• پنجشنبه / ۳۰ تیر ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401043020535
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

بگید که کی قوی‌تره؛ نمایشی شاد با محتوای آموزشی ویژه کودکان

بگید که کی قوی‌تره؛ نمایشی شاد با محتوای آموزشی ویژه کودکان

ایسنا/خراسان رضوی نمایش شاد و موزیکال بگید که کی قوی‌تره با محتوای آموزشی و تربیتی ویژه کودکان، هر شب در تماشاخانه استاد داود کیانیان مشهد به اجرا می‌رود.

حمید محمدی که این شب‌ها به عنوان کارگردان نمایش کودک بگید که کی قوی‌تره با نویسندگی محسن پورنظری را به اجرا می‌برد، در گفت‌وگو با ایسنا درباره این‌ نمایش اظهار کرد: تئاتر بگید که کی قوی‌تره یک نمایش کمدی موزیکال و مناسب سنین سه تا ۱۳ سال است و زمان اجرای آن حدود ۴۰ دقیقه است که استقبال مردم از آن نیز تا کنون نسبتا خوب و مناسب بوده است. 

وی با اشاره به آموزش‌های مطرح شده در این تئاتر افزود: در این تئاتر سعی کرده‌ایم که آموزش را در قالبی صحیح به کودک منتقل کنیم و روایتی که برای کودک مطرح می‌کنیم، در راستای پرورش و آموزش او برای انجام دادن کارهای خوب باشد. دوست داشتن محیط زیست، احترام گذاشتن به والدین و اشاره کردن به تفاوت ویژه‌ انسان‌ها و حیوانات که همان عقل و درایت است، از سری آموزش‌های اصلی این تئاتر کودک است. 

این نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به اهمیت نمایش کودک خاطرنشان کرد: تولید نمایش به واسطه‌ روح ساده و منعطف کودکان بسیار سخت است و اگر محتوا به گونه نادرستی به کودک منتقل شود، تاثیری که مد نظر بوده را نخواهد گذاشت. بنابراین در کار کودک باید توجه شود که کودک به واسطه‌ نمایش و کلماتی که به کار برده می‌شود مضطرب نشود، نترسد و تاثیر بدی نگیرد. 

محمدی ضمن تاکید بر منفعل شدن تئاتر در ۲.۵ سال اخیر به واسطه‌ شیوع بیماری کرونا تصریح کرد: در حال حاضر اوضاع به مراتب بهتر و تئاتر در حال برگشتن به روزهای اوج خود است. در خصوص ویروسی که جدیدا فعال شده، بازخوردها اندکی کمتر خواهد شد اما از جهتی دیگر می‌توان گفت ممکن است برای خانواده‌ها این اندیشه وجود داشته باشد که اگر قرار بر قرنطینه شدن مجدد و نگهداری کودکان در خانه باشد، از این تئاتر استقبال بیشتری کنند تا اگر هم شرایط به حالت قرنطینه بازگردد، این دلخوشی را داشته باشند که کودکان خود را وارد برنامه‌ای شاد و موزیکال کرده‌اند تا تحمل و شرایط نگهداری از بچه‌ها در ایام قرنطینه کمی راحت‌تر باشد.  

وی با اشاره به انتظارات اهالی نمایش برای حمایت از گروه‌های تئاتر بیان کرد: انتظار همیشگی فعالان عرصه‌ هنر حمایت شدن است، چراکه حمایت از آن‌ها باعث دلگرمی و دلخوشی‌شان می‌شود و انگیزه‌ آن‌ها برای فعالیت کردن را چندین برابر می‌کند. یکی از دغدغه‌های من و همکارانم مکانی برای تمرین است؛ هزینه‌ها در این حوزه بسیار زیاد است و ما مجبوریم علاوه بر پرداخت هزینه‌ سالن، هزینه‌ مکان تمرین را هم پرداخت کنیم و شاید بتوان گفت که بخشی از انفعال حوزه‌ نمایش به دلیل هزینه‌های سنگین است. 

این کارگردان تئاتر افزود: اگر دولت مکان‌هایی را تحت نظر و با الگوریتم خود در اختیار ما قرار دهد، بخش بزرگی از هزینه‌های گروه‌های نمایشی کاهش می‌یابد و روند فعالیت ما آسان‌تر می‎شود. 

محمدی تصریح کرد: ما باید هزینه‌ای جدا برای نورپردازی در نظر بگیریم و این هزینه علاوه بر مبلغی که برای اجاره‌ سالن پرداخت می‌شود بسیار زیاد و قابل توجه است و برای کارگردان قوت قلبی باقی نمی‌گذارد. اگر نورپردازی سالن با همان هزینه‌ اجاره‌ سالن لحاظ شود به مراتب اوضاع دلگرم کننده‌تر خواهد بود. 

وی با اشاره به هزینه بالای اجاره سالن‌های خصوصی گفت: اجرای ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی برگزار می‌شود و نسبت به سالن‌های دیگر خصوصی و نیمه خصوصی، تفاوت قیمت را می‌توان احساس کرد. همچنین مدیریت کانون با آغوش باز از هر کار کودکی حمایت می‌کند. 

این کارگردان تئاتر در خصوص الزام وجود تهیه‌کننده در حوزه‌ نمایش گفت: باید تهیه‌کننده‌ای برای نمایش باشد تا کار به خوبی پیش برود اما تئاتر مشهد تا کنون موفق نشده در تمام ژانرها و حوزه‌ها با تهیه‌کننده‌های مختلف همکاری کند. در شهری مانند مشهد با این ظرفیت باید بیش از آنچه که هست، به نمایش‌ بها داده شود تا تئاترها همواره پویا و در جریان باشند چراکه مشهد یکی از ارکان اصلی فرهنگ و هنر ماست و در گذشته نیز بسیار تاثیرگذار و قدرتمند عمل کرده است. 

علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند با مراجعه به سامانه اینرنتی فروش بلیت تئاتر مشهد به آدرس gishot.ir بلیت خود را تهیه کنند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha