• چهارشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401042919658
  • خبرنگار : 50123

وقتی خشکسالی گریبانگیر اکوسیستم طبیعی می‌شود

وقتی خشکسالی گریبانگیر اکوسیستم طبیعی می‌شود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری خشکسالی جدای از اثرات آشکاری که بر ابعاد مختلف زندگی و حیات بشری دارد، همواره اثرات نهان بسیاری بر بخش‌های مختلف زندگی و فراتر از آن بر اکوسیستم طبیعی و انسانی می‌گذارد.

حیات آدمی و فراتر از آن حیات همه موجودات بیش از هر چیز به "مایع حیات" بستگی دارد، حیات وحش و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری از جمله موجوداتی هستند که وقوع خشکسالی و کم‌آبی به طور مستقیم بر زندگی و زیست آن‌ها اثرگذار است.

به گزارش ایسنا، پدیده خشکسالی و به تبع آن کاهش رشد و نمو گیاهان تاثیر مستقیم بر زادآوری و چرخه غذایی طبیعت داشته است، از همین رو خشکسالی نه تنها زندگی ما انسان‌ها را با خطر جدی مواجه می‌کند، بلکه تاثیر مستقیم بر اکوسبستم‌های جانوری و گیاهی دارد.

شهرام احمدی_ مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال‌های بسیاری است که چهارمحال و بختیاری با مساله خشکسالی مواجه است، به طوری‌که در ۱۰ سال گذشته بیش از ۹۶ درصد مساحت استان به نوعی دچار خشکسالی شده و علاوه بر محیط زیست انسانی، تاثیر خود را بر محیط زیست طبیعی نیز گذاشته است.

وی افزود: خشکسالی بر رویش گیاهان مرتعی تاثیرگذار است، یعنی با وقوع پدیده خشکسالی و با کاهش بارندگی‌ها شاهد رویش گیاهان مرتعی در منطقه نخواهیم بود و به مرور زمان و استفاده از پوشش کم موجود، محدودیت غذایی ایجاد شده و منجر به مهاجرت و یا از بین رفتن گونه جانوری می‌شود، از طرفی این مساله بر کاهش رطوبت خاک و افزایش آتش‌سوزی‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در ادامه گفت: پدیده خشکسالی به صورت مستقیم بر منابع آب تاثیر گذاشته، به طوری که این مساله در چند سال گذشته موجب شده فشار مضاعفی بر منابع آب وارد شود، یعنی در این سال‌ها بسیاری از چشمه‌ها و قنوات خشک یا کم‌آب شده‌اند، رودخانه‌های دائمی به فصلی و رودخانه‌های فصلی خشک شده‌ است.

احمدی با اشاره به تاثیر خشکسالی بر اکوسیستم طبیعی و انسانی، تصریح کرد: خشکسالی موجب شده سه کانون مستعد در استان برای تولید گردوغبار تشکیل شود، از طرفی حتی تاثیر خشکسالی بر اکوسیستم طبیعی از جمله تاثیر آن بر تغذیه حیات‌وحش، ایجاد تنش برای حیات‌وحش طبیعی، گیاهی‌و جانوری می‌تواند موجب افزایش بیماری‌های حیات‌وحش شود.

وی بیان کرد: خشکسالی و کمبود منابع آب موجب کاهش جمعیت حیات وحش و زاد و ولد، رقابت غذایی نامناسب بین گونه‌ها شده و در نتیجه این تغییر وضعیت، اکوسیستم حیات وحش یا به ناچار اقدام به مهاجرت می‌کنند و یا در صورت عدم امکان مهاجرت طولانی، برخی گونه‌ها محکوم به فنا خواهند بود.

به گفته وی،‌ احداث آبشخورها، لوله‌کشی و انتقال آب سیار با تانکر به آبشخورها و حفر چاه برای تامین آب حیات وحش اقداماتی است که برای جلوگیری از به خطر افتادن حیات وحش در مناطق حفاظت شده استان انجام شده است.

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که پیگیر هستیم و لازم است همکاری همگانی صورت گیرد، رعایت حق‌آبه‌های زیست محیطی اکوسیستم‌های طبیعی استان است که می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های خشکسالی به محیط‌زیست انسانی و طبیعی کمک‌کننده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha