• شنبه / ۲۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401042516951
  • خبرنگار : 50176

یک پژوهشگر حوزه سبک زندگی تشریح کرد:

شبهه الزام اجتماعی حجاب/ بی‌حجابی باکلاسی نیست

شبهه الزام اجتماعی حجاب/ بی‌حجابی باکلاسی نیست

ایسنا/لرستان پژوهشگر حوزه سبک زندگی با اشاره به اینکه دشمنان گاهی شبهه الزام اجتماعی حجاب و عفاف را اینگونه مطرح می‌کنند که در زمان پیامبر(ص) با بی‌حجابی برخورد نمی‌شد در حالی‌که تعزیر در اسلام برای تنبیه ناهنجاری‌های اجتماعی وجود داشته است، گفت: گاهی در فضای جامعه بی‌حجابی را باکلاسی می‌دانند در حالی‌که هر کس پوشش بیشتری داشته باشند باکلاس‌تر است.

حجت حاجی‌کاظم در نشست مجازی «بررسی شبهات علیه عفاف و حجاب» که شامگاه جمعه، ۲۴ تیر به همت نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان لرستان ویژه طلاب و فعالان سواد رسانه‌ای لرستان برگزار شد، با اشاره به اینکه شبهات حجاب و عفاف دو دسته درون‌متن دینی و برون‌متن دینی تقسیم‌بندی می‌شود، اظهار کرد: درون‌متن شبهاتی هستند که در آن دشمنان از متن دین استفاده می‌کنند و به دنبال آن هستند که بگویند حجاب لازم نیست و یا اجتماعی نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی شبهات پیرامون حجاب برون‌متن دین هستند، ادامه داد: در اینگونه شبهات دشمن از موضوعاتی خارج از دین استفاده می‌کند و به دنبال آن است که به جامعه بقبولاند که نگاه اسلام به حجاب درست نیست.

حاجی‌کاظم با تأکید بر اینکه نگاه ما به موضوعات باید منصفانه و حق‌جویانه باشد اما باید بدانیم وقتی حرفی روشن و واضح بود آن چیزی که بر علیه آن مطرح می‌شود شبهه است، اضافه کرد: در یک تقسیم‌بندی شبهاتی که بر علیه حجاب و عفاف مطرح می‌شود یا مربوط به اصل حجاب است یک مربوط به مباحث حاکمیتی حجاب است.

عضو کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شبهات دشمنان گاهی در مورد اصل پوشش و گاهی در مورد میزان پوشش را مورد هجمه قرار می‌دهد، ادامه داد: گاهی شبهات پیرامون حجاب حاکمیتی است بدین معنا که آیا حاکمیت می‌تواند در حوزه حجاب ورود کند و اگر می‌تواند شیوه آن چگونه است.

وی با اشاره به اینکه دشمنان از متن دین شبهاتی بر علیه حجاب مطرح می‌کنند و گاهی می‌گویند مسئله روسری در اسلام برای انسان تشریفاتی است، خاطرنشان کرد: در مورد شبهات بخش حاکمیتی برخی افراد می‌گویند حجاب حاکمیتی نیست چراکه در زمان پیامبر(ص) در مورد حجاب برخوردی نداشته‌ایم.

حاجی‌کاظم با تأکید بر اینکه حجاب از گذشته به بین تمام ملت‌ها به شکل‌های گوناگون وجود داشته است، ادامه داد: دویست سال پیش غربی‌ها، ژاپنی‌ها و ایرانی‌ها لباس بلندی بر تن داشته‌ و چیزی شبیه جادر روی سر زنان وجود داشته است و در بسیاری از کشورها چیزی شبیه چادر بوده است اما در دوره‌ای به دنبال کم کردن پوشش رفته‌اند.

این پژوهشگر حوزه سبک زندگی با اشاره به اینکه امروزه در فضای جامعه برهنگی را باکلاس بودن معنا می‌کنند در حالی‌که در گذشته هر چه انسان پوشیده‌تر بود باکلاس‌تر بود، اضافه کرد: در نگاه دین تعزیر برای تنبیه وجود داشته و کارایی آن برای جاهایی بود که احکام الهی شکسته می‌شد و این امر برای جلوگیری از ناهنجاری اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه شبهاتی که خارج متن دین پیرامون حجاب و عفاف مطرح می‌شود اصل پوشش و الزام اجتماعی به پوشش را مورد هجمه قرار می‌دهد، ادامه داد: جبهه ضد حجاب بیشتر الزام اجتماعی را مورد هجمه قرار می‌دهند چراکه الزام اجتماعی قابلیت مطلوم‌نمایی و شبهه‌سازی را دارد و به دنبال این است که اصل پوشش را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.

حاجی‌کاظم با تأکید بر اینکه دشمنان با اصل پوشش مشکل دارند ولی مستقیم به آن نمی‌پردارند، ادامه داد: برای تقویت حجاب و عفاف و پاسخ به شبهات و هجمه‌های دشمنان باید ابتدا به اصل پوشش بپردازیم.

عضو کارگروه جمعیت معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شبهه دیگری که در اصل پوشش مطرح می‌شود عادی‌سازی و عادی شدن بی‌حجابی است، خاطرنشان کرد: دشمنان می‌گویند به جای اینکه مردم پوشش رعایت کنند چشم خودشان را مراقبت کنند که در پاسخ به این شبهه باید گفت و اشکال این شبهه در این است که اولا انسان بدون دیدن نمی‌تواند زندگی کند که اگر بی‌حجابی فوق‌العاده زیاد باشد عموم افراد برای زندگی کردن با مشکل مواجه می‌شوند و حق اجتماعی انسان ضایع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه منطق این است که هم باید انسان‌ها نگاه خود را مراقبت کرد و هم پوشش رعایت شود، ادامه داد: اگر کسی بدحجاب بود کسی بجز حق تذکر حق ندارد او را آزار دهد.

حاجی‌کاظم با تأکید بر اینکه گاهی این نکته مطرح می‌شود که کسی پوشش را رعایت کند تا ابد از هرگونه آسیبی مصون است و اگر کسی حجاب را رعایت نکند به او حمله می‌کنند در حالی که هر دو شبهه اشتباه است، اظهار کرد: در نگاه دینی حجاب دارای ظرفیت اثرگذاری است و گاها ممکن است با وحود رعایت حجاب، شاهد آزار دیگران باشیم به معنای دیگر حجاب مصونیت صددرصد ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید به زن بودن و مرد بودن در اجتماع مشخص باشد، افزود: نقش حجاب و عفاف این است که زن در زن بودن و مرد در مرد بودن خود بماند و به جنسیت احترام می‌گذارد از طرفی اسلام می‌خواهد فاصله زن و مرد و حدود آنان رعایت شود لذا پوشیدن لباس ویژه زنان برای مردان و پوشش لباس مردانه برای زنان حرام است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha