• دوشنبه / ۳ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۸:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401050302466
  • خبرنگار : 50026

تجار افغانستان، کالاهای تولیدی خراسان جنوبی را به دیگر کشورها عرضه کنند

تجار افغانستان، کالاهای تولیدی خراسان جنوبی را به دیگر کشورها عرضه کنند

ایسنا/خراسان جنوبی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی  استانداری خراسان جنوبی گفت: تجار افغانستان، کالاهای تولید استان را فراتر از مرز افغانستان عرضه کنند. 

جواد اشرفی، امروز دوشنبه ۳ مرداد در دیدار رایزن بازرگانی ایران در افغانستان خاطرنشان کرد: نگاه کلان و راهبردی دولت سیزدهم در راستای استفاده از ظرفیت تجارت با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان ،فرصتی مناسب برای توسعه صادرات می باشد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: به همت نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان جلسات بین استان‌های هم مرز با افغانستان به صورت منظم در حال برگزاری است تا در اقدامی هم افزا بتوان از ظرفیت کشور افغانستان بهتر استفاده کرد. 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری ادامه داد: از ظرفیت‌های بسیار مهم خراسان جنوبی این است که به صورت تخصصی با افغانستان کار می کند اما این  موضوع در رابطه با سایر استان های هم مرز با این کشور وجود ندارد. 

اشرفی با بیان اینکه خراسان جنوبی، بیشترین مرز را با افغانستان دارد، یادآور شد: سیستان و بلوچستان در کنار افغانستان با پاکستان و خراسان رضوی نیز در کنار افغانستان با ترکمنستان در حال تجارت است.

وی تصریح کرد: ما نباید در حوزه مرز دچار نگاه بخشی و جزیره ای شویم و باید با همدلی و همراهی در این حوزه عمل کنیم؛ مرز متعلق به کل کشور است و به استانی خاص تعلق ندارد. 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه مبادلات مرزی، اظهار کرد: جلسه‌ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی در مورد صادرات محصولات کشاورزی و ورود برخی کالاهای کشاورزی از افغانستان برگزار شد.

اشرفی با اشاره به اینکه تجارت ما با افغانستان همواره  یک طرفه بوده، خاطرنشان کرد: این موضوع می تواند مبادلات تجاری را متزلزل نماید لذا برخی هماهنگی‌های رایزن بازرگانی کشورمان در افغانستان در داخل کشور و در افغانستان در این زمینه، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. 

وی تأکید کرد: افزایش مبادلات مرزی می‌تواند به معیشت دو طرف مرز کمک کرده و توسعه را رقم بزند و لازم است فضایی فراهم شود تا از خراسان جنوبی هیئت هایی به افغانستان سفر کنند تا شرایط برای عرضه کالاهای استان در آنجا فراهم شود. 

اشرفی یادآور شد: در این زمینه می توان نمایشگاهی جهت معرفی بیشتر کالاهای استان در افغانستان برگزار شود؛ اتاق بازرگانی باید مبتنی بر علم بازاریابی به بازار افغانستان ورود نماید یعنی ابتدا باید قبل از هر اقدامی، نیازسنجی و بازار سنجی صورت پذیرد. 

وی با بیان اینکه در صدد هستیم تا خرده فروشی در مرز را  راه اندازی کنیم تا بازارچه‌ها بتوانند کارکرد اصلی خود را انجام دهند، تصریح کرد: حرکتی که در راستای بهره برداری از ظرفیت مرز شکل گرفته، می‌تواند بسیاری از گره‌های اقتصادی را مرتفع کند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha