• دوشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401050301892
  • منبع : نمایندگی همدان

عدم تضمین شغل؛ عامل پایین بودن متقاضی رشته ریاضی

عدم تضمین شغل؛ عامل پایین بودن متقاضی رشته ریاضی

ایسنا/همدان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه عامل پایین بودن متقاضی در رشته ریاضی عدم تضمین کسب و کار است، گفت: در حال حاضر جامعه به دانش آموزان بازخورد می‌دهد که اشتغال در رشته های حوزه پزشکی تضمینی است اما در سایر رشته ها از جمله رشته های فنی تضمینی برای آن وجود ندارد.

گودرز احمدوند در گفت‌وگو با ایسنا، مطرح کرد: تغییرات نسبت گروه های آموزشی اتفاقی است که در دوره دبیرستان می افتد به طوریکه فرد قبل از اینکه وارد دانشگاه شود براساس اطلاعاتی که در آن زمان دارد و معیارهایی که در انتخاب رشته برای آن اهمیت دارد، رشته خود را انتخاب می‌کند و بررسی آمار متقاضیان خیلی به دانشگاه مربوط نمی‌شود که علت آن را در دانشگاه جستجو کنیم چراکه دانشجو در ورودی کلاس دهم انتخاب رشته را انجام می‌دهد.

وی اظهار کرد: مهمترین عامل در انتخاب رشته، بازار کار است، در گذشته افراد به امید اینکه در رشته های فنی و مهندسی ادامه تحصیل دهند و اینکه غالباً فارغ التحصیلان این رشته ها جذب بازار کار می‌شدند به رشته ریاضی می رفتند و افرادی که رشته تجربی می‌رفتند عمدتاً به امید پزشکی و اگر قبول نمی‌شدند رشته های پایین تر این رشته را انتخاب می‌کردند.

احمدوند ادامه داد: در حال حاضر جامعه به دانش آموزان بازخورد می‌دهد که اشتغال در رشته های حوزه پزشکی تضمینی است اما در سایر رشته ها از جمله رشته های فنی تضمینی برای آن وجود ندارد و علت اینکه اشتغال در رشته های حوزه پزشکی تضمینی است این است که چون آموزش پزشکی با بهداشت و درمان یکی شد، در واقع ظرفیت رشته های پزشکی را وزارت بهداشت تعیین می‌کند و وزارت علوم و سازمان سنجش تعیین نمی‌کنند، در واقع تعیین این ظرفیت ها با انحصار مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه وقتی ظرفیت پذیرش کم باشد، بحث بازار کار و جذب تضمینی است، خاطرنشان کرد: درآمد حوزه پزشکی با سایر رشته ها قابل مقایسه نیست و این عوامل باعث می‌شود دانشجو به جای اینکه رشته های فنی و مهندسی را انتخاب کند که آیا در بازار کسب و کار جذب شود یا خیر؟ رشته تجربی را انتخاب می‌کند که جذب آن در بازار کار تضمینی است و درآمد آن نیز با سایر رشته ها قابل مقایسه نیست و تغییر و اصلاح این خیلی مربوط به دانشگاه ها نیست و باید در سطح جامعه فکری به حال اشتغال رشته های فنی و مهندسی شود که این علاقمندی مجدداً احیا شود.

احمدوند درباره افزایش متقاضیان رشته علوم انسانی نیز گفت: برای این موضوع راهکار خاصی اجرا نشده و اینطور نیست از قبل رصد و آسیب شناسی صورت گرفته باشد و براساس آن آسیب شناسی راهکاری ارائه شده باشد و چیزی که این تغییرات را ایجاد می‌کند بازخوردهایی است که دانش آموز از جامعه و به ویژه در حوزه اشتغال دریافت می‌کند و شاید افراد برای قبولی در رشته حقوق و روانشناسی و همچنین قبولی در دانشگاه فرهنگیان به علت تضمین شغل، رشته علوم انسانی را انتخاب می‌کنند.

وی درباره ظرفیت پذیرش رشته ریاضی در دانشگاه بوعلی بیان کرد: ظرفیت پذیرش تغییری نکرده است، منتهی در رابطه با کاهش متقاضیان وقتی افراد کمتری یک کد رشته را انتخاب می‌کنند احتمال قبولی نیز افزایش پیدا می‌کند و احتمال اینکه افراد با یک رتبه در رشته ای قبول نمی‌شدند اما در حال حاضر احتمال قبولیشان زیاد است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا در ادامه تصریح کرد: برای آینده دو کار باید اتفاق بیفتد؛ در ابتدا بحث مشاوره و هدایت تحصیلی که آموزش و پرورش باید آن را جدی بگیرید یعنی از ابتدایی مشخص شود دانش آموز در چه زمینه ای استعداد دارد، یک آموزش یکسان و یکنواخت که افراد براساس معدل رشته خود را انتخاب کنند، خیلی جوابگو نیست بلکه باید دانش آموزان براساس علاقمندی، استعداد و توان خود در رشته ها هدایت شوند و مورد دیگر مربوط به آموزش عالی است که فارغ التحصیلان آموزش و پرورش را پذیرش می‌کند و باید یک تعادل میان پذیرش آموزش عالی و نیاز بازارکار وجود داشته باشد.

وی افزود: وزارت کار باید نیاز بازارکار را در رشته های مختلف بررسی کند و اطلاعات جامع و درستی به دانشگاه ها بدهد و دانشگاه ها ظرفیت خود را متناسب با بازارکار تعدیل کنند و لازمه آن این است که باید مقداری از نظر کمی در حوزه آموزش عالی تجدیدنظر کنیم، بخشی از واحدهای دانشگاهی و رشته ها جمع شوند، در یک مقطعی به علت اینکه حدود ۱۸ میلیون دانش آموز داشتیم برای اینکه به این تقاضا جواب دهیم، توسعه کمی به آموزش عالی دادیم اما اکنون این تقاضا کم شده و بخشی از خروجی دانشگاه ها هم بیکار می‌ماند.

احمدوند در ادامه گفت: نکته دیگر این است که فرهنگی در جامعه ما شکل گرفته است که همه باید ادامه تحصیل بدهند اما اگر شما براساس هدایت تحصیلی افراد را هدایت کردید چه بسا بعضی افراد با دیپلم و فوق دیپلم کار پیدا کنند و دیگر فرد نیازی به ادامه تحصیل نداشته باشد و ما نباید دنبال مدرک گرایی باشیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: در سال های آینده به سمتی برویم که تعادلی بین خروجی آموزش و پرورش و آموزش عالی با بازارکار ایجاد شود همچنین تناسبی بین قابلیت ها و استعداد افراد با زمینه شغلی آنها برقرار شود اگر این اتفاق بیفتد خود به خود بازخوردهای جامعه ما را به این سمت هدایت می‌کند و تعادل برمی‌گردد و این نسبت ها از این حالت نگران کننده خارج می‌شود.

به گزارش ایسنا، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جریان بازدید از روند برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۱ در حوزه امتحانی دانشگاه سمنان گفت: تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی امسال در سطح کشور  کمتر از ۱۰ درصد، در علوم تجربی حدود ۴۰ درصد، در علوم انسانی حدود ۲۸ درصد، در گروه آزمایشی هنر ۱۱ درصد و در گروه آزمایشی زبانهای خارجی حدود ۱۳ درصد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha