• چهارشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۱ / ۱۹:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401042920303
  • خبرنگار : 50253

افزایش ۲۰۰ درصدی خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی

افزایش ۲۰۰ درصدی خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار تن خرید تضمینی گندم در استان انجام‌ شده که این رقم در مقایسه با سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

محمد صبور بیلندی در حاشیه برگزاری آیین اختتامیه جشنواره شکرانه گندم قوچان و تجلیل از تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در سال جاری در مقایسه با سال گذشته شرایط استان از نظر تولید گندم مناسب بوده که علت آن مباحث فنی و باران‌های اردیبهشت بود.  

وی علت افزایش خرید تضمینی گندم را قیمت مناسب اعلام‌ شده از سوی دولت و تمایل کشاورزان برای تحویل گندم به مراکز خرید دولتی عنوان کرد.

صبور بیلندی با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل از فعالان نمونه‌ بخش کشاورزی در سطح استان و شهرستان‌های خراسان رضوی گفت: پیام این برنامه این است که کشاورزانی که با دانش فعالیت می‌کنند، در مقایسه با تولیدکنندگانی که از دانش لازم برخوردار نیستند، تفاوت عملکردی بسیار زیادی دارند.

وی افزود: در حال حاضر به طور میانگین در سطح کشور عملکرد گندم در هر هکتار حدود چهار تن است ولی تولیدکننده نمونه گندم توانسته از همین متراژ زمین ۱۳ هزار و ۸۰۰ تن برداشت گندم داشته است. در محصول انگور که یکی از محصولات اصلی شهرستان قوچان است نیز حدود پنج برابر میانگین عملکرد کشور توسط باغداران نمونه برداشت‌ شده است. این موضوع نشان‌دهنده ظرفیت بسیار بالای بخش کشاورزی ماست که می‌تواند با استفاده از منابع موجود عملکردها افزایش پیدا کند و به امنیت غذایی برسیم.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: هدف از تجلیل از فعالان نمونه‌ بخش کشاورزی این است که کسانی که به‌ عنوان تولیدکننده نمونه معرفی می‌شوند، واحد و تولیدی آن‌ها به‌ عنوان یک کانون یادگیری و یک مدرسه تخصصی معرفی شود تا سایر بهره‌برداران در این مدرسه حضور یابند و آموزش‌های لازم را ببینند.

وی هدف از این نوع آموزش‌ها را کاهش فاصله تولید میان کشاورزان و افزایش میانگین تولید در هر شهرستان عنوان و بیان کرد: با اجرای این آموزش‌ها و پیاده‌سازی روش‌های نوین بهره‌وری در سطح مزارع و واحدهای بهره‌برداری افزایش پیدا می‌کند و می‌توان کشاورزی را به یک فعالیت اقتصادی تبدیل کرد.

صبور بیلندی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه طی ۳۰ سال گذشته تنها ۲ رقم کشت گندم وجود داشت، گفت: امروز حدود ۲۶ رقم گندم در اختیار کشاورزان قرار دارد و در میان این ارقام گندم متحمل خشکی هم دیده می‌شود که در شرایط خشکسالی تحمل بیشتری از خود نشان می‌دهد و کاهش عملکرد کمتری هم دارد.

وی افزود: کشاورزان می‌توانند هنگام خریداری بذر گندم به مروجین کشاورزی و کارشناسان زراعت در شهرستان‌ها و مراکز جهاد مراجعه و از آن‌ها مشورت بگیرند و متناسب با تاریخ کاشت و شرایط اقلیمی بذر تهیه کنند.

نخستین جشنواره شکرانه گندم قوچان با هدف معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، اقتصادی و گردشگری قوچان از ۲۶ لغایت ۲۸ تیر ماه هر روز از ساعت ۱۸ الی ۲۳ در موزه مردم‌شناسی شهر قوچان برگزار شد. در حاشیه این افتتاحیه از ۲۰ اثر میراث ناملموس با محوریت شهرستان قوچان رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha