• چهارشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401042919678
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرکل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان:

تحول در شهرداری اصفهان شعارگونه نیست

تحول در شهرداری اصفهان شعارگونه نیست

ایسنا/اصفهان مدیرکل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه تحول در شهرداری شعارگونه نیست، بلکه عملیاتی و اجرایی است، گفت: یکی از الزامات تحول، شناخت و ارزیابی وضع موجود یک سازمان است و در این راستا شهرداری اصفهان داوطلب شده تا خود را ارزیابی کند و با بررسی وضع موجود، نقاط قابل ‌بهبود خود را شناسایی کرده و برای انجام آنها هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کند.

سید مصطفی اعتصامی در گفت‌وگو با ایسنا، مقدمه تحول را شناخت درست از سازمان دانست و تأکید کرد: ارزیابی سازمانی مقدمه تحول است و با این ارزیابی، هدف‌گذاری می‌کنیم تا اقدامات در راستای بهبود شرایط فعلی، ارتقای کیفی خدمات و افزایش رضایت شهروندان باشد.

مدیرکل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان به ساختار اداره کل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان اشاره و اظهار کرد: این اداره کل برای پیگیری مباحث کیفی و مرتبط با تغییر و تحول‌های رو به بهبود، چند زیرمجموعه دارد که هرکدام یکی از ابعاد تحول اداری را دنبال می‌کنند.  

وی از اداره آموزش شهرداری اصفهان به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اداره کل نوسازی و تحول اداری نام برد که وظیفه آموزش و توانمندسازی کارکنان شهرداری را به عهده دارد و افزود: از آنجا که منشاء هرگونه تحول در سازمان انسان‌ها هستند، موضوع آموزش مدیران و کارکنان به‌عنوان یکی از ابعاد تحول اداری بسیار حائز اهمیت است.

اعتصامی گفت: اداره معماری سازمانی، شهر هوشمند و خدمات الکترونیک، و گروه بهبود و تحول، تشکیلات سازمانی، مدیریت فرآیندها و تعالی سازمانی از دیگر موضوعاتی هستند که در این حوزه پیگیری و انجام می‌شود و ساختار این اداره کل را شکل داده‌اند. هر قسمت در هر اداره وظایف و پروژه‌های زیادی را در راستای تحول اداری انجام داده و پروژه‌های متعدد دیگری را نیز در دست اقدام دارد.

مدیرکل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان یکی از اقدامات مهم در راستای تحول اداری را تعالی سازمانی دانست و گفت: تعالی سازمانی بر اساس الگوی ملی تعالی اجرا می‌شود که در ایران قدمت ۲۰ ساله دارد و مبنای اصلی آن مدل تعالی سازمانی مدل کیفیت اروپا (EFQM) است، اما این مدل توسط سازمان مدیریت صنعتی بازنویسی شده و مدل بومی استخراج شده است. این الگوی سازمانی، بر اساس ارزیابی که انجام می‌دهد، فاصله میان سازمان‌های موجود را با وضع ایده آلی که یک سازمان متعالی باید داشته باشد، بررسی می‌کند و یک‌سری معیار و هدف دارد که سازمان بر اساس آن‌ها سنجیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال سومین دوره است که فرایند ارزیابی در سازمان‌های وابسته به شهرداری اصفهان تکرار می‌شود، گفت: در حال حاضر ۱۵ سازمان و ۵ شرکت شهرداری با الگوی تعالی سازمانی ارزیابی می‌شوند. در این فرایند ارزیابی، یک ارزیاب ارشد بیرون از سازمان و سه ارزیاب داخلی از مجموعه شهرداری و سازمان‌ها انتخاب شده‌اند که طی دو روز کاری بر اساس برنامه‌ای مشخص، در سازمان‌ها حضور پیدا می‌کنند و بر اساس اظهارنامه‌ای که سازمان‌ها بر مبنای مدل نوشته‌اند سازمان‌ها را ارزیابی می‌کنند و در نهایت نقاط قوت و نقاط قابل ‌بهبود سازمان‌ها را در قالب گزارش بازخورد به آن‌ها ارائه می‌دهند.

اعتصامی با بیان اینکه در این گزارش‌ها نشان داده می‌شود بر اساس معیارهای مدل، چقدر سازمان به سمت سازمان متعالی خود را نزدیک کرده و چه مسیری را باید طی کند، افزود: در این مدل رهبری سازمانی، استراتژی، قابلیت‌ها، کارکنان، مشتریان و عملیات به‌عنوان معیارهای توانمندساز هستند و یک معیار نتایج نیز وجود دارد که اثربخشی معیارهای قبلی را نشان می‌دهد. این مدل ارزیابی تعالی سازمانی به‌عنوان یک الگو برای تغییر و تحول رو به بهبود سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هر سال جایزه ملی ارزیابی سازمانی برگزار می‌شود و شرکت‌های بزرگ در این رقابت شرکت می‌کنند، تصریح کرد: کاری که ما در شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم یک ارزیابی داخلی است که با استفاده از ارزیاب‌های بیرونی، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری را مورد ارزیابی قرار دادیم و نتایج و بازخورد را به آن‌ها اعلام می‌کنیم.

مدیرکل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان با اعلام اینکه فرایند ارزیابی سازمانی در شهرداری اصفهان از ابتدای تیرماه آغاز شده و تا پایان تیرماه ادامه دارد، گفت: دو سال از ارزیابی قبلی سازمان‌ها گذشته بود و ضرورت داشت پروژه‌های بهبود سازمان‌ها دوباره مورد ارزیابی قرار گرفته و شناخت بیشتری راجع به وضعیت سازمان‌ها بر اساس الگوی تعامل سازمانی انجام شود. پروژه‌هایی که از خروجی این مدل ارزیابی بدست می‌آید، برنامه پروژه‌های بهبودی سازمان را نشان می‌دهد که چه پروژه‌هایی را باید تعریف شود، چه کارهای مثبتی ادامه پیدا کند، چه کارهای زائدی حذف و چه اقدامات موازی ادغام شود و چون با تکیه بر مدل جامع و کاملی است می‌توانند پیشرفت قابل توجهی به دنبال داشته باشند.

وی فناوری اطلاعات و شهر هوشمند را یکی دیگر از ابزارهای ایجاد تحول در سازمان برشمرد و افزود: یکی از مباحث جدی که در این دوره مدیریت شهری پیگیری می‌کنیم ارائه خدمات الکترونیک، شهرداری الکترونیک و شهر هوشمند است. ما مدیریت واحد شهری نداریم، اما می‌توانیم مدیریت هماهنگ شهری داشته باشیم، برای این منظور باید اول شهرداری هوشمند داشته باشیم تا بتوانیم به‌صورت هماهنگ و یکپارچه عمل کنیم و لازمه این کار ایجاد بستر مناسب برای ارائه پنجره واحد خدمات شهری است.

اعتصامی با بیان اینکه هم‌اکنون بخش زیادی از خدمات شهرداری به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌شود، تصریح کرد: در سامانه «اصفهان من» بیش از ۱۴۰ خدمت شهرداری به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌شود که بخشی به‌طور کامل غیرحضوری و بخشی نیمه‌حضوری است و از مراجعات شهروندان به مناطق، معاونت‌ها و سازمان‌ها کم کرده است. ازجمله خدمات غیرحضوری صدور پروانه الکترونیک است که می توان آن را مصداق یک تحول بزرگ در شهرداری اصفهان در نظر گرفت و این امکان را برای شهروندان فراهم کرده که در هر ساعت شبانه‌روز پروانه ساختمان خود را به‌صورت غیرحضوری از طریق سامانه دریافت کنند.

اعتصامی پیرامون فرایندهای شهرداری نیز توضیح داد: با توجه گستردگی و تعدد وظایف شهرداری نیاز است فرایندهای شهرداری را شناسایی و مستند کنیم، بهبود دهیم و در دسترس همگان قرار دهیم. این کار از پراکندگی و اعمال سلیقه در انجام برخی فرایندها و اقداماتی که در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود پیشگیری کرده و باعث وحدت رویه در انجام کارها می‌شود. این فرایندها فقط برای اطلاع‌رسانی نیست، بلکه برای این است که گردش کار، ساختار سازمانی، آموزش‌ها و ... بر مبنای آن برنامه‌ریزی و انجام شود.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰۰ پروژه و اقدام بهبود در شهرداری اصفهان تعریف شده، گفت: بر اساس گزارش‌های بازخورد انجام شده در سازمان‌ها، نقاط ضعف برخی سازمان‌های شهرداری استخراج شده و بر اساس آن پروژه بهبود تعریف شده است. یکی از پروژه‌هایی که انجام داده‌ایم رضایتمندی ذی‌نفعان شهرداری بوده که شامل ارباب‌رجوع، شهروندان، گردشگران، پیمانکاران و کارکنان شهرداری است. پروژه دیگر مثل بهداشت، ایمنی و سلامت کارکنان، سبک رهبری، کدهای رفتاری کارکنان و ... تعریف شده که بخشی انجام شده و بخشی در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور تحول در شهرداری اصفهان، بسیاری از پروژه‌ها و اجرای فرایندها را به فراخوان گذاشتیم و از ظرفیت بخش خصوصی، به ویژه شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه استفاده کردیم تا این کار به بهترین شکل ممکن انجام شود.

مدیرکل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان در خاتمه گفت: همانطور که اشاره شد تحول در شهرداری اصلاً شعارگونه نیست، بلکه کاملاً عملیاتی و اجرایی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha