• دوشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۱:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401050301746
  • خبرنگار : 50088

توقیف یک دستگاه غیرمجاز حفاری سنگین در تایباد

توقیف یک دستگاه غیرمجاز حفاری سنگین در تایباد
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور منابع آب تایباد گفت: یک دستگاه غیرمجاز حفاری سنگین در محدوده ارزنچه تایباد پیش از آغاز عملیات حفاری به صورت غیرقانونی توسط مدافعان آب شناسایی، توقیف و به پارکینگ شهرستان منتقل شد.

یوسف اختری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کارشناسان گشت و بازرسی این امور حین گشت زنی و بازدید از چاه‌های منطقه متوجه وجود دستگاه غیرمجاز حفاری روی چاه قدیمی بهره‌بردار شدند که موضوع بلافاصله به مرجع قضایی منعکس شد و در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با دستور فوری دادستان عمومی و انقلاب تایباد ادوات غیرمجاز حفاری به پارکینگ انتظامی شهرستان هدایت شد.

اختری بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۶ دستگاه غیرمجاز حفاری سنگین توسط مدافعان آب در حوزه تحت مدیریت امور منابع آب تربت‌ جام و تایباد کشف و ضبط شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به ۱۹۰ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان‌های تایباد، باخرز، تربت جام و صالح‌آباد توسط این مدیریت مسدود شده که از این طریق یک میلیون و ۱۲۲ هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی صورت گرفته است. از این تعداد ۱۵۵ حلقه چاه در باخرز و ۲۸ حلقه در تایباد پر شده و نشان می‌دهد که این ۲ شهرستان به ترتیب بالاترین آمار حفر چاه‌های غیرمجاز را از آن خود کرده‌اند.

اختری تصریح کرد: حفر چاه‌های غیرمجاز علاوه بر اینکه اقدامی غیرقانونی به شمار می‌رود، باعث افت آب‌های زیرزمینی و فرسایش خاک شده و با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر فاجعه کمبود آب را به همراه خواهد داشت.

وی تعداد چاه‌های مجاز عمیق و نیمه‌عمیق در این شهرستان را ۴۱۸ حلقه اعلام کرد و توضیح داد: این تعداد شامل ۳۳۵ حلقه چاه کشاورزی، ۳۳ حلقه آب شرب، ۱۳ حلقه مربوط به مصارف صنعتی و ۳۷ حلقه مصارف خدمات است.

مدیر امور منابع آب تایباد تاکید کرد: از مجموع ۱۵۰ میلیون متر مکعب برداشت از آب‌های زیرزمینی دشت‌های کرات و تایباد در سال آبی گذشته ۱۳۵ میلیون متر مکعب مربوط به بخش کشاورزی بوده است. طی ۱۰ سال گذشته حدود ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در تایباد شناسایی و پر شده است.

این مدیریت منابع آبی چهار شهرستان باخرز، تربت جام، تایباد و صالح‌آباد را کنترل می‌کند.
 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha