن استان است و هزینه بالایی را می‌طلبد، در حالیکه در استان مجاور تنها دو تونل در دست اجرا است، گاهی اجرای پروژه‌های راه روستایی در برخی مناطق صعب‌العبور توجیه اقتصادی ندارد و هزینه بالایی را نیز می‌طلبد که با کمبود اعتبارات امکان اجرا وجود ندارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی چهارمحال و بختیاری در خصوص تونل چری، عنوان کرد: مسیر این محور ۱۲ کیلومتر است که ۶.۵ کیلومتر آن تونل است و تاکنون ۱۵۰۰ متر آن کار شده و با اجرای پروژه ۱۰۰ پیچ خطرناک حذف خواهد شد، اعتبار لازم برای آن تا امروز ۱۰ هزار میلیارد تومان است و پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: حفاری تونل فارسان به دشتک به اتمام رسیده است و در حال اجرای عملیات لاینیگ هستیم، این پروژه مشکل اعتباری ندارد، اولویت تکمیل تونل است و این کار هزینه‌بر و زمان‌بر خواهد بود و درصدد هستیم تونل تا پایان سال به اتمام برسد و مابقی محور اجرا شود.

کمبود اعتبار؛ ابرچالش پروژه‌های راه‌سازی چهارمحال و بختیاری

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha