• شنبه / ۱ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401050100378
  • خبرنگار : 50037

آغاز برداشت سیر از مزارع شهرستان بهار

آغاز برداشت سیر از مزارع شهرستان بهار

ایسنا/همدان مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار از آغاز برداشت سیر از ۱۳۰۰ هکتار اراضی شهرستان بهار خبر داد.

عبدالحسین اکبری با اشاره به اینکه برداشت سیر از ۱۳۰۰ هکتار از اراضی شهرستان بهار آغاز شده است، گفت: سیر از جمله محصولات مهم شهرستان بهار بوده و تعداد ۵۲۰ نفر از بهره برداران شهرستان به کشت و کار و برداشت این محصول اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه براساس پیش بینی از این میزان سطح  ۲۰ هزار و ۸۰۰ تن سیر برداشت خواهد شد، تصریح کرد: برداشت سیر در بهار تا هفته اول مردادماه ادامه دارد و محصول برداشت شده علاوه بر بازار داخل استان به استان‌های دیگر نیز فرستاده می‌شود.

اکبری خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و حاصلخیزی خاک این منطقه، سیر تولیدی شهرستان بهار از کیفیت بالایی برخوردار بوده و با توجه به اینکه محصول سیر از لحاظ اقتصادی قابل رقابت با محصولات سبزی و صیفی و سایر محصولات پر آب بر است، می تواند به عنوان یک محصول با مصرف آب کمتر در تناوب زراعی سایر محصولات قرار گیرد.

وی نبود انبارهای فنی برای ذخیره سازی و فقدان واحدهای های فرآوری صنعتی و بسته بندی از جمله مشکلات توسعه محصول سیر در شهرستان بهار برشمرد و یادآور شد: سیر علاوه بر مصرف خوراکی به صورت تازه، سیر ترشی یا چاشنی در صنایع غذایی برای تولید فرآورده‌های غذایی نقش مهمی دارد که به عنوان یگ گیاه دارویی مؤثر در بیماری هایی همچون فشارخون، بیماری های قلبی، کاهش کلسترول خون و خواص ضدانگلی، ضدمیکروبی و درمان بیماری های دستگاه گوارش استفاده می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار در ادامه از پیش‌بینی برداشت ۴۵ هزار تن گندم از مزارع این  شهرستان خبر داد و گفت: برداشت محصول گندم در شهرستان بهار از نیمه دوم تیرماه آغاز و پیش‌بینی می‌شود از سطح ۳۲ هزار و ۳۰۰ هکتار گندم آبی و دیم قابل برداشت میزان ۴۵ هزار تن گندم تولید شود.

وی با بیان اینکه برداشت این مزارع توسط ۲۵۰ دستگاه کمباین بومی و ۱۰ دستگاه کمباین مهاجر در حال انجام است، افزود: تاکنون ۷۰۰۰ تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان توسط هفت مرکز خرید دولتی و کارخانه آرد خریداری شده و روند خرید ادامه دارد اما به علت کاهش میزان بارندگی‌ها میزان خرید گندم نیز نسبت به سال‌های پر بارش کاهش یافته است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گندم یک محصول استراتژیک بوده و اهمیت ویژه‌ای در سبد غذایی مردم دارد، بنابراین افزایش تولید و بهره‌وری آن به منظور اهداف اقتصاد مقاومتی قرار می‌گیرد.

وی افزود: استفاده از بذرهای اصلاح شده و مقاوم در شرایط نامساعد، بهره‌مندی از کشاورزان پیشرو در تولید، استفاده بهینه از کودهای شیمیایی، کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و انتقال یافته‌های تحقیقاتی به مزارع، از دلایل افزایش کیفیت گندم تولیدی در این شهرستان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha