• یکشنبه / ۲ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401050201198
  • خبرنگار : 50181

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون کرمانشاه:

سهم واقعی تعاونی‌ها از اقتصاد کشور ۷ درصد است

سهم واقعی تعاونی‌ها از اقتصاد کشور ۷ درصد است

ایسنا/کرمانشاه عضو هیات رئیسه اتاق تعاون کرمانشاه معتقد است، سهم واقعی تعاونی‌ها از اقتصاد کشور تنها هفت درصد است و سهم ۲۵ درصدی که در سیاست‌های اصل ۴۴ به آن تاکید شده تاکنون عملیاتی نشده است.

غفار محمدی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های اصل ۴۴ قرار بود سهم تعاونی‌ها از اقتصاد کشور به ۲۵ درصد برسد، گفت: متاسفانه هم اکنون سهم واقعی تعاونی‌ها از اقتصاد پنج و در بهترین حالت تا هفت درصد است.

وی با اشاره به سهم حدود ۸۰ درصدی دولت از اقتصاد کشور، عنوان کرد: مابقی ۲۰ درصد نیز بین بخش خصوصی تقسیم شده که تعاونی‌ها در این بین حدکثر هفت درصد و سایر بخش‌ها ۱۳ درصد سهم دارند.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون کرمانشاه رسیدن به سهم ۲۵ درصدی برای تعاونی‌ها را کاری سخت و دشوار دانست و عنوان کرد: این در حالیست که تعاونی‌ها به عنوان اقتصاد واقعی مردمی باید سهم بیشتری در اقتصاد کشور داشته باشند.

محمدی درباره چرایی سهم پایین تعاونی‌ها از اقتصاد ایران، عدم تامین مالی را یکی از مهمترین این موارد برشمرد و خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها اگر منابع مالی کافی در اختیار داشته باشند می‌توانند فعالیت خود را بسیار گسترده کنند، اما متاسفانه با کمبود نقدینگی مواجهند.

وی اظهار کرد: باید سهم تعاونی‌ها از تسهیلات بانکی افزایش یابد و از محل منابع صندوق توسعه ملی نیز سهم تعاونی‌ها ویژه دیده شود.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون کرمانشاه توجه به تامین مالی تعاونی‌ها از سایر روش‌های مالی مانند بازار سرمایه را نیز ضروری دانست.

محمدی  گفت: از سوی دیگر قرار بود از محل واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، ۳۰ درصد برای توانمندسازی تعاونی‌ها در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد که این مهم نیز تاکنون محقق نشده است.

وی یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تعاونی‌ها به جایگاه واقعی خود در اقتصاد نرسند را نادیده گرفته شدن تعاونی‌ها در همه این سال‌ها اعلام کرد و یادآور شد: آنچه که در این سال‌ها درباره اهمیت حمایت از تعاونی‌ها گفته شده در حد شعار باقی مانده است.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون کرمانشاه اشاره‌ای هم به راهکارهای تقویت تعاونی‌ها داشت و افزود: مهمترین راهکار توانمندسازی تعاونی‌ها از طریق تزریق نقدینگی و تامین مالی است و باید این سهم به صورت مشخص و به تفکیک استان‌ها در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار بگیرد.

محمدی توجه به آموزش و نهادینه کردن فرهنگ تعاونی و کار تیمی را نیز برای تقویت تعاونی‌ها ضروری دانست و اضافه کرد: حمایت از تعاونی‌ها همراهی هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه را می‌طلبد.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون کرمانشاه از مزایای توانمندشدن تعاونی‌ها هم یاد کرد که علاوه بر کمک به اقتصاد کشور، نقش بسزایی در ایجاد اشتغال دارد.

محمدی با بیان اینکه ایجاد اشتغال در بخش تعاونی نسبت به بخش دولتی و بخش خصوصی راحت‌تر و ارزان‌تر است، عنوان کرد: اگر سهم تعاونی‌ها از اقتصاد کشور واقعی بود امروز با این معضل بیکاری در سراسر کشور مواجه نبودیم.

وی اضافه کرد: امروزه بسیاری از کشورهای موفق دنیا با اتکا به حوزه تعاونی اقتصاد و اشتغال خود را رونق داده اند و تعاونی‌ها به غول‌های بزرگ اقتصادی در این کشورها تبدیل شده اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha