• دوشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1401050302345

/در حال بروزرسانی/

کرمان تحت تاثیر سامانه بارشی مونسون/آغاز بارش‌های سیل‌آسا از فردا

کرمان تحت تاثیر سامانه بارشی مونسون/آغاز بارش‌های سیل‌آسا از فردا

ایسنا/کرمان استان کرمان تحت تاثیر سامانه بارشی مونسون قرار گرفته و شرایط هشدار قرمز در سطح استان اعلام شده است.

۱۸:۱۸ علی رشیدی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان نیز درباره وضعیت کنونی سدهای استان به ایسنا می‌گوید: در حال حاضر ذخیره متوسط سدهای استان حدودا ۴۷ درصد است.

طبق گفته رشیدی، در حال حاضر سد سیرجان ۲۷ درصد، سد بافت ۵۲ درصد، سد جیرفت ۳۷ درصد و سد نساء تقریبا ۶۵ درصد ذخیره آب دارند.

براساس اعلام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان، تصمیمی برای بازگشایی دریچه‌های هیچ یک از سدهای استان وجود ندارند و شرایط درحال کنترل می باشد و تاکید کرد اگر بارش‌های مونسونی شرایط را به‌گونه‌ای رقم زنند که نیاز به باز کردن دریچه سدی شود، حتما این مهم انجام خواهد شد.

خسارت به سه راه روستایی منطقه بحرآسمان

۱۷:۵۴ مجید سعیدی مدیرکل بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری کرمان نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت بارش ها گفت: طبق پیش‌بینی‌ها، بارندگی‌های سیل‌آسا از فردا در استان آغاز می‌شود. 

او با بیان این مطلب که در جنوب استان بارش‌های رگباری تاکنون گزارش شده است، می‌افزاید: در حال حاضر سه راه روستایی در منطقه بحرآسمان خسارت دیده‌اند.

هشدار به عشایر و مرتعداران

۱۴:۴۲: حمزه احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به فعالیت سامانه بارشی مونسون که جنوب کرمان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، اظهار کرد: عشایر کوچ رو ضمن توجه به هشدارهای هواشناسی از انتقال دام های خود به این مناطق به علت احتمال وقوع سیلاب و بالا آمدن ناگهانی آب اجتناب کنند.

وی با یادآوری هشدارهای هواشناسی و تمهیدات ستاد مدیریت بحران نسبت به آغاز بارش های شدید بیان کرد: در پی پیش بینی های سازمان هواشناسی بارش شدید باران از امروز تا پایان هفته جاری انتظار است و لازم است حاشیه نشینان همجوار با رودخانه ها، مناطق کوهستانی و مرتع جازموریان جوانب احتیاط را در تردد و جابجایی دام های خود رعایت نمایند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان به عشایر و مرتعداران کوچ رو هشدار داد که در محدوده رودخانه و مسیر مسیل ها و جویبارها اطراق نکنند و افزود: عشایر و مرتعداران باید تا پایان اعلام وضعیت هشدار برای جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از بارش های مونسون از هرگونه جابجایی خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، بنا به گزارش اداره هواشناسی از امروز دوشنبه تا روز پنجشنبه بر گستره و شدت بارشها در استان کرمان افزوده خواهد شد. بنابراین در اکثر مناطق استان شاهد رگبار باران و رعد و برق و وزش تندبادهای لحظه ای خواهیم بود. آبگرفتگی معابر عمومی، طغیان رودخانه های فصلی، جاری شدن روان آب از بالادست و سیلابی شدن مسیلها در بسیاری از مناطق استان دور از انتظار نیست.

مسدود شدن راه چند روستا و آبگرفتگی منازل عشایر در منطقه جیرفت

۱۴:۳۲: احمد بلندنظر سرپرست فرمانداری جیرفت، با اشاره به بارش‌ها در منطقه جبالبارز و ساردوئیه شهرستان جیرفت در ادامه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: سیلاب روز گذشته جاده چهار روستا در منطقه جبالبارز را مسدود کرده بود که همان دیروز به کمک راهداری و مردم محلی راه این روستاها بازگشایی شد لذا عبور و مرور در منطقه جبالبارز برقرار است.

به گفته او، راه‌های روستایی زمین حسین و به‌بحرآسمان در حوزه ساردوئیه به دلیل سیلاب شب گذشته مسدود هستند و با توجه به ادامه دار بودن بارندگی‌ها و طبق توافق با مردم این منطقه، مقرر شد که بازگشایی این مسیرها از روز جمعه آغاز شود.

سرپرست فرمانداری جیرفت درباره خسارات نیز به ایسنا گفت: خوشبختانه خسارت جانی تا کنون نداشتیم اما آب باران وارد خانه چند عشایر شده که جمعیت هلال احمر اقلام ضروری را در اختیار آنها قرار دادند.

خسارت بارش‌های مونسونی به ۲۰ راه روستایی جنوب کرمان

۱۲:۱۷: معاون راهداری جنوب استان کرمان از خسارت دیدن ۲۰ راه روستایی تا ظهر امروز به دلیل بارش‌های مونسونی خبر داد.

مجتبی رئیسی معاون راهداری جنوب استان کرمان، درباره وضعیت محورهای روستایی در پی بارش ای اخیر به ایسنا می‌گوید: بارش‌های عصر روز گذشته به ۱۵ راه روستایی در منطقه جبالبارز شمالی و ساردوئیه آسیب وارد کرده یا مسدود کرده است.

به گفته او، با توجه خطرناک بودن تردد در محورهای واقع در مسیر سیلاب، بنابراین زمان بازگشایی راه‌های روستایی پس از خروج سامانه بارشی خواهد بود. 

طبق اعلام معاون راهداری جنوب استان کرمان، تاکنون به راه‌های اصلی آسیبی وارد نشده است.

او می‌افزاید: بارندگی‌های در قلعه‌گنج باعث خسارت جزئی به پنج جاده روستایی در محدوده جاده مارز و رمشک شده است اما تردد در آنجا برقرار است.

رئیسی با بیان این مطلب که اوج بارش‌ها از عصر امروز آغاز می‌شود، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود، اوج بارش‌ها در فاریاب و رودبار جنوب باشد و در روز چهارشنبه نیز در ارتفاعات جیرفت و قلعه‌گنج (جاده جاسک و رمشک) بارندگی خواهیم داشت و این سامانه در روز جمعه از استان کرمان خارج خواهد شد.

اوج‌گیری بارش‌ها در استان کرمان از بعدازظهر امروز/احتمال جاری شدن روان‌آبها

۱۱:۳۱: حمیده حبیبی رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره وضعیت جوی استان کرمان اظهار کرد: شرایط هشدار قرمز را در سطح استان اعلام کرده ایم و تحت تاثیر سامانه بارشی مونسون هستیم.

وی با اشاره به پیش بینی بارش در اکثر مناطق استان کرمان افزود: برای امشب در کهنوج، فاریاب، قلعه گنج، منوجان، رودبار و مناطق جنوب و جنوبشرق استان بارش سنگین پیش بینی می شود و احتمال وقوع سیلاب دور از انتظار نیست.

حبیبی تصریح کرد: از فردا(سه شنبه) فعالیت سامانه اکثر مناطق استان کرمان را در بر می‌گیرد و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بیشتر بارش ها برای نیمه غربی استان از جمله سیرجان، بافت تا رفسنجان، سرچشمه و شهربابک خواهد بود.

رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان بیان کرد: در فعالیت سامانه مونسون در هر نقطه از استان احتمال جاری شدن روان آب و سیلابی شدن را خواهیم داشت ضمن آنکه احتمال وقوع تندبادهای لحظه ای، طوفان، بارش تگرگ و احتمال برخورد صاعقه در ارتفاعات نیز وجود دارد.

حبیبی درباره دمای هوای استان کرمان در روزهای آینده گفت: تغییرات محسوس دمایی نخواهیم داشت و به دلیل ابری بودن، دمای بیشینه مقداری افزایش خواهد یافت.

وی در پایان به مردم توصیه کرد: حتما مراقب بوده و در کنار رودخانه ها و مسیل ها قرار نگیرند و حتما از سیلاب ها دور بشوند.

همچنین مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان در گفت و گو با ایسنا با اشاره به آغاز فعالیت سامانه مونسونی در استان اظهار کرد: همه دستگاه ها و فرمانداری های استان در آماده باش هستند و جلسات فوق العاده ستاد بحران در شهرستان ها تشکیل و پیش بینی ها انجام شده است.

وی افزود: بارش ها از بعد از ظهر امروز و امشب اوج می گیرد و رگبار و تگرگ در اکثر نقاط استان پیش بینی شده است و ما آخرین وضعیت را لحظه به لحظه برای شهرستان ها ارسال می کنیم تا آمادگی داشته باشند.

آماده باش ستاد بحران جیرفت با لغو مرخصی مدیران

۰۹:۴۱: احمد بلند نظر سرپرست فرمانداری جیرفت، در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان در راستای کاهش آسیب های ناشی از بارش های احتمالی مونسون گفت: از کشاورزان تقاضا می شود در صورتی که محصول خرما شرایط برداشت دارد، تا قبل از بارش های پیش رو اقدام کنند. 

وی از همه دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران خواست تا در حوزه کاری خود تمهیدات لازم را بیندیشند.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان جیرفت استقرار ماشین آلات سنگین را در نقاط پر خطر مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: باید ماشین آلات سنگین در محل هایی که احتمال خسارت است برای جلوگیری از آسیب به زیرساخت ها و بافت های مسکونی  و بخش کشاورزی و... در محل های تعیین شده مستقر شوند. 

فرماندار جیرفت بر لزوم همکاری مردم در مواقع بحران تاکید کرد و افزود: از مردم می‌خواهیم در شرایط بحرانی اخبار موثق را از رسانه های معتبر دریافت و به شایعات توجه نکنند. 

بلندنظر از بخشداران مرکزی، اسماعیلی، جبالبارز، ساردوییه و اسفندقه خواست در شرایط بحران آمادگی و آماده باش داشته باشند و اظهار کرد: باید نسبت به مدیریت به نحوی عمل شود که دستگاه های مستقر در نقاط بحران به موقع به موارد احتمالی ورود کنند. 

فرماندار جیرفت توجه به اولویت بازگشایی محورهای آسیب دیده را  متذکر شد و خاطر نشان کرد: در حوزه راه ها در صورت بروز هر گونه مشکل از مردم می خواهیم جهت اولویت باز نگه داشتن راه های اصلی و شریانی با مسوولان همکاری کنند تا با رعایت اولویت راه های آسیب دیده بازگشایی شوند.

ادامه دارد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha