• شنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۱ / ۰۷:۴۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401042516606
  • خبرنگار : 50177

مدیرکل دامپزشکی لرستان:

کشتار غیرمجاز دام قابل پیگرد در مراجع قضایی است

کشتار غیرمجاز دام قابل پیگرد در مراجع قضایی است

ایسنا/لرستان مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: کشتار غیرمجاز دام در خارج از کشتارگاه خلاف قانون بوده و قابل پیگرد در مراجع قضایی است.

مصطفی زبردست در خصوص مخاطرات بهداشتی عرضه و کشتار غیرمجاز دام در حاشیه شهر های استان، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه کشتار غیرمجاز دام در برخی مبادی و حاشیه شهرهای لرستان به معضلی بهداشتی تبدیل شده و باعث ایجاد انواع خطر و نابسامانی نظیر شیوع انواع بیماری‌ها، آلودگی محیط، تجمع حیوانات، حشرات و جوندگان، آسیب روانشناسی، نازیبایی مبلمان شهری و انتقال عوامل بیماری‌ها به مناطق دیگر می‌شود.

وی افزود: افرادی که خارج از کشتارگاه اقدام به کشتار غیرمجاز دام و عرضه گوشت می‌کنند در حقیقت با عرضه غیربهداشتی گوشت موجب شیوع و انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: به علت عدم وجود سیستم سپتیک فاضلاب و دفع فضولات این موارد سبب آلودگی‌های محیط زیست و تجمع حیوانات حشرات و جوندگان می‌شود.

زبردست افزود: کشتار دام در خارج از کشتارگاه و در معابر عمومی و شهری عملی غیرفرهنگی و نشان دهنده عدم رعایت اصول نوین شهرنشینی است.

وی بیان کرد: ذبح دام در معابر عمومی و در برابر چشم کودکان تاثیر منفی بر روح و روان آنها گذاشته و با دیدن این صحنه‌های کشتار که بعضاً با خشونت نیز همراست آثار زیان بار روانی در کودکان ایجاد  و در درازمدت باعث ایجاد رفتارهای خشونت بار در افراد می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان عنوان کرد: کشتار غیرمجاز دام‌ها در مبادی اصلی تردد شهرها وآویزان بودن لاشه همچون ریختن خونابه و فضولات حاصل از کشتار دام‌ها چهره زشت و نازیبایی به این مناطق می‌دهد و سبب نارضایتی مسافران عبوری از آنجا شده است.

زبردست خاطرنشان کرد: نقل و انتقال غیرمجاز دام‌ها به منظور کشتار علاوه بر احتمال انتقال بیماری‌ها و افراد سالم می‌تواند باعث انتقال عوامل بیماری‌زای دامی از یک منطقه به منطقه دیگر و فراگیر شدن این بیماری و اپیدمی در منطقه جدید شود.

وی یادآور شد: بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۴ و ۱۲ قانون سازمان دامپزشکی،  کشتار غیرمجاز دام در خارج از کشتارگاه خلاف قانون بوده و قابل پیگرد در مراجع قضایی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha