• پنجشنبه / ۳۰ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1401043020579
  • منبع : نمایندگی اردبیل

مصحح اردبیلی:

باید نوع نگاه مسئولین و جامعه به هنرمندان اصلاح شود

 باید نوع نگاه مسئولین و جامعه به هنرمندان اصلاح شود

ایسنا/اردبیل مصحح اردبیلی گفت: در زمینه تصحیح دچار انقطاع و خلا هستیم و این مسئله بغرنج و دردناک است.

سعدالله دنیوی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بنده پیش از آن که به معنای واقعی کلمه، مصحح باشم علاقمند گذشته ادبی شهرمان اردبیل هستم، متاسفانه ما نه تنها درک درستی از گذشته ادبی خودمان نداریم بلکه تقریبا هیچ آشنایی‌ای با مفاخر و مشاهیر گذشته خودمان هم نداریم. 
وی ادامه داد: حاصل این مسئله داشتن نوعی هویت گنگ و ناکام است و تصحیح یعنی چراغ بردن و انداختن نور به زوایای تاریک تاریخ از هر جنبه آن.
دنیوی بیان کرد: تا حالا و در حد بضاعتم و با همکاری همکارانم دیوان اشعار جنونی اردبیلی از شعرای دوران صفویه و دیوان اشعار گوهری اردبیلی، منظومه درّه‌المصائب مخلص اردبیلی، رسائل و جنگ اشعار طالب اردبیلی و کتاب شعر "دوزولوب شمس و قمر سلسله‌سی" اشعاری از شمس عطار و طالب اردبیلی را تصحیح و چاپ کرده‌ام که به غیر از جنونی بقیه شعرای مذکور از شعرای دوران قاجار اردبیل هستند.
این مصحح اردبیلی تشریح کرد: علاوه بر آثار فوق، دیوان اشعار روحای مغانی از شعرای دوره افشار، منظومه گلشن شهدا اثر فائق اردبیلی از شعرای دوره قاجار و مجموعه ۱۵ شاعر ۵۵ شعر که حاوی اشعار ۱۵ شاعر اردبیلی، تبریزی و سرابی است را هم تصحیح کرده‌ام که به امید خداوند متعال تا پایان سال جاری چاپ و منتشر خواهد شد.
دنیوی با بیان اینکه حال هنر و ادبیات به ویژه کتاب بسیار بد است، تصریح کرد: اولین دلیل این‌مسئله بحث اقتصادی است و دلیل عمده و دیگر آن که بسیار مهمتر از دلیل نخست است، نوع نگاه بخشی برخی از مسئولان و برخی از گروه‌های فرهنگی و هنری هستند.
وی ادامه داد: وقتی مسئولین مربوطه خط‌کش برداشته و هنرمندان را به نور چشمی، روی چشمی و زیرچشمی و به عبارتی خودی و بیگانه، فلان جریانی و بهمان جریانی، ترکی‌نویس و فارسی‌نویس و... تقسیم می‌کند نباید انتظار حال خوب از ادبیات و هنر داشته باشیم.
دنیوی با بیان اینکه وجود نوعی رانت ادبی و هنری موجب دلسردی دلسوزان می شود، ادامه داد: یکی از انواع و اقسام رانت‌های ادبی، رانت تریبونی است، اگر تعداد برنامه‌های رسمی انجام شده در چند سال گذشته اردبیل را احصا کرده و پشت تریبون بودگان و رفتگان را نیز احصا کنید به عمق این نوع رانت پی می‌برید.
مدیر مسئول یکی از انتشارات اردبیل افزود: این تریبون‌چسبیدگان با همراهی و حمایت برخی افراد نفوذ کرده در دل تصمیمات فرهنگی و هنری نه تنها مجال را از سایرین گرفته‌اند بلکه برخی از آنها با انواع و اقسام ترفندهای ناتمیز و سیاست‌آمیز از قبیل موازی‌سازی و موازی‌کاری، کتمان حقایق، یارگیری و هیاهوسازی و... سعی در به محاق کشیدن اندیشه‌های مختلف و متفاوت را دارند.
وی ادامه داد: باید نوع نگاه مسئولین و جامعه به هنرمندان اصلاح شود و هنرمندان به عنوان یکی از ارکان تغذیه فکری جامعه نباید با خط‌کشی‌های گوناگون از هم جدا شده و به عنوان ابزار در مقابل هم قرار بگیرند زیرا هنرمندان صدای مهر، قهر، آرزو، امید و... یک جامعه هستند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha